12 травня експерти Федерації автопрому України за організації «Green Business Ukraine» провели вебінар «Криза внаслідок пандемії для автомобільної галузі: нові виклики та можливості».
Метою вебінару було обговорення спричиненої пандемією ситуації, у якій опинилася автомобільна галузь як України, так і світу в цілому, охоплення проблемних питань, які стали актуальними протягом цих двох місяців карантину, а також нових викликів та можливостей, які ця пандемія надала для галузі.
Загалом автопром як галузь, що формує близько 7% ВВП в ЄС, є своєрідним лакмусовим папірцем, що відображає ситуацію в європейській економіці. І хоча автомобільні заводи поступово відновлюють свою роботу, вже на сьогоднішній день виробничі втрати в ЄС через зупинку виробництва складають не менше 2,3 млн автомобілів (дані АСЕА).
Зазначимо, що інтерес споживачів до покупки авто знизився у світі в цілому, але все ж не пропав зовсім. В Україні спад був очікуваним, але не таким шокуючим, як в європейських країнах, де продажі впали на 80-90% (наприклад, в Іспанії). Тим не менш, падіння продажів значно позначиться на операційній діяльності автомобільних дилерів та імпортерів, хоча є сподівання, що відкладений попит зіграє свою роль.
Неможливість діяти у традиційному форматі спровокувала швидкий перехід на онлайн-формати (продажі, конфігурація, оформлення тощо). Для автомобільної індустрії це не тільки новий виклик, але, в першу чергу, вікно можливостей. Необхідність цифрової трансформації назрівала вже давно. Зарубіжні дослідження показують, що 99,6% клієнтів в автосалонах незадоволені процесом покупки автомобіля у цілому; 27% мають зауваження до роботи менеджерів тощо.
І тепер в автомобільній галузі активно формуються нові тренди, які закладають основу концепції дилерських центрів майбутнього: онлайн сток, онлайн-конфігуратор, таргетовані розсилки в мессенджері та персоналізований підхід, мінімізація паперової роботи та роботи каси, онлайн черга та запис на ТО та тест-драйв тощо.
Що стосується конкретних аспектів функціонування автомобільної галузі України в умовах кризи, дилерські центри адаптувалися до нових умов та виконують обов'язки перед своїми клієнтами у повному обсязі. Насамперед мова йде про забезпечення безпечного режиму праці всіх співробітників адміністративного персоналу та більшої частини торгового персоналу; організації трансферу для співробітників, забезпечення посиленого режиму роботи та дезінфекції на підприємстві, забезпечення масками та іншими засобами санітарно-гігієнічної безпеки. Крім того автосалони запустили опцію з можливістю придбати автомобіль онлайн, були встановлені чат-боти та LiveChat для зручності клієнтів. На фінальному етапі запуск сервісу зворотного зв'язку.
Простими словами – комунікація відбувається будь-якими зручними для клієнтів способами. Сервіс та інфраструктура також забезпечує безперервне обслуговування автомобілів. Опція електронного документообороту ще на доопрацюванні.
Досить прогнозована ситуація склалася з автовиробництвом. У зв'язку із зупинкою комунального пасажирського транспорту в період карантину, ринок і план виробництва пасажирського транспорту на 2020 рік скоротився вдвічі у всіх виробників. Якщо раніше на 2020 рік планували виробити 1000 автобусів (усіма виробниками, тобто 6 заводів в Україні), то зараз потреби ринку скоригували до 500 штук, у зв'язку з негативними економічними наслідками пандемії.
Як бачимо, карантин значно пришвидшив діджитал-процеси в економіці і в автомобільній галузі зокрема. Психологія споживача також відчутно змінилася після цього етапу у світі, тепер безпека стала ще більш важливою для всіх клієнтів. Вони будуть очікувати більш технологічних і екологічних рішень. Тож сподіваємося на ефект відкладеного попиту та відновлення виробництв з використанням інноваційних технологій та активним залученням діджитал-процесів.