Opinion of the Federation about cars with foreign numbers witch are staying in Ukraine
Opinion of the Federation about cars with foreign numbers witch are staying  in Ukraine

Останнім часом набуває загрозливих масштабів кількість нових автомобілів з іноземними номерними знаками, що перебувають в Україні. Так звані «не розмитнені авто» впевнено вийшли за межі прикордонних областей, як то Закарпатська чи Львівська, та досягли столиці та невеликих міст в центрі країни. Фактичними власниками  литовських, польських, чеських, угорських та словацьких транспортних засобів є українці, що не сплатили ні митних зборів, ні інших внутрішніх податків, передбачених чинним законодавством України.

Звертаємо особливу увагу, що втрати несе не тільки вітчизняний бізнес, що офіційно працює на території країни, а й держава, що зазнає потрійних втрат.

По-перше, це втрати бюджетів всіх рівнів від недоотримання митних зборів, акцизного податку та податку на додану вартість, які держава мала б отримати від ввозу та продажу транспортних засобів. Не сплачують недобросовісні покупці транспортних засобів з іноземною реєстрацією і збір на обов’язкове державне пенсійне страхування при набутті права власності на легкові автомобілі, що ставить їх в більш вигідне становище у порівнянні зі звичайними покупцями-громадянами України.

По-друге, бюджети всіх рівнів зазнають втрат від недоотримання податків від реального бізнесу – заводів автовиробників та офіційних дилерів транспортних засобів, що не можуть  конкурувати в таких умовах та змушені згортати свої виробництва та скорочувати працівників. А втрата одного робочого місця в автомобілебудівній галузі призводить до втрати 6 робочих місць в суміжних галузях.

По-третє, держава несе додаткові видатки на утримання безробітних громадян, кількість яких вже також досягла критичного обсягу в майже 10% по всій країни.

Враховуючи важкий стан автомобільного ринку, не дивно, що вітчизняні автовиробники та офіційні дилери досить чутливо ставляться до питань, пов’язаних з фактами системних злочинів в сфері не сплати податків за купівлю нових автомобілів, та фактичною недобросовісною конкуренцією, що ставить не межу виживання і вітчизняні заводи-автовиробники, і офіційних дилерів.

Інструментами для вирішення цієї проблеми є чинне законодавство України - Митний кодекс України (ст. 380,381), Кодекс про адміністративні правопорушення України (частини 6 статті 121), постанова Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 року № 1388 «Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів» та Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів» (ЄВРО- 5).

Окрім того,  Україна 24 березня 2004 року ратифікувала Конвенцію про тимчасове ввезення (так звана Стамбульська конвенція). Відповідно до статті 2 додатку С Конвенції про тимчасове ввезення, правом на тимчасове ввезення користуються транспортні засоби комерційного чи приватного використання. Па ст.1 Конвенції визначає поняття «тимчасового ввезення», яке полягає ввезенні з визначеною метою і призначається для подальшого вивезення у встановлений термін. Крім того,в п.1 ст. 7 Конвенції зазначено товари, в т.ч. транспортні засоби, на тимчасове ввезення яких був наданий дозвіл, повинні бути вивезені у строк, достатній для досягнення мети тимчасового ввезення. Тож виходячи з положень міжнародної угоди, під дію Конвенції підпадають лише такітранспортні засоби, які ввозять на територію України тимчасово для досягнення певної мети.  На практиці ж в Україні налічуються 400-450 тис. транспортних засобів з іноземною реєстрацією, які були ввезені на митну територію України для постійного задоволення особистих потреб без справляння будь-яких митних платежів Україні та інших зборів, що прямо протирічить суті Конвенції про тимчасове ввезення.

 

Тож, зважаючи на загрозливу ситуацію, що склалася навколо транспортних засобів з іноземною реєстрацією, зважаючи на необхідність дотримання Україною міжнародних зобов’язань у сфері транзиту транспортних засобів та з метою детінізації «сірого автомобільного ринку», сприяння надходжень до державного  бюджету, вважаємо за необхідне вжити негайних заходів активізувавши спільну роботу Міністерства внутрішніх справ України та Державної фіскальної служби України, як з виявлення подібних фактів, так ы щодо їх попередження в майбутньому.

 

Розрахунок несплачених платежів до бюджету від ввезення автомобілів на іноземній реєстрації без подальшої перереєстрації в Україні

Умови: експертна оцінка кількості ввезених авто – 250 тис. легкових автомобілів

Середня вартість авто: 15 000 Євро

Середній вік: до 5 років включно

Обсяг двигуна: 2 літри, бензин

Результат розрахунку несплачених митних платежів

 Платежі

Звичайна ставка

Пільгова ставка*

Ввізне мито, EURO

1 500

1 500

Акциз, EURO

3 286

534

ПДВ, EURO

3 957

3 407

Вартість сертифікації авто, EURO

100

100

Митне оформлення, EURO

15

15

Митні платежі ВСЬОГО, EURO

8 858

5 556

Митні платежі ВСЬОГО, UAH

256 888

161 118

Пенсійний фонд 3%, UAH

20 757

17 884

Податки ВСЬОГО на 1 авто, UAH

277 644

179 002

Несплачені податки,млн. UAH

69 411

44 750

 * для авто за Законом «Щодо стимулювання ринку б/у автомобілів» в кількості 1 авто на рік

REVIEW №87 (15.03.2024) Charged for recovery
REVIEW №87 (15.03.2024)

Charged for recovery

See more
OFFICIAL
Draft laws in focus - 2024 Q1
Report for 2023 and Plan for 2024
List of priority draft laws