Останнім часом набуває загрозливих масштабів кількість нових автомобілів з іноземними номерними знаками, що перебувають в Україні. Так звані «не розмитнені авто» впевнено вийшли за межі прикордонних областей, як то Закарпатська чи Львівська, та досягли столиці та невеликих міст в центрі країни. Фактичними власниками литовських, польських, чеських, угорських та словацьких транспортних засобів є українці, що не сплатили ні митних зборів, ні інших внутрішніх податків, передбачених чинним законодавством України.
Звертаємо особливу увагу, що втрати несе не тільки вітчизняний бізнес, що офіційно працює на території країни, а й держава, що зазнає потрійних втрат.
По-перше, це втрати бюджетів всіх рівнів від недоотримання митних зборів, акцизного податку та податку на додану вартість, які держава мала б отримати від ввозу та продажу транспортних засобів. Не сплачують недобросовісні покупці транспортних засобів з іноземною реєстрацією і збір на обов’язкове державне пенсійне страхування при набутті права власності на легкові автомобілі, що ставить їх в більш вигідне становище у порівнянні зі звичайними покупцями-громадянами України.
По-друге, бюджети всіх рівнів зазнають втрат від недоотримання податків від реального бізнесу – заводів автовиробників та офіційних дилерів транспортних засобів, що не можуть конкурувати в таких умовах та змушені згортати свої виробництва та скорочувати працівників. А втрата одного робочого місця в автомобілебудівній галузі призводить до втрати 6 робочих місць в суміжних галузях.
По-третє, держава несе додаткові видатки на утримання безробітних громадян, кількість яких вже також досягла критичного обсягу в майже 10% по всій країни.
Враховуючи важкий стан автомобільного ринку, не дивно, що вітчизняні автовиробники та офіційні дилери досить чутливо ставляться до питань, пов’язаних з фактами системних злочинів в сфері не сплати податків за купівлю нових автомобілів, та фактичною недобросовісною конкуренцією, що ставить не межу виживання і вітчизняні заводи-автовиробники, і офіційних дилерів.
Інструментами для вирішення цієї проблеми є чинне законодавство України - Митний кодекс України (ст. 380,381), Кодекс про адміністративні правопорушення України (частини 6 статті 121), постанова Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 року № 1388 «Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів» та Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів» (ЄВРО- 5).
Окрім того, Україна 24 березня 2004 року ратифікувала Конвенцію про тимчасове ввезення (так звана Стамбульська конвенція). Відповідно до статті 2 додатку С Конвенції про тимчасове ввезення, правом на тимчасове ввезення користуються транспортні засоби комерційного чи приватного використання. Па ст.1 Конвенції визначає поняття «тимчасового ввезення», яке полягає ввезенні з визначеною метою і призначається для подальшого вивезення у встановлений термін. Крім того,в п.1 ст. 7 Конвенції зазначено товари, в т.ч. транспортні засоби, на тимчасове ввезення яких був наданий дозвіл, повинні бути вивезені у строк, достатній для досягнення мети тимчасового ввезення. Тож виходячи з положень міжнародної угоди, під дію Конвенції підпадають лише такітранспортні засоби, які ввозять на територію України тимчасово для досягнення певної мети. На практиці ж в Україні налічуються 400-450 тис. транспортних засобів з іноземною реєстрацією, які були ввезені на митну територію України для постійного задоволення особистих потреб без справляння будь-яких митних платежів Україні та інших зборів, що прямо протирічить суті Конвенції про тимчасове ввезення.
Тож, зважаючи на загрозливу ситуацію, що склалася навколо транспортних засобів з іноземною реєстрацією, зважаючи на необхідність дотримання Україною міжнародних зобов’язань у сфері транзиту транспортних засобів та з метою детінізації «сірого автомобільного ринку», сприяння надходжень до державного бюджету, вважаємо за необхідне вжити негайних заходів активізувавши спільну роботу Міністерства внутрішніх справ України та Державної фіскальної служби України, як з виявлення подібних фактів, так ы щодо їх попередження в майбутньому.
Розрахунок несплачених платежів до бюджету від ввезення автомобілів на іноземній реєстрації без подальшої перереєстрації в Україні
Умови: експертна оцінка кількості ввезених авто – 250 тис. легкових автомобілів
Середня вартість авто: 15 000 Євро
Середній вік: до 5 років включно
Обсяг двигуна: 2 літри, бензин
Результат розрахунку несплачених митних платежів
Платежі | Звичайна ставка | |
Ввізне мито, EURO | 1 500 | 1 500 |
Акциз, EURO | 3 286 | 534 |
ПДВ, EURO | 3 957 | 3 407 |
Вартість сертифікації авто, EURO | 100 | 100 |
Митне оформлення, EURO | 15 | 15 |
Митні платежі ВСЬОГО, EURO | 8 858 | 5 556 |
Митні платежі ВСЬОГО, UAH | 256 888 | 161 118 |
Пенсійний фонд 3%, UAH | 20 757 | 17 884 |
Податки ВСЬОГО на 1 авто, UAH | 277 644 | 179 002 |
Несплачені податки,млн. UAH | 69 411 | 44 750 |
* для авто за Законом «Щодо стимулювання ринку б/у автомобілів» в кількості 1 авто на рік