Позиція Федерації щодо автомобілів з іноземними номерними знаками, що перебувають в Україні
Позиція Федерації щодо автомобілів з іноземними  номерними знаками, що перебувають в Україні

Останнім часом набуває загрозливих масштабів кількість нових автомобілів з іноземними номерними знаками, що перебувають в Україні. Так звані «не розмитнені авто» впевнено вийшли за межі прикордонних областей, як то Закарпатська чи Львівська, та досягли столиці та невеликих міст в центрі країни. Фактичними власниками  литовських, польських, чеських, угорських та словацьких транспортних засобів є українці, що не сплатили ні митних зборів, ні інших внутрішніх податків, передбачених чинним законодавством України.

Звертаємо особливу увагу, що втрати несе не тільки вітчизняний бізнес, що офіційно працює на території країни, а й держава, що зазнає потрійних втрат.

По-перше, це втрати бюджетів всіх рівнів від недоотримання митних зборів, акцизного податку та податку на додану вартість, які держава мала б отримати від ввозу та продажу транспортних засобів. Не сплачують недобросовісні покупці транспортних засобів з іноземною реєстрацією і збір на обов’язкове державне пенсійне страхування при набутті права власності на легкові автомобілі, що ставить їх в більш вигідне становище у порівнянні зі звичайними покупцями-громадянами України.

По-друге, бюджети всіх рівнів зазнають втрат від недоотримання податків від реального бізнесу – заводів автовиробників та офіційних дилерів транспортних засобів, що не можуть  конкурувати в таких умовах та змушені згортати свої виробництва та скорочувати працівників. А втрата одного робочого місця в автомобілебудівній галузі призводить до втрати 6 робочих місць в суміжних галузях.

По-третє, держава несе додаткові видатки на утримання безробітних громадян, кількість яких вже також досягла критичного обсягу в майже 10% по всій країни.

Враховуючи важкий стан автомобільного ринку, не дивно, що вітчизняні автовиробники та офіційні дилери досить чутливо ставляться до питань, пов’язаних з фактами системних злочинів в сфері не сплати податків за купівлю нових автомобілів, та фактичною недобросовісною конкуренцією, що ставить не межу виживання і вітчизняні заводи-автовиробники, і офіційних дилерів.

Інструментами для вирішення цієї проблеми є чинне законодавство України - Митний кодекс України (ст. 380,381), Кодекс про адміністративні правопорушення України (частини 6 статті 121), постанова Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 року № 1388 «Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів» та Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів» (ЄВРО- 5).

Окрім того,  Україна 24 березня 2004 року ратифікувала Конвенцію про тимчасове ввезення (так звана Стамбульська конвенція). Відповідно до статті 2 додатку С Конвенції про тимчасове ввезення, правом на тимчасове ввезення користуються транспортні засоби комерційного чи приватного використання. Па ст.1 Конвенції визначає поняття «тимчасового ввезення», яке полягає ввезенні з визначеною метою і призначається для подальшого вивезення у встановлений термін. Крім того,в п.1 ст. 7 Конвенції зазначено товари, в т.ч. транспортні засоби, на тимчасове ввезення яких був наданий дозвіл, повинні бути вивезені у строк, достатній для досягнення мети тимчасового ввезення. Тож виходячи з положень міжнародної угоди, під дію Конвенції підпадають лише такітранспортні засоби, які ввозять на територію України тимчасово для досягнення певної мети.  На практиці ж в Україні налічуються 400-450 тис. транспортних засобів з іноземною реєстрацією, які були ввезені на митну територію України для постійного задоволення особистих потреб без справляння будь-яких митних платежів Україні та інших зборів, що прямо протирічить суті Конвенції про тимчасове ввезення.

 

Тож, зважаючи на загрозливу ситуацію, що склалася навколо транспортних засобів з іноземною реєстрацією, зважаючи на необхідність дотримання Україною міжнародних зобов’язань у сфері транзиту транспортних засобів та з метою детінізації «сірого автомобільного ринку», сприяння надходжень до державного  бюджету, вважаємо за необхідне вжити негайних заходів активізувавши спільну роботу Міністерства внутрішніх справ України та Державної фіскальної служби України, як з виявлення подібних фактів, так ы щодо їх попередження в майбутньому.

 

Розрахунок несплачених платежів до бюджету від ввезення автомобілів на іноземній реєстрації без подальшої перереєстрації в Україні

Умови: експертна оцінка кількості ввезених авто – 250 тис. легкових автомобілів

Середня вартість авто: 15 000 Євро

Середній вік: до 5 років включно

Обсяг двигуна: 2 літри, бензин

Результат розрахунку несплачених митних платежів

 Платежі

Звичайна ставка

Пільгова ставка*

Ввізне мито, EURO

1 500

1 500

Акциз, EURO

3 286

534

ПДВ, EURO

3 957

3 407

Вартість сертифікації авто, EURO

100

100

Митне оформлення, EURO

15

15

Митні платежі ВСЬОГО, EURO

8 858

5 556

Митні платежі ВСЬОГО, UAH

256 888

161 118

Пенсійний фонд 3%, UAH

20 757

17 884

Податки ВСЬОГО на 1 авто, UAH

277 644

179 002

Несплачені податки,млн. UAH

69 411

44 750

 * для авто за Законом «Щодо стимулювання ринку б/у автомобілів» в кількості 1 авто на рік

REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі