Electric car batteries: a recipe for success in Europe
Electric car batteries: a recipe for success in Europe

Зараз ЄС опинився на узбіччі світового виробництва електромобільних акумуляторів. Однак вже через три роки Європа планує стати другим за обсягом виробником літій-іонних елементів живлення.

В умовах швидкого розвитку технологій вкрай важливо своєчасно реагувати на виклики та адаптувати стратегії розвитку. Що й зробила Європейська комісія, яка представила оновлену промислову стратегію ЄС. Детальніше про неї читайте тут.

Але що важливо – Єврокомісія також зробила ревізію слабких сторін промисловості та розробила план, як це виправити.

АХІЛЛЕСОВА П’ЯТА ЄС – ВИРОБНИЦТВО ЛІТІЙ-ІОННИХ АКУМУЛЯТОРІВ

Літій-іонні батареї є ключовим елементом для екологічної та цифрової трансформації та реалізації мети досягнути кліматичної нейтральності до 205 року. І саме вони стали стратегічною вразливістю ЄС.

Проблема в тому, що у 2018 році лише 3% виробництва літій-іонних акумуляторів було здійснено в ЄС, тоді як виробничі потужності Китаю склали близько 66%, а Південної Кореї разом з Японією та іншими азіатськими країнами – близько 20%.

Тим часом, ринок акумуляторних технологій невпинно зростає. Цьому значно сприяє швидке зниження вартості батарей за останні роки –  з понад 1100 доларів США/кВт-год (кіловат-година) у 2010 році до 156 доларів США/кВт-год у 2019 році.

Щільність енергії літій-іонних батарей також значно збільшилася за останні роки (більш ніж на 300% порівняно з 1991 роком). Крім того, технології не стоять на місці, і активно тривають розробки нового покоління літій-іонних акумуляторів, які дозволять заряджати електромобіль лише за декілька хвилин та їздити на одному заряді більше 1000 км.

Тож немає сумнівів, що власне виробництво акумуляторів, так само як і видобуток сировини, є критично важливими напрямами розвитку. Зараз ЄС виробляє лише 1% усієї акумуляторної сировини, і ці обсяги не можуть задовольнити європейський попит на літій-іонні акумулятори. Для покриття потреб секторів мобільності необхідно у кілька разів (і навіть десятків разів) збільшити видобуток відповідної сировини:

  • у 7-18 разів більше літію та у 2-5 разів більше кобальту в 2030 році;
  • майже в 16-57 разів більше літію і в 3-15 разів більше кобальту в 2050 році.

Тож визнаючи необхідність і невідкладність для ЄС розробки ланцюжка вартості акумуляторів, Комісія заснувала Європейський акумуляторний альянс (2017 рік) і прийняла Стратегічний план дій щодо акумуляторів (2018 рік).

Обидві ініціативи прискорили залучення  великих інвестицій по всьому ланцюжку створення вартості акумуляторів і вже дали значні результати. Сума інвестицій в ланцюжок створення вартості електричної мобільності в Європі лише в 2019 році досягла €60 млрд. І це у 3,5 рази більше, ніж у Китаї.

Амбіції Європейської Комісії та Європейського акумуляторного альянсу полягають у тому, щоб до 2025 року в Європі було 15 гігафабрик, які вироблятимуть достатню кількість акумуляторних елементів для 6 мільйонів електромобілів (близько 360 ГВт-год).

Тож хоча досі у виробництві електромобільних батарей переважають компанії у Східній Азії, (зокрема китайські), Європа може стати другим за обсягом виробником літій-іонних акумуляторів вже до 2024 року, зайнявши 14,7% світових виробничих потужностей.

5 КРОКІВ ДО ЛІДЕРСТВА

Єврокомісія визначила 5 пріоритетних заходів, що допоможуть забезпечити лідерські позиції у виробництві літій-іонних акумуляторів.

Прийняття нової законодавчої бази. У грудні 2020 року Єврокомісія запропонувала новий регламент про батареї та акумулятори. Відтак, батареї повинні бути високоефективними та екологічно безпечними протягом усього їх життєвого циклу. Ця пропозиція передбачає запровадження цілого ряду вимог щодо акумуляторів, які виходять на ринок ЄС. Наразі документ обговорюється з Європейським Парламентом та Радою і може набути чинності вже у 2022 році.

Реалізація важливих проєктів загальноєвропейських інтересів (IPCEI). Цей інструмент державної допомоги виявився ключовим для залучення значних інвестицій приватного сектору в ланцюжок створення доданої вартості для акумуляторів.

У грудні 2019 року Єврокомісія дозволила державну допомогу на перший проєкт IPCEI, що об’єднав зусилля 17 компаній у 7 державах-членах. Мета проєкту – розробка інноваційних та екологічно безпечних технологій для літій-іонних акумуляторів. Для реалізації проєкту дозволили виділити до 3,2 млрд євро державної допомоги, і, як очікується, це призведе до додаткових 5 млрд євро інвестицій приватного сектору.

Другий проєкт IPCEI для підтримки досліджень та інновацій щодо акумуляторів залучив 42 безпосередніх учасники у 12 державах-членах. Єврокомісія дозволила надати  державну допомогу в обсязі до €2,9 млрд, ще €9 млрд євро передбачається в інвестиціях приватного сектору.

Посилення ланцюжків доданої вартості критично важливої сировини. У вересні 2020 року Єврокомісія запустила План дій, щоб збільшити власні потужності з постачання критично важливої сировини.  Зокрема, було створено Європейський альянс критичної сировини, що має усунути прогалини й уразливості в існуючих ланцюжках постачання. Цей напрям буде головним пріоритетом в найближчі роки і матиме важливе значення для енергетичного сектору ЄС.

Фінансування досліджень у рамках програми Horizon Europe. За програмою Horizon Europe усі дослідження будуть проводитися за допомогою партнерської програми Batt4Eu, яке отримає до €925 млн. фінансування.

Забезпечення сектору кваліфікованою робочою силою. ЄС визначає проблему перекваліфікації кадрів як одну із пріоритетних і запроваджує ряд ініціатив для подолання цієї проблеми. Так, наприклад, проєкт Erasmus+ ALBATTS з бюджетом €4 млрд виявляє дефіцитні професійні навички та розробляє план навчання у секторі акумуляторів та електромобільності. Схожий за своєю спрямованістю проєкт Erasmus+ DRIVES розглядає потреби в навичках для автомобільного сектора в цілому.

Таким чином, оновлена промислова стратегія дає можливість зрозуміти, куди зараз рухається Європа. Крім того, нещодавно Федерація автопрому України долучилася до вебінару від Європейського акумуляторного альянсу, де було презентовано напрямки досліджень акумуляторів до 2030 року. Зокрема, в Європі активно проводять досліждення, які дозволять збільшити термін служби акумуляторів та покращити функціональні можливості. Крім того, зараз перед Європою стоять виклики у створенні нових енергозберігаючих акумуляторних батарей, які будуть безпечними для навколишнього середовища. При цьому Європейський акумуляторний альянс абсолютно переконаний, що розробка вдосконалених та надійних акумуляторних батарей постає необхідною умовою переходу до чистої енергії та чистої мобільності.

А ДЕ У ЦЬОМУ ПРОЦЕСІ УКРАЇНА?

Україні є що запропонувати Європі у контексті взятих стратегічних орієнтирів. Наприклад, Україна має чи не найбільші в Європі запаси критично важливої сировини – літію. Крім того, у нас є потужний виробничий потенціал для постачання акумуляторів на ринок Європи. Втім, без відповідної регуляторної бази це може стати лише ще однією втраченою можливістю.

Гарна новина у тому, що Україна активно декларує свою готовність щодо переходу на зелені технології. Головне – підкріплювати слова реальними діями і йти впевнено наміченим шляхом, який сприятиме економічному та технологічному розвитку нашої країни.

Author: Прес-служба ФАУ
REVIEW №80 (20.04.2021) Cars without a driver. Utopia or challenge?
REVIEW №80 (20.04.2021)

Cars without a driver. Utopia or challenge?

See more
NEWS & INFOGRAPHICS
Apple and the end of the era of "ordinary" cars
Legislative news (June 5 - 11, 2021)

Date: 10.06.2021