Оновлена промислова стратегія ЄС: GPS - координати розвитку автомобільної галузі
Оновлена промислова стратегія ЄС: GPS - координати розвитку автомобільної галузі

Лише за останні роки  у розвиток сучасних рішень в автопромі залучено більше EUR 10 млрд державної підтримки. І судячи з оновленої промислової стратегії ЄС –  це лише початок.

Підтримка автомобільної галузі в Європі має стратегічно важливе значення для розвитку усієї економіки. Це й не дивно, адже екосистема «Мобільність-транспорт-автопром» створює 7,5% від доданої вартості ЄС (€906 млрд) та надає робочі місця для 14,6 млн осіб.

І саме зараз виважена стратегія розвитку та підтримка особливо необхідні, адже галузь переживає не найкращі часи. Минулого року в результаті кризи COVID-19 продажі легкових автомобілів зазнали безпрецедентного зниження на  23,7%, було закрито декілька заводів та втрачено тисячі робочих місць.

Щоб подолати створені виклики та зберегти лідерські позиції, Європейська комісія представила оновлену промислову стратегію ЄС. Тож як Європа розвиватиме автомобільну промисловість найближчим часом?

ІНВЕСТИЦІЇ У МАЙБУТНЄ: БІЛЬШЕ EUR 10 МЛРД НА ПІДТРИМКУ ГАЛУЗІ ТА РОЗВИТОК ІННОВАЦІЙ

Досягнення великого успіху вимагає також і великих коштів. ЄС це розуміє, а тому розгорнув цілий ряд фінансових інструментів та бюджетних програм.

Так, наприклад, масштабна інвестиційна програма InvestEU фінансує проєкти у різних сферах:

  • акумулятори (більше €1 млрд в 2020 р. з оцінкою загальної потреби €20-30 млрд);
  • підключені та автономні автомобілі;
  • інфраструктура зарядки та заправки (вже профінансовано понад €2,5 млрд);
  • оновлення парку транспортних засобів (парк оренди та шерінгу);
  • модернізація виробничих ліній / ланцюгів поставок автомобілів та індустрії мобільності (понад €1,8 млрд в 2020 р.);
  • підтримка нових та передових технологій для експорту.

Ще один ключовий інструмент державної допомоги в рамках стратегії – Важливі проєкти спільного європейського інтересу (Important Projects of Common European Interest, IPCEI). Це інноваційні дослідницькі проєкти, які нерідко пов'язані зі значними ризиками і вимагають спільних зусиль та інвестицій з боку органів державної влади і промисловості держав-членів.

В ЄС вже схвалено запуск двох таких проєктів для залучення інвестицій в ланцюжок створення доданої вартості для акумуляторів.  Оголошена державна допомога – більше EUR 6 млрд, і, як очікується, це призведе до додаткових EUR 14 млрд інвестицій приватного сектору.

Велику увагу ЄС приділяє розвитку інфраструктури для екологічного транспорту. Зокрема, заявлена амбітна ціль Фонду відновлення та стійкості (RRF) – побудувати до 2025 року мільйон зарядних станцій та 500 водневих станцій.

Важливими джерелами надходжень також є програми Horizon Europe і  Digital Europe Programme, що стимулюють інновації («зелені» та цифрові технології, автономне водіння, розвиток мобільності тощо).

ТРИ КИТИ, НА ЯКИХ БУДУЄТЬСЯ ЄВРОПЕЙСЬКА АВТОПРОМИСЛОВІСТЬ

У цілому Єврокомісія виділила три стратегічні напрями, які визначають розвиток екосистеми «Транспорт-мобільність-автопром».

Оновлена правова база. У стратегії визначено пріоритетні законодавчі ініціативи для розвитку екосистеми. Це, зокрема, регулювання щодо Євро 7, стандартів CO2, інтермодальних перевезень, акумуляторів тощо.

«Зелена» мобільність. Необхідність швидкого переходу на автономний, підключений та електричний транспорт – це виклик для усіх автовиробників. І  кожному, хто хоче зайняти лідерські позиції у цьому процесі, доведеться витратити до €50 млрд.

А оскільки проблеми простіше вирішувати спільними зусиллями, велику роль відіграватимуть технологічні альянси. Наприклад, Європейський акумуляторний альянс (European Battery Alliance) вже залучив більше, ніж €20 млрд приватних та державних інвестицій. Очікується, що до 2025 р. в ЄС виробництво акумуляторних елементів досягне 200-300 ГВт-год на рік. Це дозволить виробляти від 4 до 6 млн електромобілів.

Розвиток технологій автономного водіння. Європейський Союз вже створив законодавчу базу щодо затвердження автономних транспортних засобів (Загальне положення про безпеку). Докладніше про регулювання автономного транспорту у різних країнах ми писали тут.

При цьому розв’язання проблем з обміном даних та стимулювання цифрових технологій має вирішальне значення. Адже вже скоро транспортний засіб зможе генерувати до 4000 гігабайт даних на день. Іншими словами – кожен автономний автомобіль буде створювати приблизно стільки ж даних, скільки 3 тисячі людей.

Усі ці три напрями стали викликом для самих автовиробників, яким доводиться трансформувати весь свій виробничий процес. І це стосується також кваліфікації персоналу.

Нагальна необхідність перепідготовки кадрів зумовила створення автомобільного партнерства в рамках розробки Пакту про професійні навички (Pact for Skills). Мета ініціативи – підвищувати кваліфікацію 5% усіх робітників галузі щороку, а це близько 700 тис. працівників. Масштабна програма перенавчання мільйонів зайнятих в автомобільній галузі осіб буде коштувати близько  €7 млрд на рік.

Таким чином, відновлення та подальший розвиток екосистеми «Транспорт-мобільність-автопром» значною мірою буде залежати від перекваліфікації робочої сили та інвестицій в нові технології та відповідну інфраструктуру.

А ЩО У ПІДСУМКУ?

Оновлена промислова стратегія ЄС наочно демонструє, що криза може не тільки спричинювати нові виклики та перепони, але і стимулювати нові напрями розвитку. Зокрема, екосистема транспорту, мобільності та автопрому уже має окреслені три шляхи розвитку, які з різних сторін посилюють потенціал Європи. І рецепт досягнення успіху простий – державна підтримка та інновації.

Автор: Прес-служба ФАУ
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі