Відкрите звернення ФРА до Уряду та громадськості
Відкрите звернення ФРА до Уряду та громадськості

Вчора, 27 березня 2014 року, Урядом було ініційовано, а Верховною Радою  - прийняте рішення про підвищення акцизів на автомобілі, кузови та відміну утилізаційного збору, повсякчас лунає інформація щодо зменшення спеціальних мит.

 

Федерація роботодавців автомобільної галузі не може залишитись осторонь подібних коментарів учасників процесу та рішень нової влади. Це звернення являє собою спробу, безвідносно до озвучених закидів на адресу автовиробників, розібратися в ситуації, що склалася, відкинути зайві емоції та перейти від постійно поширюваного ЗМІ популізму до конструктивної оцінки поточних реалій.

Введення спеціальних мит на автомобілі було спробою захисту внутрішнього виробництва. Падіння його обсягів у 2009-2013 рр. було зумовлено сукупною дією двох факторів – збільшенням імпорту після зниження ввізного мита з 25% до 10% та падінням попиту внаслідок фінансової кризи. При цьому частка продукції вітчизняних виробників на українському авторинку сягала 60 % і 40 % відходило на імпорт. За результатами 2013 року, вітчизняна продукція займала тільки 26 %, а імпорт - 74%. Тепер йдеться не лише про автомобілі. Збереження та створення робочих місць є найголовнішим для будь-якої країни. Що відбувалося з робочими місцями в автопоромі? Кількість працівників автопрому України скоротилося від 36,3 тис. людей (2008) до 19,4 тис. (тепер). Тобто близько 17 тис. працівників втратили свої робочі місця за 5 років. А разом з ними знизилися доходи їхніх родин, що призвело до зниження платоспроможного попиту в країні не лише на автомобілі, а й на решту товарів і послуг.

Минуло менше року з моменту введення спеціальних захисних заходів, змінилось багато. Підприємства-виробники почали працювати у зовсім нових умовах промислового виробництва та зобов'язалися не тільки створювати/модернізувати виробничі потужності, а й підвищувати рівень локалізації продукції до 50% протягом наступних років. Підприємства на власні кошти створили мережі з утилізації транспортних засобів, що, за відсутності системного державного підходу та розробки системи стимулювання здачі авто на утилізацію, так і не були завантажені.

Незважаючи на складну ситуацію на автомобільному ринку, Уряд продовжує дестабілізувати вкрай напружену ситуацію змінами до Податкового кодексу та заявами у ЗМІ, що призводить до падіння продажів як вироблених в України, так і імпортних автомобілів.

У 2008–2009 роках всі країни вживали швидких та максимально ефективних заходів по підтримці власного автомобілебудування. Ні, вони не лобіювали інтереси власних виробників, вони діяли швидко і зважено з більш далекоглядною та стратегічною метою, як і належить уряду – зберігали найважливіше, робочі місця!

Мета нашого Уряду в світлі останніх рішень, скоріше за все, носить прямо протилежний характер, або відсутня взагалі, якщо, звичайно, не брати до уваги вкрай жваві заходи з наповнення бюджету будь-якою ціною.

Щодо цін наведемо останні офіційно озвученими ЗМІ ініціативи Уряду та наслідки, що можуть призвести введення даних ініціатив:

  1. Відміна спеціального мита на автомобілі. Виключно популістське рішення. За аналогією минулих років (в 2008 році мито знизилось з 25 до 10%) зниження мит не призведе до зниження цін для кінцевого споживача, єдине до чого воно призведе – це до зростання прибутків імпортерів, збільшення і до того високої частки імпортних авто, диспропорцій торгівельного балансу, у від’ємному сальдо якого імпорт авто займає третє почесне місце, та до скорочення кількості робочих місць у галузі. Потенційно робочі місця можуть втратити близько 17 тисяч працівників галузі без урахування суміжних галузей.
  2. Відміна утилізаційного збору. Не призведе до зменшення вартості авто для кінцевого споживача, але шанс на створення системи утилізації, який хоч і досить незграбно, але був започаткований в минулому році буде втрачено, а інвестиції в мережу утилізації, що були здійснені підприємствами та можливість розвитку ринку переробки вторинної сировини буде зведено до нуля. Україна і надалі буде впевнено та систематично перетворюватись на світове звалище старих авто натомість впроваджувати європейські екологічні стандарти.
  3. Підвищення вдвічі акцизу на готові автомобілі. Вдарить як по виробниках, так і по імпортерах однаково, але також вдарить по споживачу та негативно вплине на можливість купівлі споживачем нового автомобіля, через підвищення його ціни,  відтак призведе до ще більш стрімкого падіння продажів на ринку. Слід також зазначити, що ввізне мито на нові легкові автомобілі з двигунами від 1000 до 2200 см3 складає 10%, а ввізне мито на нові легкові автомобілі з двигуном більше 3000 см3 – 5%, відтак виникає диспропорція в податковому навантаженні, що може були нівельовано за рахунок підвищення акцизів на більш місткі за об’ємом двигуна автомобілі, які де-факто є предметом розкоші. Натомість запропоноване Урядом двократне підвищення акцизів на усі автомобілі ще більше поглиблює цю диспропорцію та призводить до нелогічного росту податкового навантаження на бюджетні авто з паралельним у порівнянні більш низьким навантаженням на дорогі автомобілі представницького класу, що апріорі характеризуються значно меншою ціновою еластичністю попиту.
  4. Підвищення вдвічі акцизу на кузови для промислового складання.  Крім загального інвестиційного клімату, який формується на основі не тільки політики підтримки певної галузі, але і, в першу чергу, стабільності і гарантії незмінності регуляторного середовища, ці зміни можуть негативно вплинути на вже існуючі заявлені проекти спільного виробництва автомобілів на українських заводах. Більшість з них розраховувалися на передумовах поточного рівня акцизу на кузови. У тому числі рішення приймалися з огляду на потенційні вигоди локалізації виробництва порівняно з імпортом. Варто зазначити, що 2013 року чотирма підприємствам галузі були укладені програми створення та/або модернізації виробничих потужностей та робочих місць з Міністерством промислової політики України. Ці програми передбачають перехід до повномасштабного виробництва та підвищення рівня локалізації продукції більше 50%, ці зобов’язання почали виконуватись підприємствами в минулого року і потребують значних інвестицій.  Відтак, зміна економічних складових  унеможливить та зробить невигідним виконання умов програм та зумовить перехід на імпорт і закриття виробничих потужностей. Цей негативний сигнал непослідовності та нестабільності українського законодавства для іноземного інвестора (світових автовиробників) стане остаточною крапкою у розвитку та існуванні автомобільної галузі нашої країни.

На завершення, варто наголосити на тому, що Федерація роботодавців автопрому вкрай стурбована підходами нового Уряду до політики національних пріоритетів, а точніше, її відсутністю, несистемними заявами та діями, що спричиняють негативні тенденції на ринку, одиничними непов’язаними між собою рішеннями, що не несуть собою жодної конструктивної мети, окрім популістичних заяв та наповнення державного бюджету за рахунок пересічних громадян і підприємств реального сектору економіки.

Прийняття змін до Податкового кодексу, рішень щодо відміни, скасування, зниження або підвищення мит та податків приймається за зачиненими перед бізнесом та громадськістю дверима, без належних консультацій та обговорень. Влада ще більше віддаляється від бізнесу і суспільства, провокує соціальні хвилювання та обурення бізнесу та громадської спільноти, зводить нанівець кредит наданої їй суспільством довіри.

Федерація роботодавців автомобільної галузі України закликає представників Уряду приймати виважені рішення, що ґрунтуватимуться не на хвилинному бажанні наповнення бюджету або передвиборчих обіцянок, а на системній програмі розвитку галузей економіки країни, обов'язково зкоординованій бізнес-спільнотою.

Джерело: Прес-служба Федерації
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі