Нульові викиди vs. реальність – прогноз Bloomberg NEF
Нульові викиди vs. реальність – прогноз Bloomberg NEF

Продажі електромобілів зростуть втричі до 2025 року. Але цього все ще недостатньо, щоб автопарк став кліматично нейтральним до 2050 року. І вікно можливостей, щоб це реалізувати, швидко закривається – говорять аналітики у новому прогнозі Bloomberg NEF.

Тож як світ буде ставати електромобільним та який вплив це матиме?

РІСТ УТРИЧІ – ПРОГНОЗИ РОЗВИТКУ ДО 2025 РОКУ

За прогнозами BloombergNEF, продажі підключених автомобілів зростуть до 20,6 млн в 2025 році (у 2021 році – 6,6 млн).

При цьому навіть зростання вартості акумуляторів не стане на заваді. Війна, інфляція, торгівельні суперечки – усе це  призводить до високої вартості сировини для акумуляторів. Але ці ж фактори підштовхують ціни на бензин та дизельне паливо до рекордно високого рівня. Більше того – автомобілі з двигуном внутрішнього згоряння (ДВЗ) також дорожчають у виробництві.

Тож до 2025 року на електричні автомобілі буде припадати 23% продажів нових легкових автомобілів у світі (у 2021 році – трохи менше 10%). Три чверті з них – це повністю електричні автомобілі (BEV).

На деяких ринках ці цифри будуть набагато вищими. Зокрема, електромобілі досягнуть 39% продажів у 2025 році у Китаї та Європі. Деякі з основних європейських автомобільних ринків зростатимуть ще швидше: у Німеччині, Великій Британії та Франції у 2025 році частка сягне 40-50%.

Власне, на Китай та Європу припадатиме майже 80% продажів електромобілів у 2025 році. В інших країнах впровадження відбуватиметься набагато повільніше. Ринок США почне зростати з 2023 року, але у 2025 році він, як і раніше, становитиме лише 15% світового ринку електромобілів.

Світовий парк легкових автомобілів із ДВЗ продовжить зростати ще два роки, але у 2024 році почне знижуватися.

У результаті – до 2025 року на дорогах буде 77 млн легкових електромобілів, що складе 6% парку. У деяких регіонах швидкість переходу ще вища: електричними буде 13% усіх транспортних засобів на дорогах у Китаї та 8% у Європі.

КІНЕЦЬ ЕРИ ДВЗ – ДОВГОСТРОКОВІ ПРОГНОЗИ

Довгостроковий прогноз BloombergNEFпісля 2026 року передбачає два сценарії.

1. Сценарій економічного переходу (ETS)– розглядає ситуацію за відсутності нових правил і політик, що впливають на ринок.

За такого прогнозу, до кінця цього десятиліття у більшості сегментів та країн буде досягнуто несубсидований ціновий паритет між електромобілями та автомобілями з ДВЗ.

Ринок легкових електромобілів очікує швидкий ріст протягом наступних 10-15 років, але в міру насичення попиту зростання дещо сповільниться у 2030-х роках на основних ринках (Європа, Китай та Північна Америка).

При цьому мета ЄС щодо поетапної відмови від автомобілів з ДВЗ до 2035 року навряд чи буде досягнута. Але регіон буде досить близький до цього – майже 80% продажів будуть повністю електричними.

Незважаючи на відносно швидке зростання продажів електромобілів, потрібен час, щоб позитивні зрушення дійшли до парку. У 2040 році на дорогах все ще буде 800 млн автомобілів з ДВЗ – а це більше половини парку.

При цьому половина автомобілів із ДВЗ на дорогах у 2040 році перебуватиме у країнах з економікою, що розвивається.

2.  Сценарій нульових викидів (NZS)  – показує потенційний шлях до нульових викидів у секторі автомобільного транспорту до 2050 року.

Щоб не відстати від цього сценарію, автомобілі з нульовим рівнем викидів повинні займати 61% світових продажів нових легкових автомобілів до 2030 року, 93% до 2035 року та 100% до 2038 року.

Аналітики відзначають, що без додаткових стимулів жодна з проаналізованих країн цього не досягне. Хоча деякі будуть вже близькі до цієї мети (наприклад, Німеччина, Великобританія, Франція та Китай).

Парк легкових електромобілів досягне 469 млн у 2035 році за сценарієм економічного переходу. Але має збільшитися до 612 млн до тієї ж дати за сценарієм нульових викидів.

І при цьому в 2040-х роках буде потрібно достроково виводити з експлуатації та переобладнувати старі автомобілі. Це вимагатиме різкого зростання виробництва електромобілів та акумуляторів, пік якого припадає на 2040 рік, що може виявитися складним завданням для галузі.

НЕ ЕКОЛОГІЄЮ ЄДИНОЮ

Електромобілі – це не лише про екологію. Але також про зниження попиту на нафту, інновації, інфраструктуру та ринкові можливості.

Тож коротко по порядку.

1. Зниження попиту на нафту

За оцінками аналітиків, усі види електротранспорту разом вже економлять 1,5 млн барелів нафти на день. І мають зберігати майже 2,5 млн барелів на день до 2025 року.

2. Інновації

Впровадження нових хімічних речовин, а також виробничого обладнання і технологій сприятиме зниженню витрат на акумулятори. Автовиробники вже виявляють значну зацікавленість до літій-залізо-фосфатних акумуляторів LFP, які становитимуть 42% попиту на батареї до 2023 року.

3. Інфраструктура

До 2040 року сукупні інвестиції в інфраструктуру зарядки перевищать 1 трлн USD за сценарієм економічного переходу (і 1,4 трлн USD за сценарієм нульових викидів).

На той час потрібно буде від 340 до 490 млн зарядних пристроїв, причому переважну кількість складатимуть домашні зарядні пристрої.

Швидкі зарядні пристрої забезпечать 50% потреб електромобілів в енергії і 60% всіх інвестицій у зарядку до 2040 року, але будуть становити менше 3% від загальної кількості роз'ємів.

4. Ринкові можливості

Електромобілі дають ринкові можливості у розмірі 53 трлн USD у період до 2050 року за сценарієм економічного переходу (за сценарієм нульових викидів– ця сума сягає 82 трлн USD). Тож країнам слід ретельно розглянути питання, як вони можуть створити додану економічну вартість та робочі місця вдома за рахунок цього зростання.

 

Тож підсумовуючи – аналітики BNEF вже вважають електромобілі чудовою історією успіху (як, до речі, і ми J). Але треба ще більше зусиль, щоб втілити у реальність мрію з екологічно чистим автопарком вже у 2050 році.

І схоже, що ЄС рішуче налаштований досягти поставлених цілей. Адже якраз вчора, 8 червня, Європарламент підтримав пропозицію встановити більш жорсткі екологічні стандарти. Відтак,  до 2035 року усі нові легкові автомобілі та фургони повинні бути з нульовими викидами. 

Новий виклик для автопромисловості? Безперечно. Але і нові можливості.

І вже не стоїть питання –  чи є майбутнє в електромобілів. На порядку денному інше питання – чи є майбутнє у тих, хто не став вчасно на електромобільний шлях?

 

Статтю створено на базі прогнозу  BloombergNEF Electric Vehicle Outlook 2022. Електромобілі включають повністю електричні автомобілі (BEV) та плагін-гібриди. 

Використання матеріалів Федерації автопрому України дозволено лише за умови посилання (гіперпосилання) на Федерацію автопрому України (www.fra.org.ua)

Джерело: Bloomberg NEF
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі