«Форум ініціатив. Кластери Закарпаття»
«Форум ініціатив. Кластери Закарпаття»

Закарпаття – лідер економічних перетворень та один з найперспективніших майданчиків для розвитку бізнесу в центрально-східній Європі?

Принаймні, у регіону є всі шанси таким стати і, сподіваємося, не всі можливості ще втрачено.

«Форум ініціатив. Кластери Закарпаття», що відбувся за підтримки Федерації автопрому України у вигляді панельних дискусій безпосередньо на виробничому майданчику нещодавно заводу Єврокар, поблизу Ужгорода, об'єднав власників компаній, промисловців, виробників, керівників ключових підприємств, роботодавців, іноземних інвесторів і представників експертного середовища. Учасниками заходу стали власники топ-виробничих підприємств України і регіону, керівництво Федерації автопрому України та Федерації роботодавців України, представники уряду і місцевої влади.

Мали нагоду проаналізувати сьогоднішню ситуацію, можливості, а також умови для подальшого розвитку вже існуючих потужностей багатьох місцевих підприємств. Факти говорять самі за себе. У жодній іншій області не знайдете таке сузір’я світових брендів, що вже розмістили своє сучасне, ексклюзивне та якісне виробництво на Закарпатті та створили велику кількість робочих місць. Буде зайвим згадувати про такі переваги, як вигідне сусідство з європейськими країнами, налагоджена транспортно-логістична інфраструктура, наявні енерго- та земельні ресурси, порівняно дешева та кваліфікована робоча сила та прогресивна, відкрита до змін бізнес еліта.

«Закарпаття – це вже cформований  промисловий кластер, очевидно поки невидимий для країни і Європи» -  Голова Наглядової ради ПрАТ «Єврокар» Олег Боярин.

Починаючи з 2001 року, з прийняттям законодавства «Про спеціальний економічний режим інвестиційної діяльності в Закарпатській області» та «Про спеціальну економічну зону «Закарпаття», регіон відкрив вікно для інвестицій і здійснив економічний прорив у розвитку бізнесу та виробництва ексклюзивної якісної продукції, а також заклав передумови для впровадження кластерної моделі економіки, що вже сьогодні позиціонує найзахіднішу область України флагманом економічних перетворень та прикладом для наслідування в інших регіонах нашої багатої батьківщини.

 «Кластер – логічний шлях у напрямку взаємодії, співпраці і довіри, у впровадженні нових технологій, за які не буде соромно. Сподіваюся на співпрацю і розуміння, що ми об’єднані спільними цілями, ідеєю та завданнями зробити один одного сильнішими і заможнішими», – зазначив під час форуму Голова Федерації автопрому України, Голова Наглядової ради ПрАТ «Єврокар» Олег Боярин.

На мапі промислових об’єктів з‘явилися такі підприємства з іноземними інвестиціями, як Jabil, Yazaki, Єврокар, Fisher, GroclininGroup, Flex та близько сотні інших, що працюють переважно на автомобілебудування, електроніку та інше високотехнологічне виробництво.

Наприклад, Jabil - один із потужних заводів, що знаходиться на українській землі в Закарпатті. 3000 українців працюють в індустрії 4.0 у себе вдома. А в планах компанії – збільшення кількості працюючих до 5000 протягом трьох наступних років.

Будівництво нової черги вже завершено. Висока продуктивність праці, технологічність та постійне навчання персоналу дозволяє українському підприємству вигравати замовлення для міжнародних транснаціональних та місцевих компаній.

Сьогодні виробництво Jabil – це на 60% засоби телекомунікації, 5G обладнання. Інше – обладнання для автомобільної промисловості та побутової техніки. До речі, доля автомотів у виробництві компанії зростає – з 2% до 10% протягом декількох років, і це незважаючи на падіння загального обсягу замовлень у світовому автопромі.

Завод Єврокар, що у Соломоново, - сучасний автомобільний завод з наявними потужностями виробництва - 80 тис. автомобілів на рік (SKD складання — 30 тис. авто, CKD складання — 50 тис. авто на рік) з потенціалом для подальшого розширення потужностей до 100 тисяч авто на рік. Виробничий майданчик має залізничний термінал, здатний виконувати транспортування до країн ЄС і СНД, що забезпечує зручний доступ до ємного експортного ринку.

Незважаючи на наявність зручної логістики, доступу до ЄС та лоу кост формату, наразі український автопром переживає кілька основних проблем:

1. Відсутність розуміння державною владою важливості промислової політики, недостатній рівень державної участі і підтримки в боротьбі за інвестиції в галузь.

2. Відтік кадрів.

3. Відсутність попиту на нові якісні автомобілі в Україні та префернції ринку б/у авто.

4. Низькі темпи адаптації до світових трансформацій автопрому.

У результаті, за теперішніх умов – низький рівень життя населення, пільги на бувший у використанні автотранспорт – українці надають перевагу автомобільному секонд-хенду з Європи, не беручи до уваги глобальні тенденції до екологічності, економічності та інноваційності.

На жаль, починаючи з 2005 року припинено дії преференційних режимів СЕЗ та державних гарантій. Саме тому виникає така висока необхідність об’єднувати зусилля бізнесу у форматі кластерів. Адже кластер -  це  в першу чергу синергія конкурентів задля досягнення цілей, які кожна компанія окремо досягнути нездатна. Відтак, проведення економічних форумів, круглих столів та зустрічей ініціативних груп є важливими кроками у боротьбі за створення сприятливого бізнес-середовища та можливістю бути почутими і почати створювати такі умови. Що і відбулось на зустрічі «Форум ініціатив. Кластери Закарпаття», підсумками якого стали не лише гасла, а і конкретні пропозиції консолідуватись та діяти у напрямку швидких ефективних реакцій на глобальні виклики та інноваційні тренди, як компаніям, так і експертам, асоціаціям і державі Україна.

Переймаючись майбутнім України та регіону зокрема, варто визначити, що учасники Форуму розглядають і намагаються втілювати ефективну інноваційну промислову політику 4.0 з конкретними кроками її реалізації:

  • Відродження існуючих та визначення нових спеціальних економічних зон, територій пріоритетного розвитку і підсилення державних гарантій для інвесторів на законодавчому рівні. Прийняття законопроектів, що наповнюють фіскальними та податковими стимулами діяльність індустріальних парків.
  • Розробка ефективних економічних інвестиційних стимулів (або припинення втручання і тотального контролю).
  • Створення нової ефективної інвестиційної моделі України – та демонстрація таких переваг на міжнародних майданчиках співпраці.
  • Будівництво інноваційної економіки, створення та залучення українських IT до промисловості і зокрема до роботи кластеру.
  • Впровадження регіональних економічних ініціатив розвитку.
  • Законодавче врегулювання дуальної освіти.

Усі ці вкрай необхідні кроки, які є передумовою активного розвитку кластерів, є невід’ємною частиною процесу. Деякі з них потребують безпосередньої активної участі держави, тим не менш, надважливим аспектом є саме бізнес ініціативи та об’єднання учасників ринку та регіону задля досягнення не тільки власного процвітання, а й цілей сталого розвитку країни в цілому. А разом з тим – і майбутнього нових поколінь.

 

Автор: Прес-центр ФРА
REVIEW №73 (18.11.19) Нова парадигма автопрому. Факти. Аналіз. Прогнози
REVIEW №73 (18.11.19)

Нова парадигма автопрому. Факти. Аналіз. Прогнози

Дивитися далі