Федерація взяла участь у Форумі громадських організацій «Податкова реформа. Фокус – система електронного адміністрування ПДВ: наслідки для бізнесу та альтернативи»
Федерація взяла участь у Форумі громадських організацій «Податкова реформа. Фокус – система електронного адміністрування ПДВ: наслідки для бізнесу та альтернативи»

Вчора, 18 листопада 2014 р, за ініціативи цілої низки ведучих громадських організацій країни, в тому числі Федерації роботодавців України, Українського союзу промисловців і підприємців, Ради підприємців при КМУ, Спілки податкових консультантів України, Асоціації платників податків України, Асоціації правників України, Палати податкових консультантів, Торгово-промислової палати та Американська торгівельна палата України, пройшов Форум на тему «Податкова реформа. Фокус – система електронного адміністрування ПДВ: наслідки для бізнесу та альтернативи».

В заході взяли участь більш ніж 500 представників бізнесу, громадськості, експертного середовища, представники Державної фіскальної служби України і Міністерства фінансів України та представники депутатського корпусу, що, безумовно, підтвердило актуальність даного питання. Учасникам Форуму були також і представники Федерації роботодавців автомобільної галузі.

В ході Форуму були обговорені науступні питання:

  • основні проблеми системи електронного адміністрування ПДВ, що буде введена в дію відповідно до законів України №1621 від 31.07.2014 р.  і №1690 від 07.10.2014 р. з 1 січня 2015 року;
  • наслідки для бізнесу від реформування у сфері адміністрування ПДВ;
  • зарубіжний досвід у боротьбі з шахрайством у сфері ПДВ та альтернативні моделі адміністрування ПДВ.

Перш за все, хотілося б відзначити вражаючу єдність думок і намірів щодо низької якості та відсутності ефективності запропонованої Урядом системи електронного адміністрування ПДВ, що демонстрували українські та зарубіжні експерти, які, в свою чергу, повністю підтримали негативні очікування бізнесу від запровадження такої форми адміністрування податку на додану вартість.

Так, ряд іноземних експертів повідомили учасників Форуму про те, що проблема зловживань в сфері ПДВ турбує не тільки Україну, а й Європейський союз та інші розвинені країни.

Проблеми, з якими стикаються представники фіскальних служб світу ідентичні до українських. Це і існування фірм-одноденок, і податкові каруселі, і удавані податкові операції, фінансове шахрайство, тощо. Що зробив, наприклад, Європейський союз – це з 2010 року переклав обов’язок уплати ПДВ на покупця, одночасно підвищуючи ефективність обміну інформацією між різними державними контролюючими службами, а також узагальнюючи досвід роботи в цьому напрямку та напрацьовуючи стратегічні заходи боротьби з податковим шахрайством, в тому числі в сфері ПДВ. Цікавим є досвід Китаю, де за підробку ПДВ рахунків та декларацій назначається покарання у вигляді смертної кари.

Що стосується введення ПДВ рахунків, то історія свідчить, по перше, про те, що такі рахунки не є ефективним механізмом у боротьбі з ухиленням від оподаткування в сфері ПДВ. Це підтверджує досвід Болгарії і Азербайджану, де такі рахунки були введені. Болгарія досить швидко відмовилась від застосування цієї ідеї ще в  2007 році. І на сьогоднішній день в світі існує лише одна країна, що застосовує ПДВ рахунки – Азербайджан.

В ході жвавих практичних дискусій учасники Форуму дійшли єдиної думки щодо запровадження системи електронного адміністрування ПДВ та введення ПДВ рахунків:

  • Значне вимивання обігових коштів (від 8 до 15%), що призведе або до скорочення діяльності, збільшення витрат, призведе до банкрутства окремих підприємств або перехід в тіньову економіку;
  • Непрозорість та можливість ручного керування алгоритмом розрахунку суми, яка повинна бути перерахована на ПДВ рахунок, а також відсутність можливості для платників ПДВ захистити свої права у випадку технічних збоїв в системі електронного адміністрування та несанкціонованого доступу до розрахунку суми податку, на яку платники мають право видати податкові накладні;
  • Запровадження солідарної відповідальності продавця та покупця, що призведе до подвійної сплати ПДВ до державного бюджету;
  • Можливість списання фіскальними органами коштів зі спецрахунків без жодних судів і без підтвердження заборгованості перед бюджетом є порушенням 41 статті Конституції і знову є збільшення корупційного тиску на бізнес;
  • «Зависання» значної суми від’ємного значення ПДВ, яка залишиться невідшкодованою станом на 1 січня 2015 року, що призведе до суттєвого погіршення діяльності підприємствах;
  • 100-відсоткова реєстрація податкових накладних, що непідкріплена технічними можливостями значної кількості платників податків та обсягом операцій;
  • Втрата права на податковий кредит по імпортних послугах, отриманих в грудні 2014 року;
  • Критерії автоматичного відшкодування ПДВ недоступні для значної частини експортерів, що суттєво порішить експортний потенціал, а відповідно і платіжний баланс країни, що тільки посилить тиск на девальвацію гривні;
  • Відсутність достатнього для запровадження цієї системи законодавчого та нормативного інструментарію;
  • Відсутність перехідного періоду для технічної апробації та запуску системи електронного адміністрування ПДВ та для отримання повноцінної інформації про зареєстровані в системі «вхідні» податкові накладні.

В результаті, було прийнято рішення направити відкрите звернення учасників Форуму громадських організацій до Президента України, Верховної ради України, Міністерства фінансів та державної фіскальної служби України з вимогою скасувати закони України №1621 від 31.07.2014 р.  і №1690 від 07.10.2014 р. в частині введення та функціонування системи електронного адміністрування ПДВ та спільно з експертними групами від бізнесу та громадськості розробити альтернативну модель адміністрування ПДВ.

 

Джерело: Прес служба Федерації
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі