Дата: 13 травня 2020 року
Учасники: представники найбільших діючих кластерів країни (Закарпатського автомобільного кластеру, Kharkiv IT cluster, Меблевого кластеру), Мінекономіки, обласних державних адміністрацій, системи торгово-промислових палат України; за підтримки Організації Об’єднаних Націй з промислового розвитку (ЮНІДО), Industry4Ukraine; за організації Асоціації «Підприємств Промислової Автоматизації України» (АППАУ).
Якою є реакція кластерних спільнот в Україні та Європі на виклики пандемії та що має бути зроблено для підтримки вітчизняних кластерів – такі питання розглядалися учасниками дискусії. І взагалі, що таке – кластер? Адже законодавчого визначення цього терміну в Україні і досі не існує, так само як і законодавчої підтримки, а існуючі формування – це скоріше кластерні ініціативи на рівні бізнесу, а не повноцінні кластери, які є, до прикладу, в Європі.
Тому позиція влади з приводу розвитку кластерів в Україні та готовність до активної співпраці є одними з ключових факторів ефективної діяльності кластерів. Представник Мінекономіки Олександр Задорожний зазначив, що Міністерство працює над реалізацією створення кластерів в Україні, та наголосив, що наразі Урядом вжито точкових заходів для підтримки бізнесу та промисловості. Зокрема, пан Задорожний анонсував програму держзакупівель продукції машинобудування з відповідним ступенем локалізації, над якою наразі працює Міністерство, у тому числі – спільно із представниками автомобільного кластеру.
Що стосується роботи учасників кластерів в умовах кризи, зокрема, Закарпатського автомобільного кластеру, зараз основний фокус діяльності – це своєрідне «гасіння пожеж», адже усі зусилля спрямовані, в першу чергу, на збереження робочих місць. Крім того, зі сторони Федерація автопрому України відбувається активна співпраця з органами влади з точки зору визначення часткового безробіття, а також напрацювання рекомендацій для підприємств щодо санепідемнорм, які застосовуються під час виробництва.
Пандемія – це величезний виклик. Але разом з тим – це вікно можливостей, яким варто скористатися для щонайшвидшого переходу на діджиталізацію, Індустрію 4.0, перехід в онлайн-формат комунікації як з клієнтами, так і замовниками.
Радник Голови Федерації автопрому України Олена Чепіжко
Ми можемо бачити, як консолідують зусилля для виходу з кризи у Європейському союзі. Зокрема, європейські автомобільні асоціації розробили спільний план, 25 кроків для виходу з коронакризи. В Україні наразі також існують свої програми, які активно просуваються серед органів влади, і вони передбачають такі першочергові кроки:
Повертаючись до питання визначення кластерів – Генеральний директор АППАУ та координатор «Індустрія 4.0 в Україні» Олександр Юрчак навів кілька відмінних рис кластерів:
Немає сумнівів, що співпраця з IT-компаніями та залучення новітніх технологій у виробничі процеси – це обов’язкова передумова ефективної роботи будь-якого кластеру. Ольга Шаповал з Kharkiv IT cluster, який об’єднує більше 120 організацій, зазначила готовність кластеру до співпраці з іншими регіонами та кластерами. При цьому важливо продовжувати співпрацю за межами пандемії із чіткою координацією зусиль та прозорими правилами роботи бізнесу із наданням доступу до інформації та спільними проектами.
В епоху четвертої промислової революції бізнесу вкрай важливо консолідувати зусилля, щоб успішно справлятися з новими викликами. Пандемія в свою чергу сформувала ще один привід почати говорити про кластери, промисловість і те, яким чином треба змінювати підходи до її підтримки, щоб під час кризи та після виходу з неї підприємства не виживали, а повноцінно діяли та вносили свій вклад в підтримку і розвиток економіки.
Вадима Ігнатова можна назвати адептом електромобільності, який відстоював еколог... Читати далі
Продажі електромобілів зростуть втричі до 2025 року. Але цього все ще недостатнь... Читати далі
Світовий автопром лихоманить уже другий рік поспіль. Спочатку через пандемію Cov... Читати далі