Дата: 13 травня 2020 року
Учасники: представники найбільших діючих кластерів країни (Закарпатського автомобільного кластеру, Kharkiv IT cluster, Меблевого кластеру), Мінекономіки, обласних державних адміністрацій, системи торгово-промислових палат України; за підтримки Організації Об’єднаних Націй з промислового розвитку (ЮНІДО), Industry4Ukraine; за організації Асоціації «Підприємств Промислової Автоматизації України» (АППАУ).
Якою є реакція кластерних спільнот в Україні та Європі на виклики пандемії та що має бути зроблено для підтримки вітчизняних кластерів – такі питання розглядалися учасниками дискусії. І взагалі, що таке – кластер? Адже законодавчого визначення цього терміну в Україні і досі не існує, так само як і законодавчої підтримки, а існуючі формування – це скоріше кластерні ініціативи на рівні бізнесу, а не повноцінні кластери, які є, до прикладу, в Європі.
Тому позиція влади з приводу розвитку кластерів в Україні та готовність до активної співпраці є одними з ключових факторів ефективної діяльності кластерів. Представник Мінекономіки Олександр Задорожний зазначив, що Міністерство працює над реалізацією створення кластерів в Україні, та наголосив, що наразі Урядом вжито точкових заходів для підтримки бізнесу та промисловості. Зокрема, пан Задорожний анонсував програму держзакупівель продукції машинобудування з відповідним ступенем локалізації, над якою наразі працює Міністерство, у тому числі – спільно із представниками автомобільного кластеру.
Що стосується роботи учасників кластерів в умовах кризи, зокрема, Закарпатського автомобільного кластеру, зараз основний фокус діяльності – це своєрідне «гасіння пожеж», адже усі зусилля спрямовані, в першу чергу, на збереження робочих місць. Крім того, зі сторони Федерація автопрому України відбувається активна співпраця з органами влади з точки зору визначення часткового безробіття, а також напрацювання рекомендацій для підприємств щодо санепідемнорм, які застосовуються під час виробництва.
Пандемія – це величезний виклик. Але разом з тим – це вікно можливостей, яким варто скористатися для щонайшвидшого переходу на діджиталізацію, Індустрію 4.0, перехід в онлайн-формат комунікації як з клієнтами, так і замовниками.
Радник Голови Федерації автопрому України Олена Чепіжко
Ми можемо бачити, як консолідують зусилля для виходу з кризи у Європейському союзі. Зокрема, європейські автомобільні асоціації розробили спільний план, 25 кроків для виходу з коронакризи. В Україні наразі також існують свої програми, які активно просуваються серед органів влади, і вони передбачають такі першочергові кроки:
Повертаючись до питання визначення кластерів – Генеральний директор АППАУ та координатор «Індустрія 4.0 в Україні» Олександр Юрчак навів кілька відмінних рис кластерів:
Немає сумнівів, що співпраця з IT-компаніями та залучення новітніх технологій у виробничі процеси – це обов’язкова передумова ефективної роботи будь-якого кластеру. Ольга Шаповал з Kharkiv IT cluster, який об’єднує більше 120 організацій, зазначила готовність кластеру до співпраці з іншими регіонами та кластерами. При цьому важливо продовжувати співпрацю за межами пандемії із чіткою координацією зусиль та прозорими правилами роботи бізнесу із наданням доступу до інформації та спільними проектами.
В епоху четвертої промислової революції бізнесу вкрай важливо консолідувати зусилля, щоб успішно справлятися з новими викликами. Пандемія в свою чергу сформувала ще один привід почати говорити про кластери, промисловість і те, яким чином треба змінювати підходи до її підтримки, щоб під час кризи та після виходу з неї підприємства не виживали, а повноцінно діяли та вносили свій вклад в підтримку і розвиток економіки.