Федерація роботодавців автомобільної галузі висловлює позицію щодо перезавантаження переговорного процесу з укладення Угоди про зону вільної торгівлі з Туреччиною та можливої лібералізації ввезення в Україну транспортних засобів вироблених у цій країні.
На сьогоднішній день автомобільна промисловість Туреччини знаходиться в стадії розквіту і займає лідируючі позиції в загальному експортному ринку країни – її частка в даному секторі складає майже 20%. І хоч через пандемію коронавірусу, в березні-травні цього року виробники транспортних засобів Туреччини були змушені зупинити виробництво, але висока конкурентоздатність їх продукції, дозволила швидко відновити темпи росту і обсяги продажу.
Так за даними Асамблеї експортерів Туреччини (TIM), обсяг експорту автопрому в червні 2020 року склав 2 014 485 000 дол. США, а в липні збільшився на 9,28 відсотка - до 2 201 411 000 дол. США. Найбільший імпортери - країни ЄС.
На території Турецької Республіки розташовані і працюють 16 автомобільних заводів таких всесвітньо відомих брендів як Нonda, Hyundai, FIAT, Ford,Isuzu, Renault и Toyota, Daimler, які виробляють усі види автотранспортних засобів, більшість моделей з яких за своїм ринковим позиціонуванням, є прямими конкурентами продукції українських підприємств, а їх дистрибуція включена у глобальні дистриб'юторські мережі транснаціональних автомобільних компаній.
Дефіцит торгового балансу в частині торгівлі автотранспортними засобами між Україною та Туреччиною за останні шість років складає більше 440 млн. дол. США. Постачання автотранспорту з Туреччини охоплюють більше 6% від загального обсягу імпорту автомобілів в Україну, при тому, що з території України на турецький ринок було експортовано лише 1 авто.
Вітчизняні автомобілебудівні підприємства працюють без жодних преференцій у створенні нових виробничих потужностей, впровадженні технологій, доступу до дешевих кредитних ресурсів, у той час як турецька автоіндустрія має значні державні дотації на розвиток та податкові пільги.
Та через застосування спеціального споживчого податку, розміри якого коливаються від 45% до 145%, регулюється кон'юнктура на внутрішньому авторинку, а через звільнення від митних зборів та ПДВ на обладнання, скорочення загальнодержавних та місцевих податків для інвесторів, підтримки процентної ставки у національних позиках та позиках валютних, підтримка виплат соціального страхування створюються умови для приходу у країну зовнішніх інвесторів.
Враховуючи нерівний потенціал двох країн в галузі автомобілебудування і реалізації власної продукції, а також суттєве падіння обсягів виробництва на підприємствах вітчизняного автомобілебудування, відсутність в Україні системної державної підтримки інвесторів, зростаючий вплив імпорту автотранспортних засобів на платіжний баланс України в цілому і на вітчизняний автопром зокрема, просимо при підписанні Угоди про створення зони вільної торгівлі з Туреччиною врахувати поточний економічний стан та інтереси вітчизняних автовиробників і відмовитися від лібералізації і так достатньо м'яких умов доступу на український ринок автотранспортних засобів товарних позицій 8702, 8703, 8704 згідно УКТ ЗЕД, запчастин та комплектуючих до них.