Sales of new cars in Europe continue to decline. What does this threaten car makers
Sales of new cars in Europe continue to decline. What does this threaten car makers

Розмови про те, що може початися нова економічна криза, в Європі йдуть з минулого року. Тепер ці припущення стало підтверджувати падіння обсягів продажів нових автомобілів. 

За великим рахунком, нової кризи, який може бути гірше кризи 2008-го, в Європі побоюються давно. Як мінімум, вже рік тому її обговорювали на конференції ECG, де вдалося побувати і AUTO-Consulting. Серед факторів, що підтримують такі побоювання, наприклад, падіння попиту на авто на китайському ринку, угоди ЄС з Японією, торгове протистояння Китаю і США, невизначеність умов британського Brexit.

Ще один фактор ризику для продажів автомобілів - зниження індексу рівня життя OECD (Організації економічного співробітництва і розвитку) до значення 2012 року. Природно, на стані європейського автомобільного ринку вплинуть і декларації про прийдешні заборони в'їзду в міста дизельних автомобілів. А електрокари поки що є занадто дорогими навіть для основної маси європейців. Так що це теж ризик. Не кажучи вже про те, що європейська молодь скептично ставиться до придбання особистого автомобіля, і пов'язаних з цим придбанням складнощів (парковки, сервіс, вартість покупки і змісту авто). 

Після півроку "загрозливих" розмов, з'явилися і реальні матеріальні підтвердження ознак кризи. За даними АСЕА - Європейської асоціації автомобільних виробників, в червні 2019 року кількість зареєстрованих нових автомобілів в Європейському Союзі скоротилося на 7,8% - до 1446183 одиниць. А за підсумками півріччя - на 3,1% в порівнянні з першою половиною 2018 го. для Європи - це багато.

У АСЕА не схильні до паніки, і вважають, що в значній мірі червневе падіння продажів можна пояснити негативним календарним ефектом. В середньому, в червні цього року в ЄС налічувалося всього 19 робочих днів, тоді як в 2018 році цей показник становив приблизно 21 день. В результаті, на всіх п'яти основних ринках ЄС спостерігалося зниження продажів. Особливо у Франції (-8,4%) та Іспанії (-8,3%).

Пояснення оригінальне і гідне уваги, якщо не розглядати той факт, що в більшій чи меншій мірі падіння продажів нових автомобілів в країнах Євросоюзу відбулося не тільки в червні, а триває з початку 2019 року. У січні (в порівнянні з січнем 2018 го) - мінус 4,6%, в лютому - мінус 1%, в березні - мінус 3,9%, в квітні - мінус 0,4%. Тільки в травні - плюс 0,1%. А в червні - знову мінус 7,8%.

Позитивну динаміку показали лише деякі країни. Це - Німеччина (+ 0,5%), Греція (+ 5,2%) і Данія (+ 1,3%). Але найцікавіше, що на цьому тлі рекордну динаміку зростання демонструють, наприклад, Литва (+ 47,1%), Румунія (+ 19,2%), Угорщина (+ 5,4%), Латвія (+ 4,6%), Польща (+ 1,9%). І до цього східноєвропейського росту ми ще повернемося.

Якщо говорити про автомобільні марки, то у більшості з них, за даними АСЕА, також спад продажів. Найбільший, в порівнянні з першим півріччям минулого 2018 року демонструють марки Alfa Romeo (-42%), Nissan (-24%), Porsche (-20%), Fiat (-10%).

Але на деяких брендах віяння передбачуваної кризи не позначилися, і їх продажі, за даними АСЕА, продовжують рости в країнах Євросоюзу. Це, зокрема, Mitsubishi (+ 13%), Lexus (+ 11%), Dacia (+ 10%), Citroen (+ 7%).

Як це не парадоксально, але ризики Євросоюзу дають шанси України. AUTO-Consulting не випадково звернув увагу на те, що, на відміну від більшості країн Західної Європи, в східноєвропейських державах продажі нових автомобілів ростуть. Значить, вони мають потенціал. У тому числі і Україна. За даними AUTO-Consulting, в липні продажі нових авто збільшилися у нас на 22%, в порівнянні з 2018-м. А це більше, ніж практично у всіх (крім Литви) східноєвропейських країн.

Зокрема, як повідомив AUTO-Consulting директор компанії AVTOLOGISTIKA Павло Гайдай, очевидно, що розвинені економіки вже не можуть підтримати подальше зростання глобального ринку. Зростання, якщо воно і відбудеться, буде забезпечене економіками, що розвиваються. І на цьому тлі перспективи України виглядають зовсім непогано. Можливо, потенціал нашого ринку, нарешті, стане досить цікавим для світових виробників, щоб вони доклали ще більше зусиль для його розвитку.

А поки в європейських офісах готуються до подальшого спаду продажів нових автомобілів в 2019 році і сподіваються, що це явище - тимчасове. Вирівняти глобальні показники автоконцерни в цьому році розраховують за рахунок Китаю, Індії та інших регіонів.

REVIEW №87 (15.03.2024) Charged for recovery
REVIEW №87 (15.03.2024)

Charged for recovery

See more
OFFICIAL
Draft laws in focus - 2024 Q1
Report for 2023 and Plan for 2024
List of priority draft laws