Oleg Boyarin: Ukrainian auto industry vs. Industry 4.0
Oleg Boyarin: Ukrainian auto industry vs. Industry 4.0

Сучасна економіка кардинально змінюється. Діджиталізація, підвищення рівня автоматизації та нові бізнес-моделі зробили революцію в різних галузях, і автомобільна промисловість не стала винятком. Чи є місце для України у світі глобальних автомобільних трансформацій? Ми попросили відповісти на це питання Олега Боярина, Голову Групи компаній «Атолл Холдинг» (основний напрямок діяльності – виробництво і продажі автомобілів Škoda в Україні).

Наступне десятиліття може стати поворотним в автомобільній історії. За прогнозами Bloomberg, до 2025 року у світі будуть продавати близько 10 млн електромобілів на рік, і вже до середини 2030-х років вони випередять продажі ДВЗ-моделей. І вже до 2040 року частка електромобілів складе 57% від числа світових продажів легкових авто.

Таке зростання стане можливим за рахунок зниження вартості електричного транспорту, оскільки питання ціни та інфраструктури залишаються головними стримуючими факторами для споживачів. За прогнозами Bloomberg, вже до 2022 року електромобілі будуть дешевше за автомобілі з ДВЗ. Ціни на літій-іонні батареї вже поступово знижуються. А до 2030 року можуть впасти до 60 доларів за кВт*год (для порівняння: середня вартість в 2019 році – 156 доларів).

Олег Боярин:
Традиційний автопром поступово відходить в історію. Варто відзначити, що після винаходу двигуна внутрішнього згоряння автопром за останні 130 років фактично нічого нового не придумав. Принцип роботи автомобіля залишився колишнім, змінювався тюнінг і вдосконалилися технології, які дозволили йому стати надійним і швидким. Зате зараз трансформації відбуваються разюче швидко. Автомобіль, якому не потрібне паливо? Або кермо? Або дорога, тому що він не їздить, а літає? Зараз цим уже мало кого здивуєш. У тренді сміливі інноваційні рішення для автомобілів: мобільність, автономне водіння, електрифікація. Тому ті, хто хоче домогтися довгострокового успіху в автомобільній галузі, повинні постійно переглядати свої компетенції в контексті нових тенденцій.

Як бачимо, весь світ стоїть на порозі великих змін. Усі розуміють, що вимоги щодо викидів в атмосферу посилюються з кожним роком, і промисловість в прискорених темпах переходить на інші типи автомобільного транспорту. Більше 10 країн Європи вже заявили, що планують відмовитися від продажів авто з ДВЗ.

Але такі інноваційні перебудови вимагають значних витрат на дослідження і розробки, модернізацію виробничих ліній. Вже зараз на автомобільну галузь припадає 30,5% всього обсягу R&D в ЄС. У грошовому еквіваленті – це 61,3 млрд євро у 2017 році. І це тільки початок. У наступні 5-10 років європейські автовиробники планують інвестувати тільки в розвиток електромобільності 145,8 млрд євро.

Трансформації в автопромі обумовлені прискореним зростанням нових технологій, політикою сталого розвитку і зміною споживчих переваг щодо власності. Володіння автомобілями часто стає розкішшю, а не необхідністю. У міських районах, де кількість населення збільшується, люди шукають способи уникнути витрат на парковку і страховку, покладаючись на такі послуги, як Uber або Lyft або погодинну оренду з такими сервісами, як Zipcar.

За інформацією Transport&Environment, середньостатистичний автомобіль не використовується протягом більше 90% часу, тоді як придбання дорожчає, а володіння обходиться приблизно в 6500 євро на рік. Крім того, невикористані автомобілі залишаються припаркованими на вулицях, займаючи місця. Наприклад, в Парижі 70% припаркованих автомобілів використовуються рідше одного разу на місяць. Це явище погіршує проблему заторів у центрах міст, які, за оцінками Європейської комісії, вже коштують Європі 100 млрд євро щорічно.

Такі проблеми можуть бути вирішені (і поступово вирішуються в Європі) завдяки розвитку міської мобільності (каршерінг, таксі, прокат тощо). За даними Bloomberg, на частку каршерінга в даний час припадає менше 5% всіх пасажирських перевезень в світі, але до 2040 року користувачі будуть проїжджати до 19% сумарного шляху на таких засобах пересування. 80% автопарку сервісів каршерінга на той час будуть електричними.

Коливання відносин між споживачами і автомобілями прискорилося через те, що зміна клімату стала серйозною політичною проблемою, а також внаслідок погіршення якості повітря у великих містах. За даними Світового банку, на транспорт припадає близько однієї п'ятої викидів вуглекислого газу у світі. Як результат – в ЄС зобов'язали автовиробників скоротити викиди від виробленого транспорту або заплатити значні штрафи. Загальна сума штрафів може досягти 30 млрд євро для групи світових автовиробників, найбільш залучених в європейський ринок (VW, PSA, Renault-Nissan, FCA, BMW, Ford, Daimler, Toyota і Hyundai).

Що це дає для України? Шанс побудувати нову довгострокову стратегію розвитку і перебудувати автомобільну промисловість, зважаючи на нові світові тренди.

Олег Боярин:
Усвідомлюючи, що за 10 років в Україні, як і в світі, буде курсувати транспорт на електричній тязі і автопілоті, нам уже не знадобиться велика кількість нових доріг і паркінгів. Зате варто створювати інфраструктуру під цей вид транспорту. З огляду на те, що кількість автомобілів різко зменшиться, тому що люди перейдуть на масовий каршерінг, то і потреба в багатосмугових трасах і складних великих розв'язках відпаде. Якщо «спільні» авто будуть працювати 24/7 без простою, то немає необхідності в розширенні паркінгів. Тобто уряд повинен визначитися з напрямком розвитку і, відповідно, інвестувати в потрібну в майбутньому інфраструктуру.

Крім інфраструктурних проєктів необхідно нарощувати компетенції в індустрії виробництва авто – починаючи з електрокарів і закінчуючи системами автономного водіння.

Олег Боярин:
Розвиваючи цей напрямок, Україна не тільки вирішить транспортні питання, але і дасть можливість повернути і залучити до роботи кращих розробників IT, інженерів та інших фахівців, які зараз працюють за кордоном, створити систему, яка дозволить висококваліфікованим кадрам працювати і мати попит на свої компетенції всередині країни. Це, в свою чергу, дозволить значно підвищити рівень економіки завдяки високотехнологічному виробництву, синергії та створення доданої вартості.

Я впевнений, що найкращий шлях для України – це розвиток високотехнологічних галузей, таких як машинобудування, автомобілебудування та розробка IT для цих сегментів. Тільки так Україна зможе позбутися статусу сировинного придатка світу.

Україна має сильний сектор IT, і він стабільно розвивається. Зростання індустрії щорічно складає в середньому 20%, і вже сьогодні галузь формує 4% ВВП країни. Нам є чим пишатися – Україна займає 5 місце у світі в рейтингу кращих IT-розробників в рейтингу SkillValue. І якщо вам до сих пір здавалося, що самокеровані автомобілі та інноваційні IT-рішення в автоіндустрії – це справа виключно зарубіжних фахівців, то є гарні новини. Україна не залишається осторонь, а є активним учасником нових трансформацій. В українському офісі компанії GlobalLogic розробляють програмні модулі для автомобільного автопілоту та програмних асистентів водія, які підвищують рівень безпеки. Luxoft в партнерстві з Daimler AG розробляє платформу для інформаційно-розважальної системи автомобілів Mercedes. З останніх представлених розробок компанії Intellias – система визначення і прогнозування активності пішоходів та інших учасників дорожнього руху, щоб передбачити небезпечні ситуації на дорозі.

Але не все так райдужно, як може здатися на перший погляд.

Олег Боярин:
46% – це IT аутсорсинг. По суті – «експорт мізків», в той час, як усі ці інноваційні ідеї та рішення могли бути реалізовані на вітчизняних підприємствах. Консолідуючи краще, що ми маємо в автопромі і IT, і використовуючи свої переваги, в України є шанс стати сильним гравцем у світовій автоіндустрії.

Як бачимо, є всі підстави припускати, що протягом наступних 10-15 років три тенденції назавжди змінять автомобільну промисловість: електрифікація транспортних засобів, автономне водіння і спільна мобільність. І на цей раз буде недостатньо просто виживати в умовах ринку, скорочуючи витрати. Щоб зберегти конкурентоспроможність, автомобільні компанії повинні мислити на два-три кроки вперед, в прискорених темпах інвестуючи в нові технології і адаптацію існуючих процесів.

Серед проєктів Групи компаній «Атолл Холдинг» є свої розробки для автомобільної промисловості в рамках Індустрії 4.0.

Олег Боярин:
Наша компанія вже намагається бути на крок попереду і займається розробкою розумних рішень для автоіндустрії. Зокрема – створюється нова концепція дилерського підприємства в контексті Індустрії 4.0. Зарубіжні дослідження показують, що 99,58% клієнтів в автосалонах незадоволені процесом покупки автомобіля. Йдеться про затяжний процес оформлення, очікування і т.д. Ми хочемо спростити цей процес, зробити його user-friendly шляхом діджіталізаціі процесу і подальшого контролю за ним, обрізання зайвих етапів і передачі функціоналу, який раніше реалізувався вручну, комп'ютерним системам, щоб людині не доводилося виконувати монотонну повторювану роботу. Це лише маленький крок конкретно нашої компанії до глобальної мети – зробити Україну видимою і значущою на автомобільній карті Європи і світу. Ціль, яка може бути реалізована за підтримки держави, грамотної стратегії і, в першу чергу, правильної відповіді на питання: якою ми хочемо бачити нашу країну? Як сировинний придаток Європи? Або як сильну індустріальну країну, здатну заявити про себе?

REVIEW №87 (15.03.2024) Charged for recovery
REVIEW №87 (15.03.2024)

Charged for recovery

See more
OFFICIAL
Draft laws in focus - 2024 Q1
Report for 2023 and Plan for 2024
List of priority draft laws