Аналіз законопроекту 5470 «Про внесення змін до статті 2 Закону України "Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів" (щодо вдосконалення норм Закону України)»
Аналіз законопроекту 5470 «Про внесення змін до статті 2 Закону України "Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів" (щодо вдосконалення норм Закону України)»

Історія прийняття базового закону

Закон "Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів" №2739 від 08.08.2012р. був прийнятий ВРУ  за ініціативи МЕРТ в розвиток приєднання України до Женевської Угоди і необхідності виконання саме екологічних норм та стандартів ЄС. 

На поточний момент в Європейському Союзі щодо екологічної безпеки діють три Директиви ЄС № № 72/306, 88/77, 2005/55 в різних редакціях, які встановлюють вимоги до викидів шкідливих речовин з вихлопними газами двигунів транспортних засобів категорій N2, N3, M2 , M3, а також екологічну класифікацію транспортних засобів за класами: Євро-3, Євро-4, Євро-5. Крім цього, зазначені Директиви ЄС встановлюють терміни введення вимог того чи іншого екологічного класу.

Станом на сьогодні ЄС створює ще більш жорсткі екологічні умови для транспортних засобів з тим, щоб до 2050 року економіка країн ЄС була майже без викидів.

 

Згаданий закон якраз і ввів нові екологічні стандарти та строки їх запровадження в Україні:

не  нижче  рівня  "ЄВРО-3" - з 1 січня 2013 року, 

не  нижче  рівня  "ЄВРО-4" - з 1 січня 2014 року,

не  нижче  рівня  "ЄВРО-5" - з 1 січня 2016 року, 

не  нижче  рівня  "ЄВРО-6" - з 1 січня 2018 року.

 

При цьому важливим моментом було саме те, що автомобілі, які не відповідають екологічним стандартам не можуть в принципі перетнути митний кордон України.

Суть запропонованих змін в законопроекті 5470

Фактично пропонується пропускати на митну територію України всі транспортні засоби без визначення відповідності ТЗ встановлених екологічних стандартів та перенести точку визначення відповідності конкретного автомобіля екологічним стандартам на етап проведення першої реєстрації ТЗ.

На погляд експертів Федерації в зазначений проект документу закладено декілька  серйозних проблем, з якими зіткнеться країна, у випадку ухвалення даного закону.

1.  Проблема з виконанням Україною згаданої Женевської Угоди. Україні досить важно буде пояснити, чому ми допускаємо внутрішню експлуатацію і більшетого допуск на митну територію країни автомобілів з невідповідними екологічними стандартами.

2.Екологічна проблема, пов’язана як зі старим автопарком країни в Європі, так і з загальною екологічною ситуацією в країні, що в т.ч. спричинена великою кількістю шкідливих викидів транспортних засобів, екологічні стандарти яких не відповідають існуючим стандартам ЄС .

3.  Втрата країною контролю за ввезеними автомобілями. У випадку прийняття законопроекту  виникає нова загроза, коли Україна не зможе контролювати ні кількість, ні якість завезених автомобілів, а відповідно не зможе і контролювати подальшу долю таких автомобілів. Передусім, це обумовлено тим, що митниця вже не контролює, а реєстраційні органи ще не контролюють ввезені автомобілі, які не відповідають екологічним нормам і вітчизняним стандартам. Таким чином несумлінні покупці зможуть ввозити такі автомобілі, експлуатувати їх на митній території України і не реєструвати їх.  Фактично ми створимо ще одну проблему, аналогічну до сьогоднішнього  ввезення автомобілів з іноземною реєстрацією, коли за останні місяці в рази збільшилася кількість автомобілів з іноземними номерами. Окрім того, ввезені за такою схемою транспортні засоби можуть  розукомплектовуватись з метою подальшого продажу запасних частин, в результаті чого, знову маємо нелегальні доходи при несплаті в жодних податків в бюджет країни.

4.   Відсутність в країні діючого механізму повернення митних платежів та зборів платнику податків. У випадку ухвалення ВРУ зазначеного законопроекту Україна може опинитись у складній ситуації, коли на митну територію будуть допущені ТЗ, які при їх первинній реєстрацію не зможуть її пройти саме через невідповідність авто екологічним стандартам. Як в такому випадку бути з платежами та зборами,що були сплачені відповідним платником до державного бюджет – не зрозуміло. Не зрозуміло також і те, що робити з автомобілем, допущеним на територію України та в той же час, який не може бути зареєстрований.

 

 

REVIEW №87 (15.03.2024) Charged for recovery
REVIEW №87 (15.03.2024)

Charged for recovery

See more