Вплив закону №3251 на авторинок: попередній огляд
Вплив закону №3251 на авторинок: попередній огляд

Аналіз здійснено на основі даних за підсумками першого місяця з моменту набуття чинності закону №3251 і є лише попереднім оглядом результатів дії закону, оскільки така слабка інформаційна база не дозволяє зробити повноцінний статистичний аналіз. 

Про результати дії закону можуть свідчити дані за підсумками щонайменше трьох місяців. Статистика за результатами серпня відображає лише ситуативні тенденції та не є показовою. Тим більше, що серпень є одним з найменш активних місяців у сфері продажів автомобілів, що пояснюється традиційним літнім сезоном відпусток та зниженням ділової активності. 

Напередодні вступу в дію

Ще до початку дії закон про зниження акцизу (№3251) на старі іномарки в липні обвалив число угод з такими авто на 24% порівняно з минулорічними показниками, хоча до цього в 2016 році ринок б/в авто щомісяця демонстрував тільки зростання [1].

Ринок б/в автомобілів за місяцями

 

Дані: AUTO-Consulting

Що стосується ринку нових автомобілів, у липні зусиллями всіх операторів вдалося реалізувати 5448 автомобілів, що на 4,6% більше, ніж за аналогічний місяць роком раніше. І хоча за підсумками 7 місяців зафіксовано зростання продажів на 41,7%, липневі показники свідчили, що потенціал для подальшого зростання авторинку вже зникає.

Вплив закону на авторинок: перші статистичні дані

1 серпня 2016 року вступив в силу закон №3251 про зниження акцизу на старі авто.

З моменту набуття чинності закону процедуру розмитнення за новими правилами вже пройшли 1315 вживаних авто [2].

Ці показники на 15% вищі за результати продажів б/в автомобілів у липні та на 43% нижчі за результати продажів б/в автомобілів у серпні минулого року.

Динаміка первинного ринку б/в автомобілів

 

Дані: Укравтопром; ДФС 

Найбільше оформлень авто за зниженими ставками відбулося на митницях західних областей. Зокрема, з 1 серпня Львівська митниця оформила 199 таких автомобілів, Івано-Франківська – 161, Волинська – 118.

При цьому за перші 15 днів дії закону за зниженими ставками акцизу було розмитнено 562 автомобілі.

Протягом першого тижня, коли запрацював закон №3251, було зафіксовано зростання інтересу до теми пригону автомобілів з Європи. Однак цей інтерес мав швидше ознайомчий характер: люди більше цікавилися, з'ясовували нюанси, де взяти сертифікат, яку суму можна везти готівкою тощо. 

Вже з другого тижня серпня імпорт в Україну старих іномарок, які підпадають під дію закону про знижений акциз, активізувався. Зростання числа таких автомобілів фіксували в підрозділах Госфінслужби у Львівській, Закарпатській, Волинській, Рівненській, Київській та ряді інших областей України [3].

Що стосується ринку нових автомобілів, у серпні, незважаючи на спад ділової активності, обсяг продажів збільшився. Зусиллями всіх операторів вдалося реалізувати 5624 нових автомобілі, що на 58% більше, ніж рік тому, і на 3% більше за результати липня [4].

Динаміка ринку нових легкових автомобілів

 

Дані: AUTO-Consulting

Про результати впливу закону №3251 на ринок б/в та нових автомобілів можна буде сказати за підсумками 3 місяців або півроку після вступу закону в дію.

Прогнози

За таких темпів росту можна спрогнозувати продажі в обсязі 15-16 тис б/в авто на рік. Для порівняння: за 2015 зафіксовано 30 тис. 979 первинних реєстрацій автотранспортних засобів з пробігом, з них – близько 14,2 тис. легкових автомобілів . Натомість, у пояснювальній записці ініціатори закону прогнозували зростання первинних продажів вживаних авто у 2016 році на 20 тис. шт.

Зростання продажів експерти очікують у вересні, коли продавці і покупці налагодять схеми. У серпні будуть перші поставки, відпрацюють нюанси, логістику . 

Цінова різниця

Для аналізу вигоди, яку може отримати український громадянин при купівлі б/в авто з-за кордону, ми провели порівняння вартості SKODA Octavia 2010 року випуску в Україні (саме Octavia входить до трійки найпопулярніших автомобілів на ринку вторинних перепродажів і б/в авто) і вартості аналогічної моделі при ввезенні її в Україну з Чехії, Німеччини та Польщі з урахуванням нового акцизу, ввізного мита і ПДВ.

Країна

Україна

Чехія

Німеччина

Польща

Модель

Octavia

Octavia

Octavia

Octavia

Об’єм двигуна

1,8

1,8

1,8

1,8

Рік випуску

2010

2010

2010

2010

Ціна на ринку у.о.

11500

7980

10120

9899

Акцизний збір

0

545,22

545,22

545,22

Ввізне мито

0

726,18

921,65

900,81

ПДВ

0

1850,28

2317,32

2269,10

Вартість автомобиля, євро

11500

11102

13904

13615

Натомість, після зниження акцизів найістотніше впали ціни на преміум-автомобілі вартістю від 30 тис. євро. Різниця між теперішньою вартістю таких автомобілів, які можуть дозволити собі лише заможні люди, і ціною після зниження акцизів становить 5-11 тис. євро. Пересічні громадяни, що орієнтуються на більш дешеві авто, різницю майже не відчують, враховуючи додаткові заплановані та непередбачувані витрати.Як можна побачити за результатами подібного порівняння, вартість автомобіля буде нижчою тільки у тому випадку, якщо ввозити його з Чехії. Однак, такі цифри не включають витрати на візи, послуги посередників, транспортні та інші витрати, пов'язані з виїздом в країни ЄС. Враховуючи ці додаткові витрати, вартість автомобіля, навіть при ввезенні з Чехії, виявиться вище, ніж вартість його придбання в Україні.

Складнощі ввезення

При ввезенні б/в авто в Україну громадяни зіткнулися з рядом проблем, основними серед яких є наступні:

  1. Для зниження акцизу потрібно мати сертифікат походження, щоб уникнути ввезення машин з РФ. При відсутності сертифіката на українській митниці можуть виникнути труднощі з оформленням документів.
  2. Якщо машина коштує більше $10 тис., виникають складнощі із оплатою. Згідно із законом, вивозити готівкою понад $10 тис.. заборонено, а більш дешевих пропозицій автомобілів, що відповідають нормам Євро-5, майже немає. Є проблеми і з валютною картою: при одноразовому платежі за кордоном на суму більш, ніж $10 тис., інформація про операції потрапляє у Фінмоніторинг, який вже в Україні потребує відзвітувати, звідки гроші.

Тіньові схеми

  1. Посередники завищують вартість автомобіля.
  2. За найбільш привабливою ціною часто продаються «биті» автомобілі або такі, що мають суттєві поламки, тому треба розбиратися у технічних питаннях або їхати за автомобілем з консультантом.
  3. На митниці завищують вартість автомобіля, і всі податки нараховують уже на нові цифри. При цьому не береться до уваги ні офіційна сума, зазначена в договорі купівлі-продажу, ні фактичний стан авто. За відгуками водіїв, у митників є своя сітка, в якій зазначено, скільки має коштувати та чи інша модель. Там враховується в основному рік випуску і не береться до уваги технічний стан автомобіля. Тобто, бита машина оцінюється як неушкоджена.
  4. Не всім водіям рахують податки однаково. Якщо є «вихід» на митницю, можна домовитися про надання реального інвойсу або навіть заниженого. Відповідно, податки в цьому випадку помітно зменшуються, хоча за можливість економити доведеться платити: вказівка реальної вартості авто в документах коштує не менш 300 євро, а заниженої - від 500 євро до кількох тисяч в залежності від моделі авто і її вартості (якщо мова йде про машину вартістю під 100 тис. євро, «знижка» в інвойсі обійдеться до 2 тис. євро) [5].

 

Висновки

Очікуваної активізації ринку б/в автомобілів не відбулося. Ввіз автомобіля з-за кордону супроводжується рядом складнощів та додаткових витрат. Якщо громадянин хоче придбати автомобіль самостійно, йому доведеться перетинати кордон, купувати та розмитнювати авто. Це додаткові витрати на візу, проживання і поїздку. Можна діяти через посередників, але це також додаткові витрати та ризики.

У результаті дії закону стало вигідно переганяти дорогі автомобілі, бізнес або преміум класу, на які за зниженими акцизами виходить помітна різниця у вартості. Однак через складне економічне становище в країні пересічні громадяни не можуть дозволити собі такі автомобілі. Таким чином, закон орієнтований не на середній клас, а на заможні верстви населення.

Натомість з’являються тіньові схеми, за допомогою яких на податкових пільгах для українських водіїв намагаються заробити митники та посередники.

Більш чітка картина з’явиться у вересні, коли налагодяться поставки та схеми ввезення б/в автомобілів з-за кордону, однак зробити повноцінний огляд наслідків прийнятого закону можна тільки за результатами щонайменше трьох місяців.

 

Посилання:

[1] http://www.autoconsulting.com.ua/article.php?sid=36733 

[2] http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=249271726&cat_id=244277212 

[3] http://www.autoconsulting.com.ua/article.php?sid=36774 

[4] http://www.autoconsulting.com.ua/article.php?sid=36924 

[5] http://ubr.ua/market/auto/kakie-problemy-voznikli-u-ukraincev-so-vvozom-avto-po-lgotnym-akcizam-424878 

 

Автор: Прес-служба ФРА
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі