Минув третій Щорічний автомобільний форум, і традиційно, він пройшов досить насичено. Та чи результативно? Ось це і спробуємо коротко з’ясувати нижче.
Перш за все, відзначимо масштабність проведеного заходу. Форум швидко і міцно зарекомендував себе як ключове місце зустрічі усіх основних діючих і потенційних гравців автопрому України. Тож і цьогорічний захід минув в обговореннях і спілкуваннях в режимі нон-стоп за участі більше 100 керівників автомобільних підприємств з різних країн світу.
Червоною ниткою крізь усі виступи проходить констатація того факту, що світовий автопром стоїть на порозі глобальних трансформацій. І це сигналізує Україні, що час змінювати існуючу парадигму ведення бізнесу в автомобільній промисловості: як у виробництві, так і у наданні послуг в сучасних умовах діджиталізації та цифровізації майже усіх сфер життя.
Надихає те, що і серед спікерів змінюється парадигма мислення. Все більше учасників відходять від занепадницьких гасел на кшталт «Пацієнт (у нашому випадку – український автопром) скоріше мертвий, аніж живий!». Дійсно, будемо дивитися правді в очі: автовиробництво лише за останні 5 років скоротилося майже у 8 разів (2018 vs. 2013). Тож такі думки, можливо, і схожі на правду. Але однозначно – не приносять ніякої користі. Натомість учасники зустрічі починають, нарешті, дивитися вперед, шукаючи шляхи реалізації потенціалу та можливостей. Адже стартовий «капітал» та потенціал ресурсів у нас чималий.
По-перше, це передумови для трансформації країни на лоу-кост виробничий майданчик. Такий шлях обрали для себе більшість європейських країн і не прогадали. Для прикладу: Словаччина чи не з нуля вибудувала потужну автомобільну промисловість, доклавши чимало зусиль в боротьбі за інвестиції, передусім, на урядовому рівні. І тепер частка автопрому у ВВП Словаччини перевищує 10%. А що ж в Україні? «Всього лише» кваліфікована робоча сила, на 90% дешевша, ніж в ЄС. І вигідне географічне розташування з логістикою максимум три дні до будь-якого великого промислового пункту Європи. І витрати на виробництво одного автомобіля повномасштабним способом у 4 рази нижчі, ніж, до прикладу, у Німеччині. Що ми хочемо цим сказати… Реалізувати словацький досвід в Україні – це не сценарій фантастичного фільму, а цілковита реальність.
По-друге, в Україні розвинений сектор IT. Вже зараз у Києві, Львові, Харкові та інших містах України створюється софт, без якого будь-який сучасний автомобіль вже важко собі уявити - програмне забезпечення для бортових систем, мультимедійних комплексів... Та навіть систем безпілотного водіння.
І по-третє, очевидна прихильність українців до екологічного транспорту. І ця зацікавленість, певно, буде набагато більшою, якщо вартість на зелені автівки буде ще трохи нижчою (або ж доходи громадян – вищими). Та навіть більше – електромобільні ініціативи активно підтримуються і на рівні уряду. Шкода тільки, що це стосується лише ввезення готових, в основному бувших у використанні електрокарів, а не їх виробництва на території України. Хоча відповідні законопроекти і пропонувалися вісім разів до порядку денного сесій Верховної Ради, але реального розгляду та впровадження в життя так і не отримали. Схоже, швидко у нас вирішуються лише питання контрабандних схем імпорту євроблях…
Зрозуміло, що до усіх, начебто очевидних переваг, треба підходити виважено. Для прикладу, в Україні одні з найбільших родовищ літію в Європі – це факт. Здавалося б, чого простіше – налагодити видобуток та стати європейським літієвим осередком. Але ж ні, для розробки літієвих родовищ необхідно пройти кілька кіл бюрократичного пекла, зокрема для отримання ліцензії на видобуток, та вкласти сотні мільйонів євро інвестицій.
Тим не менш, Україні точно є від чого відштовхуватися, і цей трамплін може підняти країну до рівня передових гравців глобального ринку автопрому. Але конче не вистачає імпульсу. Зокрема, з боку держави. Адже поки що потуги автомобільного бізнесу триматися на плаву нагадують спробу тягнути автомобіль власноруч, доки у держави є ключ запалювання.
Що засмутило на заході, то це відсутність достатньої кількість представників уряду серед учасників, зацікавлених почути проблеми та виклики бізнес-середовища. Адже чи не головним підсумком форуму був той факт, що автопром, як реальний генератор доходів в державний бюджет та робочих місць в країні, потребує підтримки з боку держави. А за практичної відсутності на заході представників цієї самої держави, це більше нагадувало розмову зі стіною: комунікація нібито відбулася, але практичного ефекту навряд чи варто очікувати.
Як би там не було, зустріч вийшла досить конструктивною. Ми певні, що такі заходи допомагають окреслити ряд першочергових проблем і завдань, знайти підтримку бізнес-партнерів та можливості ефективного розвитку. Це демонструють практичні кейси, які вже працюють та продукують обмін цінним досвідом. У майбутньому хотілося б лише практичного підсумку такої масштабної зустрічі. Меморандуму, звернення до влади, переліку першочергових кроків... Адже галузь потребує рішучих та реальних дій щодо вирішення існуючих проблем і налагодження ефективного діалогу з владою.
Вадима Ігнатова можна назвати адептом електромобільності, який відстоював еколог... Читати далі
Продажі електромобілів зростуть втричі до 2025 року. Але цього все ще недостатнь... Читати далі
Світовий автопром лихоманить уже другий рік поспіль. Спочатку через пандемію Cov... Читати далі