Офіційна позиція ФРА щодо легалізації автомобілів з іноземною реєстрацією
Офіційна позиція ФРА щодо легалізації автомобілів з іноземною реєстрацією

Федерація роботодавців автомобільної галузі в першу чергу виступає за дешеві автомобілі для українців. Однак легалізація безподаткового ввозу автомобілів з іноземною реєстрацією створює вкрай нерівні умови для українських громадян. Держава не може допускати подвійність системи, коли одні громадяни сплачують усі податки, а інші користуються шпаринами у законодавстві і ввозять автомобілі, не сплачуючи до бюджету жодної копійки. Правила гри, в даному випадку – законодавство, має бути однаковим для усіх.

Відтак, враховуючи поточну ситуацію, що склалася на ринку і фактично заважає роботі і офіційних автодилерів, і автовиробників, і учасників ринку, треба максимально швидко знайти рішення на законних засадах та перевести автомобільний ринок у цивілізоване русло.

Якщо керуватися цифрами, у 2016 році з метою транзиту було ввезено більше 123 тис. іномарок з іноземною реєстрацією. Це створює величезного масштабу проблеми, такі як черги на митницях, ситуації на дорогах тощо. Крім того, масове неврегульоване ввезення старих автомобілів, які не відповідають діючим екологічним стандартам, загрожує екологічній ситуації країни через велику кількість шкідливих викидів. В Україні і так спостерігається катастрофічне старіння автопарку – станом на поточний рік середній вік автомобіля становить близько 19,6 років. Це друге місце після Куби. Тобто, мріями ми вже в ЄС, а в реальності – навіть не близько. А такими темпами скоро ще й посунемо Кубу з першого місця цього антирейтингу.

Крім того, неврегульоване ввезення автомобілів з іноземною реєстрацією – це проблема не тільки учасників ринку, але також питання безпеки на дорогах. Старі авто є потенційно аварійно-небезпечними та можуть загрожувати безпеці на дорогах. У прикордонних областях, для яких особливо актуальне ввезення такого транспорту, майже кожне друге серйозне ДТП – це аварії з участю авто з іноземною реєстрацією. Якщо ж винуватець аварії на такому авто втік з місця події, розшукати його можливо, але досить складно – треба звертатися на митницю або ж через іноземця, на якого зареєстроване авто, виходити на українського покупця. Це призводить до відсутності покарання порушників дорожнього руху та їх неправомірних вчинків на дорозі.

Нагадаємо, що з 1 серпня 2016 року вступив у силу закон №3251 про багатократне зниження акцизів на старі іномарки. І тільки за 9 місяців дії закону ринок б/в автомобілів виріст на 171%. Для порівняння – ринок нових авто за цей самий період виріс тільки на 33%. Таким чином, шпаринка для легального ввезення б/в автомобіля вже існує, і вона відкриває достатньо можливостей, щоб, сплативши мінімальну кількість податків, легально ввезти автомобіль в Україну, володіти ним і користуватися. Відтак, той меседж, який був закладений в рамках цього законопроекту – здешевити б/в автомобілі для українців – вже виконаний на законодавчому рівні.

Сьогодні ж люди вимагають дозволити ввозити нерозмитнені авто. Питання – що буде завтра? Вони виступлять за скасування мита на усі товари чи на якісь конкретні категорії, які вони також будуть ввозити нібито для тимчасового користування? Що матиме від цього держава? Мабуть, що нічого. Хоча ні. Щось матиме. Проблеми на дорогах і на митниці – раз. Втрату коштів, що мали б поступати до бюджету – два. Втрату робочих місць офіційних імпортерів, дилерів, автовиробників та СТО, що будуть змушені закрити свій бізнес – три. Подальшу тінізацію ринку авто – чотири. Забруднене навколишнє середовище – п’ять.

Тож треба максимально швидко створювати рівні умови для усіх. Важливою передумовою для цього є, передусім, загальне упорядкування ринку. Не потрібно постійно змінювати законодавство – його потрібно виконувати. Для цього, зокрема, важливим постає створення єдиної бази МВС і ДФС щодо ввезених і зареєстрованих транспортних засобів, активні спільні відпрацювання співробітників поліції та митниці щодо перевірки транспортних засобів на іноземних номерах на факт легального перебування в державі.

Законопроект №5567, який послаблює оподаткування для автомобілів старше 7 років на 0,3% ставки, є тільки одним із варіантів. На нашу думку, він не вирішує проблему загалом. Один із варіантів, який ми бачимо, розуміючи складну соціальну ситуацію, що склалася у країні, – це одночасна легалізація вже ввезених авто – певна амністія, що буде прийнята за певний період часу, протягом якого автомобілі можуть бути легалізовані. Після того – повне впорядкування ринку, приведення його до норм чинного законодавства України і жорсткий контроль його виконання. Як приклад можна навести сусідні країни, які вводять податки користування автомобілем на іноземних номерах – близько 10 євро в місяць, що також значно цивілізує ринок. Крім того, це дозволить спростити ті умови, які наразі існують, тобто легалізувати і зняти гостру соціальну проблему, забрати людей з вулиць, які блокують законодавчі рішення і підтримують легалізацію автомобілів з іноземною реєстрацією, і в подальшому впорядкувати ринок, щоб усі учасники діяли відповідно до законодавчих норм і вимог.

Людей, що сплатили усі податки за своє авто, поточна ситуація викликає обурення не тільки з точки зору соціальної нерівності, яку створюють такі умови, а й від того, що їх авто, куплені в Україні, стали набагато дешевшими, тобто остаточна вартість ТЗ значно зменшилася. Відтак люди побіднішали, і натомість дали можливість сусідам ввезти авто без сплати податків, створивши таким чином прецедент, який може мати загрозливі масштаби, екстраполюючи його на інші товарні групи. Тому тут найважливіше – знайти компроміс та впорядкувати ситуацію в один час, і вже після того закрити всі шпаринки в законодавстві. Бо якщо ми поставимо під питання той факт, чи є один закон для всіх, чи він різний для різних категорій громадян, то це може призвести до інших питань – чи потрібні взагалі податки та навіщо їх платити, врешті решт, взагалі поставить під сумнів необхідність існування держави як такої.

 

 

Автор: Прес-служба ФРА
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі