Офіційна позиція Федерації роботодавців автомобільної галузі України щодо проекту закону №3251, спрямованого на стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів
Офіційна позиція Федерації роботодавців автомобільної галузі України щодо проекту закону №3251, спрямованого на стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів

В даний час на розгляді Верховної Раді України знаходиться проект Закону «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів (№3251)».

Хочемо повідомити Вас про наслідки у разі прийняття даного Законопроекту.

Від імені  компаній - учасників Федерації роботодавців автомобільної галузі України інформуємо Вас про поточний стан автомобільного ринку України:

  1. Обсяг кінцевих продажів легкових і комерційних автомобілів за підсумком 2015 р. склав  50 932 од. Це в 4,2 рази менше, ніж було в 2013 р., і в 13 разів менше, ніж у 2008 р. У тому числі, обсяг виробництва всередині країни за підсумком 2015 р. склав 8244 од., що становить 71,3% падіння порівняно з попереднім, також невдалим роком.
  2. Поточна кількість заводів виробників автомобільного транспорту в Україні – 12, з них майже половина у повністю або частково законсервованому стані в очікуванні позитивних змін на ринку, і більше 300 виробників авто- компонентів та комплектуючих, з яких близько трьох десятків – спільні підприємства з іноземними інвестиціями.
  3. Кількість компаній офіційних імпортерів складає 40, що представляють на ринку 60 автомобільних брендів. Кількість офіційних дилерських центрів сягає близько 1000.
  4. Обсяг інвестицій з боку резидентів України та іноземних компаній за останні 20 років у будівництво автосалонів, СТО, виробничих майданчиків – понад 2,0 млрд. євро.
  5. Кількість зайнятих в автомобільній галузі (офіційний імпорт і дистрибуція, офіційні дилери – продаж і сервіс, заводи-виробники і постачальники комплектуючих) – більше 50 000 робітників.
  6. Обсяг сплачених основних податків (ПДВ, мито, акциз) офіційними імпортерами нових легкових автомобілів за 9 міс. 2015 склав – 4,2 млрд. грн., а за підсумком 2015 р. перевищить 5,5 млрд. грн. (дані надані Міністерством Фінансів України). 

     

Федерація роботодавців автомобільної галузі, що представляє інтереси національного автомобілебудівного бізнесу, не підтримує вказаний проект закону.

1. Головним завданням проекту закону №3251 є стимулювання продажу бувших у використанні авто. Але ринок б/в автомобілів стимулювання не потребує. Про це свідчать цифри і факти.

За оцінками експертів, ринок імпортних бувших у використанні автомобілів значною мірою є так званим «сірим ринком».

Статистика свідчить, що за підсумками 2014 року обсяги бувших у використанні автомобілів склали 43,1 тис. од. та зросли майже у 10 разів по відношенню до попереднього періоду. Більше того, 2014 рік був настільки вдалим для ринку б/в автомобілів, що на кінець року перевищив обсяги ринку нових автомобілів, чим повністю нівелював передумови для розвитку ринку нових авто.

У 2015 році у сегменті легкових автомобілів сталося безпрецедентне зростання продажів. Якщо у 2014 році кількість первинних реєстрацій бувших в експлуатації автомобілів склала 3629 одиниць, то за 2015 рік цей показник збільшився майже в чотири рази – до 14 тисяч 228 одиниць. При цьому, склад першої трійки лідерів залишився незмінним: Renault впевнено утримав перше місце з результатом 4495 автомобілів, що в 7,6 разів перевищило цифру 2014 року. На другій позиції рейтингу – Volkswagen (2507 штук), який збільшив попередній результат майже в 9 разів і змістив на третю позицію автомобілі Smart, яких було зареєстровано 2144 штук, що в 5,8 разів більше, ніж роком раніше.

У січні 2016 року у сегменті легкових автомобілів первинні реєстрації б/в авто збільшилися у 2,6 разів порівняно з січнем 2015 року і склали 719 штук. Майже третину цієї кількості склала марка Renault, яка з кількістю 235 шт. (+122%) впевнено займає перший рядок рейтингу.

У лютому 2016 року на вітчизняному первинному ринку б/в автомобілів зафіксований невеликий спад активності. Бувші у використанні легкові автомобілі зайняли 17% лютневого первинного ринку – 845 одиниць, що на 3% менше показника лютого 2016 року, але на 18% більше, ніж в січні 2016. Лідерство впевнено утримує марка Renault (234 шт.), на другому місці шостий місяць підряд Volkswagen (137 шт.), на третє місце з результатом 81 автомобіль вийшов Opel.

У цих умовах, коли на первинному ринку б/в автомобілів відбувається бум продажів, зменшення акцизного податку є економічно необґрунтованими і призведе до зворотного результату – зниження рівня наповнюваності бюджетів всіх рівнів та новий виток росту рівня безробіття у регіонах.

2. Невідповідність Конституції України

Порушується визначена частиною п'ятою статті 94 Основного Закону України процедура набрання ним чинності, оскільки проектом встановлено дату набрання ним чинності 1 січня 2016 року, а він у разі прийняття буде опублікований у 2017 році. Відтак має місце зворотна дія закону в часі, а це не відповідає частині першій статті 58 Конституції України.

3. Викривлення європейського досвіду є прямою дорогою до екологічної катастрофи у країні в цілому та екологічної безпеки її громадян.

Світовий історичний досвід, в тому числі досвід країн ЄС, показує, що стратегія податкової лібералізації ринку бувших у використанні автомобілів є помилковою. Цікавим є досвід сусідньої Польщі, яка при вступі до Європейського Союзу знизила ставки мита на б/у авто з 35% до 10%, а також скасувала ПДВ. В результаті прийнятого рішення про лібералізацію ринку б/у авто за 1,5 роки ринок нових автомобілів впав з 360 тис. од. до 230 тис. од. На фоні майже двократного падіння ринку нових автомобілів, ринок б/в авто склав більше 70% від реєстрацій. Варто також додаткового врахувати, що на той час в Польщі не існувало інших, крім лібералізації, негативних макроекономічних факторів на ринку, на відміну від України, авторинок якої виживає в умовах нестабільності, девальвації та 58% падіння доходів населення. Тобто, внаслідок такого недалекоглядного рішення Польща замість прогнозованого росту ринку в 1,5 рази отримала майже двократне падіння ринку нових автомобілів. У нашому випадку, за умови проведення подібної лібералізації ринку б/в, ринок нових автомобілів, що за прогнозами має скласти близько 50-55 тис. авто в 2016 році,  просяде до 15-20 тис. од. Враховуючи той факт, що поріг беззбитковості для автомобілебудівних заводів складає 25 тис. од., всі національні заводи-виробники автомобілів,  а також виробники комплектуючих та суміжні до автомобільної галузі підприємства не матимуть шансу на виживання. Імпортерський бізнес стане нераціональною бізнес моделлю, відтак 30 українських офіційних імпортерів змушені будуть закритись.

4. Недотримання екологічних стандартів Євро-4 і Євро-5

Україна відповідно до взятих на себе міжнародних зобов’язань внесла зміни до Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів» №2739 від 07.06.2005 р., якими з 2016 року запровадила екостандарт Євро-5.

Проте, за даними експертів ринку, протягом 2014-2015 років митними органами України було здійснено розмитнення досить великої кількості імпортованих транспортних засобів із зазначенням їх відповідності екологічному стандарту "ЄВРО-4", у той час як насправді  такі автомобілі в більшості випадків відповідали лише екологічному стандарту "ЄВРО-3", а в деяких випадках – і "ЄВРО-2".

Крім того, статистика свідчить про наявну в Україні проблему старіння автопарку, що досягла загрозливих масштабів. Так, станом на початок 2016 року, більше половини (53,4%) займають автомобілі виробництва ще СРСР та країн СНД. При цьому середній вік автомобіля становить близько 19,6 років. Для порівняння, у країнах ЄС середній вік автопарку становить близько 10 років. У Російській Федерації середній вік автопарку наближається до європейського і складає 12,5 років. Саме тому, через прийняття невиваженого законопроекту Україна добровільно перетвориться на авто сміттєзвалище, а загроза техногенної катастрофи в Україні стане нашою реальністю.

5. Кошти за бувші у використанні легкові автомобілі надходять до країни-агресора.

У зв‘язку з девальвацією російського рубля і політикою компаній виробників, ціни на нові автомобілі в Російській Федерації нижчі від українських цін на аналогічні автомобілі.

Марка/модель

Ціна в Україні (у.о.)

Ціна в РФ (у.о.)

Різниця

Daewoo Matiz

4770

3883

22,8%

Lada Granta седан

6600

4531

45,7%

Renault Logan New

10656

5442

95,8%

Hyundai Accent/Solaris

14792

7090

108,6%

Skoda Octavia A7

17815

10857

64,1%

Toyota Corolla

14660

10377

41,3%

Toyota Camry

27014

16675

62%

Mazda 6

21849

15571

40,3%

Renault Duster

13634

7779

75,3%

Toyota RAV4

21626

15247

41,9%

 

Така ж тенденція спостерігається із легковими автомобілями, що були у використанні. За такого рівня цін збільшується кількість автомобілів, що ввозяться з території Російської Федерації, а кошти українських покупців надходять до країни-агресора.

Таким чином, враховуючи усі наведені вище факти, усвідомлюючи значну економічну та екологічну загрози для країни, Федерації роботодавців автомобільної галузі ще раз висловлюється проти прийняття проекту закону «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів» №3251 від 07.10.2015 року та закликає врахувати позицію національних автовиробників,  дилерів, офіційних імпортерів, а також виробників комплектуючих та суміжних до автомобільної галузі підприємств, а також інтереси країни в цілому. Федерація наголошує на необхідності керування виключно державницькими інтересами, а не популістськими заявами та бажанням загравати з електоратом, що є єдиними лейтмотивом лобіювання подібних законопроектів депутатами ВРУ.

З офіційним прес-релізом ВААІД щодо цього законопроекту можна ознайомитися за посиланням.

 

 

Автор: Прес-служба ФРА
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі