В Києві 7 листопада відбувся 3-й Щорічний Український автомобільний форум, організований Strategy Council Федерація автопрому України стала інформаційним партнером заходу.
Ні для кого не є новиною, що українська автомобільна галузь перебуває в стагнації. Однак глобальні трансформації, які зараз переживає світовий автопром, дають шанс і для України стати нарешті не об’єктом, а суб’єктом цих змін.
"Авто з двигуном внутрішнього згоряння підуть в історію. Однак автопром ще більше зміниться – на мою думку, в майбутньому 50% в структурі собівартості автомобілів матиме IT-складову. Такі активні зміни у галузі відкривають вікно можливостей, зокрема, і для України, якщо уряд буде керуватися не тільки лозунгами, але й конкретними діями», - зазначив Голова Федерації автопрому України Олег Боярин. «Сьогодні головне завдання – змінити парадигму, існує можливість переосмислити цю стратегію. Саме для цього ми намагаємося створити кластерну ініціативу розвитку автопрому в Закарпатті.Зокрема, зараз у Західній Україні активно формується Закарпатський автомобільний кластер з метою посилення ролі автопрому на національному рівні (Закарпатська автокластерна ініціатива). Контрабанда і імпорт сьогодні знаходяться в кращих умовах, ніж національний виробник. Що вже говорити про низький попит на нові автомобілі в умовах тотальних пільг для вживаних авто з Європи. Очевидно, що роль держави в розвитку української промисловості є ключовою. Адже у 2008 році внесок авто виробництва у ВВП України складав 4% ВВП, тепер же це менше 0,01% (на рівні статистичної похибки)», - підкреслив пан Боярин.
Можливості України з точки зору наявних виробничих потужностей та конкурентно спроможних фахівців на ринку праці дають можливість сподіватися на зміни на краще. Зокрема, витрати на виробництво одного автомобіля повномасштабним способом у 4 рази нижчі, ніж, до прикладу, у Німеччині. Але базових переваг, на жаль, замало, необхідна потужна підтримка з боку уряду. Адже у цей самий час інші країни активно змагаються за інвестиції, пропонуючи вигідні умови глобальним автомобільним гравцям.
На форумі активно обговорювали питання стосовно родовищ літію в Україні та можливість його видобутку та збагачення для виробництва акумуляторних батарей електромобілів. Робоча група з розробки стратегії розвитку електромобілів вже створена і працює при Міністерстві інфраструктури України. Однак, що стосується видобутку літію, це потребує значних інвестиційних вливань. Таким чином, потрібно шукати й інші можливості створення в Україні високотехнологічних виробництв, в тому числі із залученням українських ІТ-спеціалістів.
Підводячи підсумки заходу, варто відзначити, що найбільш ефективним рішенням для України сьогодні має стати реалізація стратегії інтеграції, що передбачає розвиток галузі за допомогою залучення продуктових, технологічних інновацій з боку більш розвинених країн і компаній, залучаючи місцевих IT спеціалістів. Передусім держава має створити режим максимального сприяння для зовнішніх інвесторів шляхом забезпечення особливих умов і преференцій для їх роботи, застосовуючи фінансові та інші стимули. В такому випадку можливий взаємовигідний симбіоз: виробник отримує максимальну вигоду і сприятливе середовище, а держава - можливість розвинути стратегічно значущу галузь. Цим шляхом пішли практично всі наші сусіди, які мали складнощі у веденні власної інноваційної діяльності і розвитку автомобільного виробництва.
Країни-лідери мають гостру потребу в нових потужностях і зацікавлені в розширенні своїх ринків. Це той самий шанс, яким Україна просто зобов’язана скористатися. Діяти потрібно прямо зараз. Варіантів може бути маса: участь інвестора на умовах спільного підприємства або 100%-й викуп активів, використання існуючих матеріально-технічних баз і потужностей або прихід на зелений майданчик (преференційні зони, технопарки), фіскальні преференції або компенсація витрат, виробництво для внутрішнього ринку або робота на експорт. Як би там не було, важливим принципом тут є політична воля і довгострокове стратегічне планування держави Україна.
Вадима Ігнатова можна назвати адептом електромобільності, який відстоював еколог... Читати далі
Продажі електромобілів зростуть втричі до 2025 року. Але цього все ще недостатнь... Читати далі
Світовий автопром лихоманить уже другий рік поспіль. Спочатку через пандемію Cov... Читати далі