Автомобільний популізм – крок до екологічної катастрофи
Автомобільний популізм – крок до екологічної катастрофи

На даний час на розгляді Верховної Раді України знаходиться (пройшов перше читання) проект Закону «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів (№3251)».

Окрім економічних існують не менш важливі екологічні наслідки у разі прийняття даного Законопроекту.

Країни світу і, зокрема, ЄС уже давно почали замислюватися про свою екології. Глобальна зміна клімату, парниковий ефект, критичний рівень забруднення повітря в мегаполісах і великих містах через перенаселення та збільшення кількості автотранспорту, кінець ери вуглеводнів  - це  далеко не вичерпний список причин введення в Європі стандартів викидів Євро та переходу від технології внутрішнього згорання до більш екологічно чистих видів палива. На поточний момент в ЄС діє стандарт Євро 6. Але стимулювання розвитку нових технологій: гібридні двигуни, електромобілі, водневі двигуни, а також соціальна відповідальність бізнесу – турбота про екологію і здоров'я людей, кожен з цих факторів сприяє подальшому посилення екологічних норм в Європі.

В своїй стратегії ЄВРОПА 2020 ЄС визначив свої цільові показники у сфері енергетики та екології на 2020-й, 2030-й і 2050-й роки, зокрема до 2020:

  • скорочення викидів парникових газів як мінімум на 20% порівняно з рівнем 1990 року
  • збільшення частки відновлюваних джерел енергії до 20% у загальному виробництві енергії ЄС

До 2030 року:

  • скорочення викидів парникових газів до 2030 року на 40%
  • доведення частки відновлюваних джерел енергії як мінімум до 27% в ЄС
  • підвищення енергоефективності як мінімум на 27%, потенційно на 30%

Та до 2050 року скорочення викидів парникових газів на 80-95% порівняно з рівнем 1990 року.

В лютому 2014 року Європарламент проголосував за скорочення середніх викидів CO2 автомобілями до 95 грамів на кілометр в 2021 р. з перехідним періодом в.
Діючі зараз в ЄС правила обмежують середні викиди в 130 г/км в 2015 р. і встановлюють рекомендаційну норму 95 г/км на 2020 р. Також Євросоюз запропонував у 2025 році ввести новий коридор – 68-78 г/км.

Як результат, з ринку ЄС з кожним роком буде вибувати все більша кількість автомобілів, що не відповідають стандартам, що щороку підвищуються. Одним з перспективних ринків для «брудних» авто з Європи стане саме Україна.

Україна відповідно до взятих на себе міжнародних зобов’язань внесла зміни до Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів» №2739 від 07.06.2005 р., якими з 2016 року запровадила екостандарт Євро-5.

Проте, за даними експертів ринку, протягом 2014-2015 років митними органами України було здійснено розмитнення досить великої кількості імпортованих транспортних засобів із зазначенням їх відповідності екологічному стандарту "ЄВРО-4", у той час як насправді  такі автомобілі в більшості випадків відповідали лише екологічному стандарту "ЄВРО-3", а в деяких випадках – і "ЄВРО-2".

Крім того, статистика свідчить про наявну в Україні проблему старіння автопарку, що досягла загрозливих масштабів. Так, станом на початок 2016 року, більше половини (53,4%) займають автомобілі виробництва ще СРСР та країн СНД. При цьому середній вік автомобіля становить близько 19,6 років. Для порівняння, у країнах ЄС середній вік автопарку становить близько 10 років. У Російській Федерації середній вік автопарку наближається до європейського і складає 12,5 років.

Структура автопарку України щодо відповідності екостандартам  Євро

Саме тому, через прийняття невиваженого законопроекту Україна добровільно перетвориться на авто сміттєзвалище, а загроза техногенної катастрофи в Україні стане нашою реальністю.

Як свідчить дослідження Bloomberg, Україна вже сьогодні увійшла в топ-10 країн за рівнем смертності від забруднення повітря.

Смертність від серцево-судинних захворювань в нашій країні становить понад 200 тис. пацієнтів на рік, смертність від раку становить 90 тис. пацієнтів на рік, всього від різних хвороб – вмирає більше 500 тис. чол. в рік. І це далеко не в останню чергу результат поганої екології.

Автор: Прес - служба ФРА
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі