Про умови роботи у вільній економічній зоні «Закарпаття», можливості розвитку виробництва у Закарпатській області та про державну промислову політику Федерація роботодавців автомобільної галузі України поговорила з виконавчим директором ТОВ «Ядзакі Україна» Мілошем Босаком.
Шановний пане Босак. В першу чергу, дозвольте від імені редакції привітати Вас і ваше підприємство з набранням Федерацію роботодавців автомобільної галузі Закарпаття. «Ядзакі» - всесвітньо відомий японський бренд, цим все сказано. Чи не так?
Вірно, можу тільки для точності додати, що ТОВ «Ядзакі Україна» створено 23 жовтня 2002 року, рішенням засновників корпорації «Ядзакі» (Японія) та її дочірньої компанії «Ядзакі Європа» (Кельн, Німеччина) з метою виробництва електрокабельної продукції для автомобільної промисловості.
Інвестиції корпорації в цей проект склали 31,7 млн. євро. Це найбільша промислова інвестиція Японії в економіку України.
Вашими основним ринком збуту є Україна, або ж ви працюєте на європейського споживача?
Ми працюємо на зовнішні ринки. Зараз замовником компанії є німецький автомобільний концерн Volkswagen, який випускає близько 9 млн. автомобілів щорічно. Запуск проекту Volkswagen дав компанії можливість значно розширити виробництво, збільшити кількість робочих місць і вийти на якісно новий технологічний рівень. Сьогодні в компанії «Ядзакі Україна» працює більше 1400 осіб.
До слова, в 2013-2014 рр. корпорація «Ядзакі» збільшила обсяги своїх інвестицій в економіку України. Додаткові інвестиції склали 1,3 млн. євро.
При таких обсягах інвестицій напевно компанія є надзвичайно важливою для регіону. Які плани на майбутнє?
На період з липня 2015 по червень 2016 року запланований обсяг інвестицій становить 1,1 млн. євро. У цей же період плануються переговори по отриманню нових проектів, які дають можливість заповнити 15% території заводу, що залишилась. ТОВ «Ядзакі Україна» здатне розвивати й інші проекти, але для цього нам необхідна додаткова площа окрім існуючого заводу.
Враховуючи такі істотні обсяги інвестицій і настільки масштабні плани, не можу не запитати про те, які основні ризики бачить перед собою компанія на шляху до подальшого розвитку в сучасних українських реаліях?
Тут слід, в першу чергу, почати з перманентних ризиків, а саме постійних змін регуляторного середовища. Коли компанія починала свою діяльність, вона працювала в рамках СЕЗ «Закарпаття» з усіма відповідними перевагами. Де факто, саме їх наявність, поряд із зручною логістикою поруч з Європою, і посприяло вирішенню створити виробництво саме в цьому регіоні. Господарюючим суб'єктам СЕЗ «Закарпаття» спочатку надавалися передбачені законом пільги при здійсненні операцій з обслуговування транзитних вантажів, їх зберігання, доробки, сортування, пакування, надання транспортно-експедиторських, агентських та пов'язаних з ними фінансових послуг, торгівлі, а також застосуванню новітніх технологій з метою виробництва товарів для експорту та поставок їх на внутрішній ринок. Ці пільги включали в себе: режим спеціальної митної зони, який передбачав здійснення експортно-імпортних операцій з виробничими матеріалами та обладнанням із звільненням від сплати митних зборів, митних зборів та ПДВ; знижену ставку податку на прибуток підприємств (2/3 від загальної ставки); оподаткування доходів нерезидентів - у розмірі 2/3 встановленої ставки; звільнення від зборів до Державного інноваційного фонду; звільнення від обов'язкового продажу надходжень в іноземній валюті.
Але тривало це недовго, вже в 2005 році з прийняттям Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2005 рік» та деяких інших законодавчих актів України» від 25 березня 2005 всі пільги суб'єктам СПРЕД в Україні були ліквідовані. Але незабаром трьом суб'єктам СЕЗ «Закарпаття» (ТОВ «Ядзакі Україна», ТОВ «Джейбіл Сьоркіт Юкрейн Лімітед», ТОВ ПСМ) як сумлінним інвесторам Постановою КМУ «Деякі питання ввезення (пересилання) товарів у спеціальні (вільні) економічні зони та вивезення товарів за їх межі» (від 30 листопада 2005) було дозволено продовжити реалізацію інвестиційних проектів на колишніх умовах, але і цей інструмент був замінений надалі урядом в 2012 році у зв'язку з прийняттям Податкового та Митного Кодексів.
У такій ситуації виробляти стало невигідно?
Не вигідно розвиватися. Більше того, майже неможливо. Регуляторні умови помінялися відразу. А інвестиції і бізнес-модель залишилися колишніми. Держава просто в один день відмінила виконання своїх зобов'язань. Крапка. Але страшно навіть не це, а, скоріше, те, що при скасуванні пільг ми залишилися з чистими зобов'язаннями на нашому боці, до того ж з обмеженнями на подальший розвиток. Суть в тому, що одним із способів розширення нашого підприємства із залученням додаткових іноземних інвестицій може стати створення філій (відділень) в депресивних регіонах Закарпаття, де високий рівень безробіття.
Однак, компанія, яка розташована в СЕЗ «Закарпаття», згідно з чинним Законом України «Про СЕЗ «Закарпаття» (ст. 6 закону), не може мати філії (відділення) за межами спеціальної економічної зони (на відміну від інших СЕЗ в Україні), що фактично обмежує залучення додаткових інвестицій для нашого розширення на території Закарпаття.
Виходить, пільг для суб'єктів СЕЗ практично не залишилося, в той же час всі обмеження діють повною мірою, що створює враження, що у нового інвестора краще інвестиційний клімат, ніж в інвестора, який роками працює в СЕЗ «Закарпаття», вірно? Що залишається робити компанії-учаснику СЕЗ в такому випадку?
На нашу думку, інвестиційний клімат Закарпаття міг би значно покращитися у разі надання на законодавчому рівні можливості створення підприємствами філій (відділень) за межами СЕЗ «Закарпаття», на які повинні поширюватися ті ж самі митні режими, що і для основного підприємства для забезпечення можливості гнучкого переміщення сировини і матеріалів між філіями. Реєстрація даних філій повинна відбуватися з попереднім узгодженням з органом управління та органами державної податкової та митної служби. Для цього необхідна законодавча ініціатива, над якою ми і збираємося працювати спільно з ФРА.
Втім, на даному етапі бізнес стикається з тим, що потрібна модифікація законів, що стосуються ВЕЗ, в даний момент не є пріоритетною, і СЕЗ «Закарпаття» може втратити потенційне збільшення інвестицій від вже існуючого інвестора такого, як ТОВ «Ядзакі Україна».