Підсумки презентації та обговорення "Автомобілі: їздити не можна утилізувати"
Підсумки презентації та обговорення "Автомобілі: їздити не можна утилізувати"

4 жовтня 2021 року відбулась презентація та обговорення Концепції утилізації транспортних засобів в Україні за організації Федерації автомобільної галузі України разом з Комітетом з питань екологічної політики та природокористування та Українською асоціацією учасників ринку електромобілів EV-UA.

Захід став майданчиком для обговорення сучасних світових тенденцій в екологічному напрямку, законодавчих ініціатив, кроків щодо зменшення викидів від транспортних засобів та покращення екологічної ситуації в Україні. Адже у нашій державі кожен четвертий автомобіль підлягає утилізації. Можна уявити скільки шкідливих речовин потрапляє в повітря і легені людей від їх експлуатації та до яких наслідків це призводить. 

Федерація автопрому України (ФАУ) представила Концепцію, розроблену разом з Українською асоціацією учасників ринку електромобілів EV-UA. В основі Концепції лежить зміна екологічної ситуації в державі через зниження кількості автомобілів, які потребують утилізації. Причини фокусу уваги ФАУ до питання утилізації автомобілів очевидні, адже Україна займає 2 місце у світі за найстарішим автопарком - середній вік автомобілів складає 22,7 років. Такі автомобілі є осередками шкідливих викидів у повітря. Це, в свою чергу, негативним чином відображається на здоров’ї та якості життя громадян. Як наслідок, за показником смертності від забрудненості повітря Україна входить до п’ятірки країн Європи. Тому необхідно докорінно змінювати ситуацію.

Запропоновано ряд першочергових кроків щодо забезпечення ефективного механізму утилізації транспортних засобів в Україні та покращення екологічної ситуації, зокрема:

  • запровадження перевірки технічного стану транспортних засобів;
  • врегулювання порядку поводження і управління відходами);
  • створення дієвого механізму утилізації автомобілів);
  • введення штрафів за покинутий автомобіль;
  • запровадження екологічного податку за користування транспортним засобом.

Прикладом чітких та планомірних змін є Європа, яка до 2050 року планує досягти вуглецевої нейтральності. Для втілення планів у життя ЄС скорочує викиди від транспортних засобів та стимулює розвиток електротранспорту. Нам необхідно брати до уваги приклад ЄС та зі свого боку приєднуватись до світової спільноти для збереження навколишнього середовища.

Під час обговорення учасники заходу представили можливі кроки до вирішення проблем, які постають перед виробниками та суспільством. Зокрема, Олександр Маріковський, Заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування впевнений, що питання екології - це не питання сьогодення, а питання майбутнього, до якого потрібно свідомо відноситись. Саме через поширення екологічної свідомості громадян можна змінити ситуацію в країні. І законодавче регулювання питання екології сприятиме цьому. Народний депутат зазначив, що наразі очікує свого прийняття законопроєкт №2207-1-д про управління відходами, яким передбачаються розширена відповідальність виробника чи імпортера до виробленої ним продукції.

Економічну складову до питання екології та промисловості в Україні розкрив Дмитро Кисилевський, Заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку. Він здійснив акцент на необхідності створення таких умов в Україні, щоб ринок вживаних автомобілів знижувався, а ринок нових авто - зростав. На його думку, перший крок для цього країна уже зробила – прийнявши закони щодо розвитку екологічного транспорту. Наступний крок – розвиток індустріальних парків, які в тандемі з прийнятими законами про екологічний транспорт можуть створити чудову можливість для залучення інвестицій та розгортання виробництва автомобілів в Україні. А це в свою чергу вирішить проблему вживаних транспортних засобів у нашій державі.

Законодавче регулювання технічного огляду транспортних засобів висвітлив Сергій Александров, Керівник експертної групи з безпеки перевезень небезпечних вантажів Директорату з безпеки на транспорті Міністерства інфраструктури України.

Міністерством інфраструктури України розроблено проєкт закону, який передбачає зміну підходу до суб’єктів, які здійснюють технічний контроль. Зокрема, створюватимуться відповідні заходи щодо самої процедури проходження технічного огляду транспортними засобами (відео фіксація процедури) та передбачається державний нагляд за суб’єктами, які здійснюватимуть ТО. Представник МІУ зазначив, що наразі законопроєкт пройшов громадське обговорення та урядовий комітет. Тепер для запровадження технічного огляду потрібне схвалення Кабінетом Міністрів України та прийняття Верховною Радою.   

 Більше про негативний вплив на навколишнє середовище від викидів, спричинених транспортом резюмував Андрій Мальований, Голова Державної екологічної інспекції України. У середньому один автомобіль викидає 700 кг в рік парникових газів (CO2) та інших шкідливих речовин, які можуть привезти до захворювань легень, серцево-судинних захворювань та онкології. Викиди від транспорту займають левову частку викидів у повітря у великих містах, - розповідає пан Андрій. Сьогодні Україна взяла екологічний курс, зокрема, прийнявши на державному рівні Другий Національно визначений внесок України до Паризької угоди (НВВ2). Для його реалізації необхідно багато чого зробити не тільки на державному рівні, але й на місцевому. Саме муніципальні програми генерального планування, озеленення, транспортної інфраструктури мають створюватись враховуючи екологічну оцінку.

Підтримав думку Вадим Ігнатов, Заступник Голови Правління Української асоціації учасників ринку електромобілів EV-UA, який зазначив, що у Європі від забрудненості повітря помирає щорічно 500 тис людей, - це більше, ніж від ДТП. Через забруднене повітря у Києві щорічно спостерігається приріст до 1,5 тис осіб захворюваності раком. Шляхами вирішення проблеми пан Вадим вбачає у зменшенні кількості автомобілів, переході на електротранспорт та запровадженні екологічного податку. Останній з яких не тільки поповнює бюджет але й регулює питання екології за принципом «платить той, хто забруднює». У Європі  від екологічно податку щорічно надходить біля 330 млрд євро, це близько 6% від усіх податків в ЄС.

Як бачимо, питання екології торкається усіх сфер життєдіяльності людини. Від якості повітря залежить життя людей та майбутнє країни. І яку основу ми закладемо зараз, такі будуть і наслідки. Сподіваємось, законодавчі ініціативи, які напрацьовані народними депутатами та виконавчою гілкою влади щодо покращення екології знайдуть своє відображення у прийнятих нормативно-правових актах, а екологічна свідомість українців найближчим часом стане нормою.

REVIEW №87 (15.03.2024) Charged for recovery
REVIEW №87 (15.03.2024)

Charged for recovery

See more
OFFICIAL
Draft laws in focus - 2024 Q1
Report for 2023 and Plan for 2024
List of priority draft laws