Український виробник у сфері оборонно-промислового комплексу - інтерв'ю з генеральним директором "Української бронетехніки" Владиславом Бельбасом
Український виробник у сфері оборонно-промислового комплексу  - інтерв'ю з генеральним директором "Української бронетехніки" Владиславом Бельбасом

Доброго дня, пане Владиславе! Раді знайомству та співпраці. Ваша компанія – український виробник військового транспорту та авто спеціального призначення, які використовує насамперед держава для оборонної промисловості. Як цей статус на вас впливає?

Давайте, як то кажуть, домовимося на березі “Українська бронетехніка” вже значно більше, аніж виробник броньованих авто. В нашому портфоліо – лінійки СБА, мінометів і боєприпасів до них. Маємо низки перспективних розробок в сегментах колісної та гусеничної техніки та озброєння, які сподіваємося реалізувати найближчим часом.

Кожного дня відчуваємо величезну відповідальність, адже військова техніка та озброєння від “Української бронетехніки” з 2015 року постачаються у війська. Від технологічності, надійності та експлуатаційних характеристик нашої продукції залежить не лише успішність виконання завдань з захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності держави, а й безпосередньо здоров’я та життя захисників України.

Саме тому ми суворо контролюємо якість виробництва на кожному його етапі – перевіряємо по 100 разів, і навіть більше. В нашій справі надважливою є кожна деталь. Також в нас затверджений чіткий регламент сервісного і гарантійного обслуговування: всі роботи проводяться дуже оперативно, аби мінімально відволікати машини від використання у військових частинах. У разі гарантійного випадку, наша бригада виїздить безпосередньо до частини, в тому числі на передній край, та на місці усуває поломки. Поки готується заявка, ми вже закінчуємо ремонт техніки  Водночас разом з військовими ми розробляємо програму пост-гарантійного обслуговування, яка розрахована на експлуатацію техніки протягом 20 і більше років. Ми створюємо систему, здатну безперебійно забезпечувати поточне технічне обслуговування і проводити необхідні ремонти, заміни агрегатів і комплектуючих.

Ви часто під прицілом ЗМІ? 

Чи висвітлюємо ми свою діяльність? Так, і використовуємо для цього як власні комунікаційні канали, так і медіа. Чи ми під прицілом? Мабуть, ні. І це, як на мене, навіть добре, бо “під прицілом” має негативну конотацію. Водночас, ми завжди у полі уваги профільних ЗМІ. З суспільно-політичним сегментом медіа лише розбудовуємо співпрацю.

Чи є діалог з міжнародними партнерами?

З 2016 року ми проактивно ведемо маркетингову роботу з просування нашої техніки на ринки Африки, Азії, Латинської Америки, беремо участь в тендерах, проводимо презентації для кінцевих користувачів та запрошуємо відвідати наше виробництво. До карантину через COVID-19 «Українська бронетехніка» була представлена на спеціалізованих виставках в Україні, Туреччині, Перу, Великій Британії та Франції, на кожній з яких викликала неабиякий інтерес в потенційних замовників, партнерів і зовнішніх конкурентів.

В серпні 2019 року ми отримали ліцензію на право самостійної діяльності на зовнішніх ринках (здійснення експорту товарів військового призначення власного виробництва та імпорту товарів військового призначення для потреб власного виробництва до 1 березня 2024). Водночас ми активно співпрацюємо з вітчизняними спецекспортерами. Поки певного об’єму контрактів немає, однак є великий об’єм перемовин. Справа в тому, що ринок ОВТ є консервативним. Тим не менш, в нас вже близько 10 проектів за кордоном по спеціальним броньованим автомобілям «Варта» та «Новатор». Є також інтерес до наших мінометів і зенітних установок.

Про компанію

Розкажіть, будь ласка, де і коли була заснована компанія? Чи це повністю український капітал? Яка місія компанії?

Компанія була заснована у 2001 році та історично займатися бронюванням VIP авто, авто підтримки, інкасаторських та швидких для цивільного ринку. Невдовзі після початку російсько-української війни ми залучили військових конструкторів і використали технології та досвід бронювання цивільних авто для створення спеціальних броньованих машин для потреб силових структур України. Кінцевими бенефіціарами ТОВ «Українська бронетехніка» є шість громадян України – докладна інформація є в загальнодоступному державному реєстрі.

Сміливість, гнучкість та інноваційність – ось цінності, навколо яких на нашому підприємстві свого часу об’єдналися фахівці різного профілю. Ми невпинно вивчаємо міжнародний досвід, впроваджуємо найкращі рішення та оптимізуємо виробничі процеси, кидаючи виклик війні, бронебійній зброї, погодним умовам і бездоріжжю. Тісна співпраця з кінцевими користувачами та залучення до роботи колишніх військовослужбовців та офіцерів, які мають бойовій досвід, дозволяє нам створювати зручну і надійну в експлуатації військову техніку, що рятує життя. Місія компанії – підвищувати обороноздатність держави і надавати підтримку нашим захисникам у боротьбі із агресором.

Як давно ви очолюєте компанію?

Я прийшов на посаду генерального директора в розпал карантину, в квітні 2020. До переходу до «Української бронетехніки», з 2014-го працював заступником директора, а згодом і директором державної компанії-спецекспортера “СпецТехноЕкспорт”. Це раніше впродовж кількох років очолював дивізіон комерційних автомобілів та автобусів в «Хюндай Мотор Україна», працював заступником директора заводу в м. Луцьк, а також успішно реалізував план локалізації збірки легкових автомобілів бренду Hyundai на заводі в м. Черкаси.

Своїм ключовим завданням бачу організацію розробки і виробництва сучасних зразків броньованої колісної та гусеничної техніки і озброєння для українського війська, а також активне просування компанії на зовнішніх ринках військової техніки та озброєння. Ми з моєю командою віримо, що продукція українських виробників може зайняти достойне місце на зовнішній арені. Ми пропонуємо потенційним покупцям дуже вигідне співвідношення «ціна – якість», а також маємо унікальну перевагу. Наша техніка інтенсивно експлуатується в українському війську в умовах активного збройного конфлікту.

Де знаходиться виробництво? У Вас свій власний R&D (конструкторський) центр, де ви проводите науково-дослідницькі та конструкторські роботи та виготовляєте та серійні зразки продукції?

Географія в нас досить солідна. “Українська бронетехніка” використовує як власні виробничі потужності, так і можливості підрядників та співвиконавців. Конструкторський відділ знаходиться в центральному офісі компанії в Києві, виробництво та сервісне обслуговування спеціальних броньованих автомобілів – в Нових Петрівцях, Київська область. Виробництво мінометів розміщене в Мелітополі, толі як виробництво боєприпасів відбувається на орендованих площах в Павлограді. Всі конструкторські розробки виконуються штатними конструкторами компанії, науково-дослідні роботи – або самостійно, або разом із співвиконавцями – як за власні обігові кошти, так і за кошти Міністерства оборони і силових відомств України.

Ваша основна продукція та скільки авто в квартал в середньому виготовляєте? Чи є сезонний фактор?

Основні продукти компанії – спеціальні броньовані автомобілі “Варта” і “Новатор” – виробляється для потреб силових відомств України, тому інформація щодо обсягів постачання і можливостей виробництва є закритою. Згідно чинного законодавства, виробництво продукції військового призначення відбувається після укладання і фінансування контракту, що відбувається  – а це лише після затвердження державного оборонного замовлення. Такий порядок речей позбавляє можливості планувати довгострокового, адже ДОЗ підписується кожного року наново. І хоча керівництво країни формально декларує трирічне планування ДОЗу, фактично ані з ким з виробників на три роки угод не укладено, трирічну потребу не узгоджено. Говоримо про стандарти НАТО для ОВТ, однак ГОСТи ніхто не змінював, і навряд чи це відбудеться найближчим часом.

Хто ваші основні клієнти?

Міністерство оборони, Національна гвардія та інші силові структури України, уповноважені на здійснення правоохоронної та оборонної діяльності. Загалом до українського війська поставлено понад 200 СБА «Варта» і понад 50 СБА «Новатор».

Який ступінь локалізації продукції на Вашому підприємстві та чи підтримуєте ви останні ініціативи Законопроектів щодо локалізації та державних закупівель, автором яких виступає НДУ Д. Киселевський?

Ступінь локалізації варіюється залежно від комплектації техніки, яку бажає придбати замовник. Значну частину в ціновому розрахунку складають імпортні шасі, бронесталь, бронескло і протимінні сидіння. Фактично, сьогодні імпортна складова складає близько 55%. Решта 45% – українські комплектуючі. Поки міняти такі складові, як шасі та сталь, ми не плануємо. Крім того, протимінні сидіння та системи пожежогасіння подібного класу та якості, що ми використовуємо для створення нашої техніки, в Україні не виробляються.

Компанія безапеляційно підтримує будь-які ініціативи державних і публічних діячів щодо підтримки розвитку власної промисловості, як автомобільної, так і ВПК. Ініціатива, за яку виступає пан Киселевський, передбачає перевагу продуктів українського виробництва над іноземними аналогами. І це правильно. Так має бути. Водночас нещодавно прийняте законодавство не до кінця враховує пріоритетність українських виробників перед іноземними і передбачає дисбаланс між захищеністю виробників продукції цивільного та військового призначення. Наразі визначений певний відсотковий еквівалент, однак якщо його проаналізувати, то ми жодний зразок озброєння так самостійно не зробимо. На жаль, власне виробництво в нас так і залишається слабо захищеним.

Чи експортуєте ви свою продукцію?

Звичайно. В 2018-му підприємство уклало перший і, за нашою інформацією, – перший в Україні – зовнішньоекономічний контракт на поставку бойових машин виробництва приватної компанії. Законтрактована партія СБА «Варта» була адаптована під вимоги кінцевого користувача (однієї з Африканських країн) з урахуванням особливостей експлуатації в країнах з жарким вологим кліматом та зі збереженням всіх основних характеристик техніки MRAP. І це лише початок великого шляху.

Чи виступаєте ви партнерами різноманітних заходів, конференцій?

Насправді лише “пристрілюємося” Наприкінці червня з метою сприяння організації та створенню підрозділів територіальної оборони «Українська бронетехніка» стала партнером командних змагань з прикладної стрільби Mutants Match-III. Оскільки в цій першості брали участь команди в складі військовослужбовців резерву та запасу і представників силових відомств України, ми вирішили представити зразки військової техніки і надати військовослужбовцям можливість ознайомитись з тактико-технічними характеристиками «Варти» і «Новатора», а також перевірити ходові якості броньованих машин. Ми переконані, що у випадку продовження агресії проти нашої країни кожен з нас має бути готовим захищати свою землю. Техніка, яку наша компанія поставляє силовим відомствам України, є щитом українських військових на фронті. Територіальна оборона – щит держави та її громадян у тилу.

З якими проблеми зіткнулась Ваша компанія у період запровадження карантину та заходів щодо його протидії? І які челенджі є зараз?

Найбільший виклик – неможливість невпинно працювати з державними органами. Зокрема, мова йде про проведення державних випробувань нашої продукції, які були призупинені у зв’язку із запровадженням карантину. Обмежувальні заходи завдали економічної шкоди не лише нашій компанії, а й обороноздатності держави в частині відтермінування постачання техніки та озброєння виробництва “Української бронетехніки”. Тим не менш, незважаючи на обмеження, подовжені процедури розмитнення іноземних комплектуючих і практичну зупинку роботи багатьох підприємств сектору протягом карантину, нам вдалося виконати свої зобов’язання перед замовниками і поставити сучасні машини українському війську.

Як змінювався штат компанії? Чи скористалась Ваша компанія державною програмою щодо виплати допомоги по безробіттю?

Порівняно з 2015 роком штат компанії значно збільшився, тоді як за період карантину довелося скоротити команду на 10 – 15%. Допомоги від держави ми не отримали і не отримуємо, хоча і не зверталися по таку підтримку.

Як ви оціните діяльність нинішнього уряду з точки зору економічних стимулів для розвитку промисловості?

Наміри оцінювати неможливо. Проте якщо будуть затверджені закон про локалізацію та у зміненому вигляді закон про оборонні закупівлі, сподіваємося відчути позитивні зміни. Побачимо.

Погляд у майбутнє

Як ви оцінюєте бізнес-клімат в Україні? І які перспективи ви бачите на майбутні 5 років для Вашої компанії?

Основне завдання компанії на найближчі п’ять років – на базі універсальних броньованих платформ «Новатор» і «Варта», а також колісних і гусеничних зразків, що розробляються, створити повноцінні лінійки машин, оснащених різноманітними системами озброєння і техніки для виконання широкого спектру бойових завдань, що стоять перед різними видами і родами військ.
Водночас плануємо продовжити розробку портфоліо боєприпасів, а саме мінометних пострілів калібрів 82 мм і 120 мм і самохідного мінометного комплексу калібру 120 мм, а також активно брати участь в розробці базових броньованих шасі перспективних комплексів.

Яка частка ринку державних закупівель за Вашими прогнозами буде за автотранспортом українського виробництва в 2025 в Україні?

Маємо надію, що держава закуповуватиме більше транспортних засобів українського виробництва, причому без преференцій державним компаніям перед приватними, а також запровадить низку обмежувальних захисних заходів, направлених на підтримку і розвиток локального виробництва.

Чи допускаєте ви виробництво військових авто на електротязі? Що думаєте про електротранспорт та його перспективи в Україні?

Звичайно, більше того – досить довго вже опрацьовуємо такі варіанти. Однак, наразі не хотіли б розкривати докладну інформацію, бо конкуренти не сплять  Безумовно, майбутнє за електротранспортом, проте ще є чимало питань, які необхідно вирішити для масового багатоцільового застосування такого виду двигунів. Тим паче якщо мова йде про військові авто – тут необхідно ретельно продумати в тому числі схему електромагнітного захисту. Можу сказати, що розробки гібридних установок вже існують.

Що заважає Україні нарощувати виробництво автомобільної техніки, на вашу думку?

Перше, законодавство, яке наразі не передбачає пріоритетності продукції національного виробника перед імпортованими авто на різного роду закупівлях, як державними, такі приватними підприємствами. Друге, відсутність системного підходу до захисту власних авто виробництв, що призвело до збанкротування майже всіх українських виробників. При цьому інші виробники розміщують потужності в інших країнах – тобто проблема не у відсутності попиту чи потреби, а радше у неготовності чи небажанні входити у коло країн-власників такого роду промисловості.
Тоді я к в сусідніх країнах створюються автомобільні кластери і промислові парки, в Україні з 2008 року зроблено не було. Наразі маємо неконтрольоване ввезення в країну б/в авто з Європи, що взагалі вбиває будь-яку надію на можливість поновлення виробництва чи організацію такого виробництва. Справа в тому, що інвестор ніколи не зайде в таку країну, де немає контролю над розмитнення автомобілів – елементарної речі, яка є в усьому світі.
Що ж стосується нашої техніки, яка є специфічним продуктом, то Україна, завдяки достатньо невисокій вартості трудових і природніх ресурсів, могла б бути представленою як на ринку сусідніх країн, так і у дальньому зарубіжжі – Південній Америці, Африці, Південно-Східній Азії, Близькому Сході.

Які ще закони необхідно прийняти, для того щоб в Україну прийшли інвестори та запрацювало власне промислове виробництво?

Це загороджувальні закони. І хоча назва не дуже приваблива, такі закони ефективні. Жоден виробник не зацікавлений у тому, щоб виготовляти чи збирати авто в інші країні, якщо це економічно недоцільно. Загороджувальні мита створені для того, аби гарантувати цінову різницю між авто, виготовленим всередині країни і ззовні. Тобто виробляти авто в Україні має бути дешевше і вигідніше ніж вести його за-за кордону. У такому випадку інвестори будуть розглядати можливість організації виробництва в нашій країні.

Назвіть 3 основні причини, чому варто продовжувати бізнес в Україні?

Перше, це наша держава, ми тут народилися – хто як не ми? Друге, Україні є бізнес, і він може бути прибутковим. Третє, кожен бізнес має великий потенціал і за правильного підходу держави може зростати по експоненті.

Про Вас)

Ким Ви мріяли бути у дитинстві? Чи була у Вас омріяна професія?

Ніколи не вгадаєте! Лікарем-хірургом. Для цього у дитинстві прочитав велику хірургічну енциклопедію з 10 чи 15 томів. Закінчивши школу, я побачив велику кількість лікарів, які не могли знайти достойної роботи, тому вирішив змінити фокус і став інженером. І знаєте, жодного разу не пожалкував про свій вибір.

Чи просто для Вас довіряти людям, з якими працюєте?

Довіряю, проте провіряю. Мабуть, це мій “багаж” з часів державної служби.

Питання, на яке вам складно дати відповідь, стосується?

Політичних вподобань і стратегічного шляху Держави Україна. Політика з мене не буде 

Author: Прес-служба ФАУ
REVIEW №77 (21.07.2020) Електрокари Made in Ukraine. Міф чи реальність?
REVIEW №77 (21.07.2020)

Електрокари Made in Ukraine. Міф чи реальність?

See more