Oleg Boyarin: Foreign investors need to be offered at least no worse conditions than in neighboring countries
Oleg Boyarin: Foreign investors need to be offered at least no worse conditions than in neighboring countries

Цього місяця інформаційний простір сколихнула новина про можливе перенесення збірки автомобілів Škoda з України до Сербії. І хоча саме з цього приводу побоювання не підтвердилися, тим не менш, є вагомі приводи задуматися і нарешті щось змінити в існуючій парадигмі інвестиційної конкурентоспроможності країни.

Питання розширення виробничих потужностей у Volkswagen Group і у ŠKODA AUTO зокрема назріло ще декілька років тому. На поточний момент заводи ŠKODA працюють із 120% завантаженням потужностей, застосовуючи багатозмінний робочий режим.

Ще в 2017 році Україну відвідав голова ŠKODA AUTO, за результатами зустрічі якого з очільником українського уряду було сформовано ряд побажань до української влади в контексті розгляду України в якості зовнішнього виробничого майданчика для ŠKODA. Адже наша країна має низку важливих для цього передумов, зокрема, зручну логістику, угоду про зону вільної торгівлі з ЄС, наявність підготовлених трудових ресурсів та нижчу вартість робочої сили (майже вдвічі) порівняно з європейськими країнами.

Але для того, щоб поборотися за інвестора, цього замало. Адже іноземним інвесторам потрібно запропонувати умови як мінімум не гірші, ніж у сусідніх країнах.

Натомість в Україні досі не працюють митні та податкові стимули для діяльності індустріальних парків, хоча відповідні законопроекти було прийнято в першому читанні ще у 2016 році. А попри проактивну позицію Міністерства інфраструктури України та реєстрацію в Парламенті вже більше року тому відповідних законопроектів – досі не втілено в реальність анонсовану 15-річну Стратегію розвитку ринку електромобілів. Депутати Парламенту, активно займаючись передвиборчим процесом та декларуючи підтримку економіки, досі не спромоглися  знайти натхнення та час для розгляду законопроектів для підтримки виробництва електромобілів, які внесено до порядку денного ще на початку року. Та і навряд чи знайдуть скоро, адже на часі мовне питання, знову…. Тим часом, світова автомобільна індустрія впевнено крокує в електромобільне майбутнє, Україна ж залишається на місці і продовжує відігравати роль об’єкта, а не суб’єкта в цьому процесі.

Відтак, Україна багата на гарні ідеї, які, на жаль, часто залишаються лише на папері.

Хоча, в деяких сферах є «прогрес». Незважаючи на повну пасивність підтримки реального сектору економіки та відсутність промислової стратегії країни, в Україні активно лібералізується ввезення вживаних автомобілів, що фактично хаотизує формат автомобільного ринку, штовхаючи його все далі у тіньовий формат. Не дивно, що така поведінка на фоні вкрай високих вимог та «презумпції винності» до легального бізнесу, як і повсякчас нестабільне нормативно-правове та регуляторне середовище в цілому не додає привабливості в очах потенційних інвесторів.

Не дивно, що ŠKODA, що є системо утворюючим автомобільним інвестором, визначаючи за дорученням Volkswagen Group  потенційне місце для нового мультибрендового заводу, після ретельного аналізу скоротила вибір до 4 країн Східної та Південно-Східної Європи. України, як можна здогадатися, серед них немає. За офіційною інформацією ŠKODA AUTO очікується, що остаточне рішення щодо майданчика буде прийнято протягом найближчих місяців.

У відповідь на запит Єврокар ŠKODA AUTO також зазначила, що створення нового мультибрендового заводу, тим не менш, не пов'язане з переміщенням виробництва з України.

Незважаючи на позитивний зміст цього меседжу, висновок досить однозначний: на жаль, Україна не витримала конкуренції із сусідніми країнами у боротьбі за великого інвестора. Можна сказати, що вона навіть не вступала в боротьбу... за 1.4 млрд євро інвестицій, 5 000 нових робочих місць і можливість виробництва 300 000 автомобілів в рік з рівнем експорту 4,5 млрд євро.

Тож «Єврокар» як контрактний виробник автомобілів ŠKODA в Україні продовжує свою діяльність на українському ринку. Вже майже 20 років поспіль, тим часом, шанс на розширення виробництва та інтеграцію на європейський ринок залишається тільки шансом, і з кожним роком він все більш примарний… як і шанс України залишитися у клубі автомобілебудівних країн в цілому.

 

 

Author: Олег Боярин, Голова Федерації роботодавців автомобільної галузі
REVIEW №87 (15.03.2024) Charged for recovery
REVIEW №87 (15.03.2024)

Charged for recovery

See more
OFFICIAL
Draft laws in focus - 2024 Q1
Report for 2023 and Plan for 2024
List of priority draft laws