В автопромі України останнім часом з’являється багато інноваційних компаній та стартапів, і цей факт не може не радувати. Компанія Мурмурейшн Технолоджи - український стартап, що створює електромобілі, авто, які наразі перебувають на піку популярності у світі, адже електромобіль – це екологічно і дешево у експлуатації. Своїми розробками з нами ділиться директор ТОВ«Murmuration Technology» Віталій Бризгалов.
Як цей статус на вас впливає? Чи часто запрошують ЗМІ? Чи є діалог з державними органами влади?
Будь-яка увага з боку ЗМІ та людей, які знайомі з темою електромобільності дуже мотивує. Зараз електромобілі – на «хайпі», тобто, в тренді, і це також драйвить. Люди цікавляться, підтримують, ставлять запитання, готові брати участь та навіть інвестувати кошти. Нещодавно, в кінці 2019 року, мене запросили на конференцію TED. Я фанат TED-виступів і гуру, які там презентують свої продукти. Тому на старті зльоту нашої компанії неможливо було пропустити таку подію, де можна було презентувати свої наміри щодо запуску дрібносерійного виробництва комерційних електроавто вже цього року. І наші очікування перевершились – під час виступу навіть для невеликої непрофільної аудиторії людей у м. Кривий Ріг зворотній зв'язок був миттєвий – із 100 чоловік четверо були готові дати передоплату на авто і чекати рік, поки ми їх виготовимо. Просто тому, ще це нове, альтернативне, популярне і екологічне рішення. Але ми обережно віднеслись до намірів, так як все ж таки ми ще тільки готуємо прототип. Тому коли закінчимо проект, протестуємо і презентуємо його громадськості та інвесторам, готові будемо предметно вести такий діалог і з клієнтами у тому числі.
«Двигун від літака поставили в автобус і назвали його «Мурмуресла»
Як стартували? Де і коли була заснована компанія «Murmuration technology»?
Почалось все з волонтерства в 2014 році, коли відбувалась анексія Криму. Наша невеличка команда – група людей-ентузіастів, на той час працювала з електронікою під замовлення. А після подій 2014 року ми вирішили, що можемо допомагати нашій армії – модернізували і ремонтували системи зв’язку, а потім під гаслом «Армії потрібні очі» ми почали будувати дрони. Маленькі, іграшкові, але вони реально допомагали нашим військовим. Але китайські мотори, які ми замовляли і використовували для будівництва дронів, виявились неякісними. Середній термін їх експлуатації був 20-30 хвилин. Тому виріщили самі виготовляти надійні мотори для дронів. Працювали спершу в гаражі, потім в наданому приміщенні друга-партнера. Тобто перший наш продукт – це мотори для літаючих іграшок та невеликих приватних літачків.
З якими проблемами зіткнулась Ваша компанія у ході виробництва, і які челенджі постають перед вами зараз?
На етапі розробки електродвигунів до приватних літаків ми зрозуміли, що легкі і якісні електробатареї для літаків поки-що так і не з’явились у продажу, тому наші розробки не можуть бути втілені у життя, і тому з літаків ми перейшли на електричний привід – в 2016 році. До нас потрапив бувший у вжитку турецький автобус і «почалось». Ми просто взяли двигун від літака, поставили в автобус і назвали його «Мурмуресла».Автобус з електродвигуном покатався по місту та відвідав декілька виставок. Але ми також розуміли, що є нюанси – машина стара, давно відпрацювала свій ресурс і не відповідає принципам безпеки для щоденного водіння. Тож ми пішли далі.
А яка місія вашої компанії?
Наша місія – створити дешеве, надійне, економічне авто для бізнесу.
У Вас свій власний R&D центр у Кривому Розі, де ви проводите науково-дослідницькі та оптико-конструкторські роботи та виготовляєте серійні зразки продукції?
Так, це лабораторія-офіс у Кривому Розі, ми маємо гараж на 90 кв. м. та декілька офісів, де ми розмістили обладнання – свій лазер і верстати для фрезерування. Зараз ще добудовуємо декілька приладів для корпусних елементів.
При створенні продукту ми орієнтуємося на досвід, який здобули при переоснащенні ДВЗ автобуса на електричний. Це турецький мікроавтобус KorsanJ9 2001 року, на 14 місць, який ми взяли за основу. Вони працювали на маршрутах Кривого Рогу близько 5 років, а потім ще 10 років стояли на вулиці в незадовільному стані, тому 200 таких автобусів списали на металобрухт, і перевізник, зацікавившись можливістю переробки, запропонував вибрати один-два автобуси для конструкторських дослідів та розробок. Ми погодились, але треба розуміти, що переробка б/в ДВЗ машини на електрокар обійдеться значно дорожче, ніж виготовлення нової. Адже лише 30 відсотків запчастин з ДВЗ машини можна використати у електрокарі. Крім того, ми вже порахували, що виготовити новий електоро автомобіль лише на 10-12% дорожче і набагато ефективніше за часом та технологіями, ніж переоснастити старий ДВЗ автомобіль. Тому немає жодного сенсу переробляти старі авто.
Електро автівка – це двигун, батарея і трохи електроніки. Але є багато особливостей керування і багато дискусій щодо компонування авто та вибору агрегатів. Ми вирахували, що передній привід дає можливість нехтувати використанням механічних гальм. Двигун повністю сам справляється з гальмуванням. Енергія гальмування, таким чином, повертається у батарею, це економить ресурси гальмівної системи і підвищує якість експлуатації авто.
Незважаючи на те, що зараз є тренд робити з електроавто модний аксесуар чи «гаджет», з елементами автопілоту та штучного інтелекту та ін., ми поки що хочемо відійти від цього і зробити максимально просту, екологічну, економічну і надійну машину. Використовуючи ті базові переваги, які вона має. Тим більше, щодо самокерованих автомобілів повинні бути впроваджені відповідні законодавчі норми. Наприклад, у США у окремих штатах були прийняті відповідні закони щодо тестової експлуатації автопілотів і таке інше, але в цілому таких норм і регламентів ще не існує. Тому треба бути реалістами. В Україні Тесла з автопілотом не може навіть пройти сертифікацію.
«Наша перевага – «Модульність». В усьому – в приводі, в ємності акумулятора і в зарядці»
Де ви плануєте закупати акумуляторні батареї для своїх авто, це будуть імпортовані елементи?
У наших планах все ж таки локалізувати виробництво в Україні повністю і робити навіть батареї. Звісно, поки немає попиту (об’ємів) - немає сенсу запускати ці процеси. За розрахунками, якби ми вийшли на об’єм виробництва 10 000 машин на рік, то вже можна було б запустити пілотну лінію виробництва акумуляторів. Не з самого нуля, а, до прикладу, збирати готові комірки потрібного розміру, об’єму в корпуси з акумуляторних сумішей. Є багато виробників сьогодні – Китай, Європа. На прототип ми використаємо готові комірки і зберемо з них саму батарею. Ціна її приблизно 120 доларів за кіловат годину – ємність батареї. Оскільки ми плануємо робити транспорт комерційного спрямування і, відповідно до результатів опитувань потенційних споживачів, ми побачили, що для клієнта важлива в першу чергу вартість і надійність авто. Тому пробіг і відповідно максимальна ємність батареї буде посереднім фактором. Тому базовою версією ми вирішили робити саме машину з запасом ходу 200 км з одного заряду, це приблизно 40кВт*год – ємність акумулятора.
В чому особливість або переваги вашого продукту, чим ви плануєте зацікавити клієнтів?
Наша машинка буде не тільки економічною, а ще й дуже модульною. Модульність має бути в усьому – в приводі, в ємності акумулятора і в зарядці. Тобто, акумулятор можна буде легко змінити (при замовленні) – наприклад 10 кВт*год зняти або додати. Від цього буде залежати ціна авто. Або якщо це корпоративний автопарк, то, в залежності від денного пробігу, кожне авто матиме акумулятор відповідної ємності.
Хто ваші клієнти?
Як я вже зазначав – це логістичні компанії, кур’єрські служби, сервісні служби, корпоративні парки.
Як змінювався штат компанії?
Спочатку нас було троє – програміст, я – електронник та конструктор. Потім ще запросили механіка та автомеханіка-водія і пару менеджерів-універсалів. Зараз нас семеро.
Плани на майбутнє: «Весною в квітні-травні ми презентуємо 2 прототипи електроавто під брендом CoolOn, назва на честь Ша́рля Оґю́ста Куло́на»
Як ви оцінюєте бізнес-клімат в Україні для своєї ніші? І які перспективи ви бачите на майбутні 5 років?
Позитивно оцінюємо. В наших планах весною 2020 року, у квітні-травні вийде два прототипи електро авто під брендом CoolOn: менша (до 1,5 т) та більша за розміром (до 2,5 т.), за запитом бізнесу. Ми придумали цю назву на честь Ша́рля Оґю́ста Куло́на—французького фізика, військового інженера та винахідника основного закону електростатики. А ще «кулон» звучить, як талісман для бізнесу. Ми продемонструємо, зробимо тест-драйв та будемо планувати запуск виробництва.
Яка частка ринку комерційних авто за Вашими прогнозами буде за електрокарами у 2025 році в Україні?
Не більше 10 відсотків. Багато корпорацій беруть авто у лізинг або купують б/в авто з Європи – ці факти варто враховувати. Але в 2022 році ми б хотіли виробляти близько 100 машин на місяць – для задоволення попиту на українському ринку. А далі все буде залежати від попиту і інвестицій. Наразі ми не залучаємо коштів, адже вартість таких інвестованих коштів на етапі прототипу буде для нас надто дорогою.
Назвіть 3 основні причини, чому варто продовжувати бізнес в Україні?
Перша – вартість інфраструктури та наявні ресурси. У нас багато приміщень, які пустують і можна домовитись з громадами та отримати їх у використання досить дешево.
Друга – досить широкий кадровий/людський потенціал – вже не дешевий, але інженери і талановиті люди, які можуть все – є. Ніде в Європі немає спеціалістів з широким колом знань.
Потенціал ринку також широкий для нашого класу авто. Крім того, національний ринок можна розглядати як експериментальний, а потім вже іти за межі кордону України.
Чого в нас не вистачає, на вашу думку?
Не вистачає національних виробників супутніх матеріалів – специфічної холоднокатаної сталі, конструкційної сталі. Наприклад, раніше вона поставлялась дешево і в достатніх кількостях з Росії, зараз цей ринок закрився, а аналогів немає. Європейські виробники пропонують такі матеріали по значно вищій ціні, це, в свою чергу, впливає на ціну кінцевого продукту і прибутковість.
За статистикою, станом на кінець січня 82% всіх імпортованих в Україну авто у 2019 році – бувші у використанні. Чи не лякає Вас така статистика щодо перспектив бізнесу?
Не лякає. За нашими прогнозами, ціна нашого авто буде настільки низькою, що, за підрахунками, економічний ефект від використання її як альтернативи ДВЗ, покриє відсотки по кредиту. Тобто ви купуєте авто в кредит, який можете виплатити за рахунок зекономленого палива, таким чином машина дістається вам в подарунок. На сьогодні ми плануємо вийти на вартість електроавто таку ж, як бензиновий чи дизельний автомобіль такого ж класу. Але в експлуатації вона в 10 разів дешевша.
Які ще закони необхідно прийняти, щоб виробництво електромобілів в Україні було вигідним?
На сьогодні основна потреба – це зрівняти в правах імпортерів та виробників. Якщо виробнику створюється конкуренція з дешевим імпортом, то необхідно було б надати йому можливість імпортувати матеріали для свого виробництва за тими самими пільговими умовами. Тому ми активно працюємо над цим в робочих групах при Міністерствах і впевнені, електротранспорту в Україні – бути.