Електромобілі заповнять вулиці наших міст набагато швидше, аніж ми думаємо.
У найближчому майбутньому рев двигунів внутрішнього згоряння на міських вулицях може змінитися на тихе дзижчання електромобілів. Незважаючи на мізерну частку електрокарів у світовому автопарку, за минулий рік стало абсолютно очевидно: майбутнє – за електрифікацією транспорту.
Так, електромобілям ще важко складати конкуренцію звичайним автівкам. Кількість автомобілів і вантажівок з ДВЗ у світі досягло 1,4 млрд, тоді як електромобілів на дорогах лише 2 мільйони. Втім, електромобілі швидко поширюються світом. У 2016 році було продано 773 600 одиниць, тож обсяги реалізації «зелених» авто збільшилися на 42% порівняно з 2015. При цьому продажі електрокарів виросли у 20 разів швидше, ніж ринок в цілому. Попри те, що частка електромобілів на світовому ринку становить лише 0,86%, у деяких країнах вона набагато більше: у Норвегії – 24%, Голландії – 5%, Швеції – 3,2%. Для порівняння – частка електрокарів на автомобільному ринку Китаю досягла 1,4%, у США вона становить 1,1%, в Європі – 1,2%.
Світові продажі електромобілів
(2010-2016, тисяч одиниць)
Джерело: EV volumes
Світові продажі електромобілів
(2015-2016, тисяч одиниць)
Джерело: EV volumes
Найбільші автовиробники заявляють про свої амбітні плани по створенню нових електричних моделей і великих інвестиціях в цей сегмент. Слідом за американською Tesla, яка починала з виробництва спортивних електромобілів, а зараз перетворилася на велику енергетичну корпорацію, в електрифікацію транспортних засобів стали інвестувати великі автовиробники. Тільки німецький концерн Daimler планує витратити €10 млрд на створення 10 моделей електричних автомобілів до 2025 року. Ще один німецький бренд, компанія Volkswagen, ставить перед собою глобальну мету: 30 нових електромобілів до цього ж терміну при рівні продажів – мільйон електромобілів на рік. Масовий випуск електрокарів до 2020 року планує налагодити і японська Toyota.
Втім, такий ажіотаж – це, скоріше, не ініціатива автовиробників, а наслідок урядової політики. Адже займатися розвитком електромобілів компанії стимулює влада. Екологічно чистий транспорт підтримують уряди таких країн, як США, Китай, Німеччина, Норвегія, Нідерланди та інші. Окрім того, курс на електромобілізацію отримує потужний імпульс від нових, більш жорстких правил експлуатації автомобілів з ДВЗ. В Європі вже діють правила щодо середніх викидів транспорту на рівні 130 грамів CO2 на кілометр. Цей рівень буде зменшено до 95 гр/км до 2021 р. (у США – трохи менше). Звичайні автівки ризикують стати неконкурентоспроможними, і найбільші автовиробники прискорили свої плани з виробництва електрокарів, посилено інвестуючи в цю технологію і ставлячи агресивні цілі щодо захоплення ринку.
У 2016 році інвестиції в розвиток електромобілів в усьому світі склали $2 млрд – в два рази більше, ніж в 2015 році. І це – тільки інвестиції в стартапи, пов'язані з електромобілями (від виробництва зарядних станцій до випуску самих автомобілів), не кажучи вже про вкладення з боку великих автомобільних виробників і тим більше державних програмах підтримки різних країн. За даними CB Insights, такі великі показники спричинили декілька «мега-раундів» фінансування. Наприклад, китайська компанія NextEV, яка показала 1360-сильний електричний гіперкар, отримала 500 млн доларів інвестицій. Кілька інших компаній отримали кошти у розмірі 100 млн доларів і більше. Серед таких – стартапи Faraday Future і Lucid Motors (у минулому – Atieva). Ці компанії вже мають готові прототипи, і в недалекому майбутньому готуються налагодити серійне виробництво електрокарів.
Інвестиції у розвиток електромобілів
(2012-2016, млн доларів США)
Джерело: CB Insight
Активно в поширення транспорту з нульовими викидами інвестує Німеччина. Навесні 2016 року уряд цієї країни оголосив про остаточне затвердження плану і бюджету програми розвитку електричного транспорту, що обійдеться країні в €900 млн. Німеччина поставила собі за мету випустити на дороги 1 млн електромобілів до 2020 року, а також запропонувала Євросоюзу з 2030 року ввести заборону на продаж нових автомобілів з бензиновими і дизельними двигунами.
Значних успіхів в електрифікації транспорту вдалося досягти Норвегії, яка планує заборонити продаж нових автомобілів з ДВЗ ще раніше – до 2025 року. У 2016 році число електромобілів в країні досягло 100 тисяч, хоча й це лише 3% від автопарку країни. Наступна мета Норвегії – 400 тисяч електромобілів до 2020 року.
Разом з тим, технологічні компанії працюють над здешевленням акумуляторних батарей і збільшенням запасу ходу електрокарів - головними проблемами, які поки не дозволяють електромобілів потіснити з ринку машини з ДВЗ. За даними McKinsey, акумулятори для електромобілів подешевшали на 80% за період з 2010 по 2016 рік. Станом на кінець 2016 року умовна вартість 1 кВт⋅год ємності акумуляторної батареї для електромобіля становила 227 доларів США проти 1000 доларів в 2010 році. Очікується, що до кінця нинішнього десятиліття цей показник знизиться ще на 37 доларів, а до 2030 року - до $100/кВт⋅год.
Середня вартість 1 кВт⋅год ємності акумуляторної батареї для електромобіля
(2010-2016, доларів США)
Джерело: McKinsey
Зауважимо, що аналітики Bloomberg New Energy Finance на початку 2016 року передбачали, що вже у 2020 р. електричні моделі автомобілів будуть дешевше бензинових аналогів. Різке падіння вартості батареї зробить електрокари масовим транспортом. До 2040 р. їх продаватиметься близько 41 млн одиниць на рік, що становить 35% від глобальних продажів нових автомобілів малої вантажопідйомності.
«Майбутнє автомобільної галузі, швидше за все, може бути абсолютно не схожим на її минуле», – йдеться в доповіді Bloomberg New Energy Finance. Зниження собівартості електромобілів разом із розширенням електричної інфраструктури, прийняття більш суворих норм щодо емісії вихлопних газів і стрімко зростаюча мода на повнопривідні електричні транспортні засоби – усе це може стрімко перевернути наше уявлення про те, якими мають бути автомобілі сучасності.
За матеріалами hightech.fm, electrocars.ua, EV volumes, CB Insight, McKinsey