CEO of PJSC "Eurocar" on autotrends-2020, investment breakthrough and Euromobile production
CEO of PJSC "Eurocar" on autotrends-2020, investment breakthrough and Euromobile production

Вже два роки поспіль на мінімальних завантаженнях в Україні працює лише один виробник легкових авто – "Єврокар",  та й то не завдяки, а всупереч умовам, що склалися на ринку. При цьому обсяг внутрішнього ринку автівок щороку зростає, але свою транспортну потребу українці задовольняють вживаними авто.

БІЗНЕС поговорив із керівником заводу "Єврокар" Ігорем Царенком про результати 2019 року та плани на поточний, а також про те, яких стимулів потребує український автопром.

– У 2019 році обсяги виробництва авто на заводі "Єврокар" зросли на 10,5%. Розкажіть, завдяки чому вдалося наростити виробництво? Яка ситуація на ринку?

– Виробничі потужності та інфраструктура заводу "Єврокар" створені з перспективою експорту автомобілів в ЄС та СНД. Але зараз завод працює лише на внутрішній ринок, який є вкрай обмеженим. Тож виробництво завжди дуже гостро реагує на обсяги і динаміку ринку і залежить безпосередньо від попиту та платоспроможності населення. У 2019 році український ринок стартував з 20% падіння і почав подавати ознаки життя лише з середини року. І виробництво корелювало з такими змінами на ринку.

При цьому авторинок все ще живий не завдяки, а всупереч. Майже два роки ринок нових автомобілів потерпав від неконтрольованого ввезення "євроблях", а після тривалого обговорення та напруженої роботи над створенням компромісного варіанту законодавчих змін для упорядкування ситуації – маємо вже четверте відтермінування штрафних санкцій за порушення митних правил. Неможливо успішно вести цивілізований автомобільний бізнес в країні, де контрабандні схеми отримують законодавчі послаблення, а імпорт старих автомобілів знаходиться в кращих умовах порівняно з ринком нових автомобілів.

Компанія докладає чималих зусиль, щоб не припинити своє існування у таких умовах, як це сталося з іншими підприємствами. Поки що нам це вдається. Skoda вже не перший рік входить у ТОП-5 найбільш популярних брендів в Україні. У 2019 році Skoda зайняла четверту позицію та долю ринку 7%. Бестселером лінійки Skoda в Україні залишається Skoda Octavia. Більше того, за підсумками грудня ця модель стала лідером українського ринку.

– Чи плануєте нарощувати обсяги виробництва авто у 2020 році? Що сприятиме цьому росту?

– Будемо реалістами. Існуючі умови для розвитку автомобілебудування далекі не тільки від оптимальних, але й від прийнятних. Нагальне завдання – не збільшити обсяги виробництва, а втриматися на плаву. Наразі "Єврокар" – фактично єдине підприємство, що випускає легкові автомобілі. Але ми продовжуємо свою діяльність не тому, що це приносить прибуток. Швидше навпаки. Український ринок настільки малий, що виробляти виключно для внутрішнього споживача – економічно недоцільно. Ми все ще в числі працюючих підприємств, тому що хочемо зберегти кваліфікований персонал.

– Які стимули потрібні українському автопрому?

– Україні потрібно залучати в країну іноземних інвесторів, відкривати експорт в Європу. Є досвід інших держав, наприклад, Туреччини, Угорщини, Словаччини. Як правило, такі країни пропонують привабливий пакет стимулів – створення інфраструктури, преференційний імпорт компонентів, комплектуючих і устаткування або навіть повернення частини вкладених інвестицій.

Наприклад, Словаччина для залучення великого автовиробника KIA компенсувала 15% інвестицій. І зараз країна пожинає плоди свого сміливого кроку. Підприємство виробляє близько 330 тис. авто на рік, забезпечує зайнятістю 3,8 тис. осіб та наповнює державний бюджет. З урахуванням усіх податків, митних зборів і зборів KIA вже внесла в державний бюджет або регіон місцевого самоврядування в чотири рази більше суми, ніж та, що отримана у вигляді державних стимулів і податкових преференцій.

Щоб Україні здійснити інвестиційний прорив, треба запропонувати інвестиційні умови, як мінімум, не гірші, ніж пропонують сусідні країни. Є цілий набір інструментів, які довели свою ефективність у всьому світі: спеціальні економічні зони, індустріальні парки, кластери тощо. Але це неможливо ефективно реалізувати без системної підтримки держави.

Та держава не чує нас. Зокрема, ми ініціювали створення Закарпатського автомобільного кластеру. Тут вже працює близько 30 підприємств в сфері автомобільної промисловості, а інвестиції, залучені в розвиток автомобільної галузі області, становлять близько 51% інвестицій регіону. Ми розглядаємо кластери як ефективний інструмент повернення країни на інноваційний шлях розвитку, як можливість синергії автомобільної галузі, сфери освіти, інновацій та IT.

– Скажіть, заборона постачання в Україну авто російського виробництва з початку 2020 року (постанова Кабміну №605, від 05.06.2019 р.) стимулюватиме розвиток українського автопрому? Чи закладаєте цей фактор при виробничих планах на 2020 рік?

– В Україні з 2016 року діяло компенсаційне мито на автомобілі походженням з Росії. Наприклад, продукція ВАЗ додатково обкладалася митом у розмірі 14,57%, автомобілі УАЗ, SsangYong і низка інших, також вироблених в Росії, – 17,66%. За цей час імпорт російських автомобілів значно скоротився, а цю нішу розподілили інші бренди. У 2019 році частка легкових автомобілів російського виробництва на українському ринку менше 1%. Тож заборона імпорту таких автомобілів не вплине суттєво на перерозподіл сил на ринку.

– Зважаючи на високий споживацький попит українців на електрокари (за минулий рік ринок електромобілів виріс на третину), а також на те, що чеська Skoda поставила на потік випуск власних електрокарів, скажіть, чи плануєте запроваджувати збірку електрокарів на заводі Eurocar у 2020 році (чи найближчі кілька років)?

– Ми віримо, що за електромобілями – майбутнє автомобільної промисловості. Наступне десятиліття може стати поворотним в автомобільній історії. За прогнозами Bloomberg, до 2025 року в світі будуть продавати близько 10 млн електромобілів на рік, і вже до середини 2030-х рр. вони перевершать за обсягом продажів моделі з двигунами внутрішнього згорання. І вже до 2040 році частка електромобілів складе 57% від числа світових продажів легкових авто.

Ми готові почати виробництво електромобілів. Однак поки що у наших чеських партнерів Skoda немає однозначної відповіді на питання можливості і даті виходу на ринок України з електромобілями.

Ми вивчаємо можливості почати виробництво електромобілів інших брендів і буквально змагаємося за кожного інвестора, хто проявляє ознаки зацікавленості до України. Однак нашого бажання, на жаль, замало. Це питання створеної інфраструктури і сприятливих законодавчих умов. Інвестора треба переконати, що в Україні вигідно будувати бізнес.

А в країні досі не працюють митні та податкові стимули для діяльності індустріальних парків, хоча відповідні законопроєкти були ухвалені в першому читанні ще у 2016 році. Досі не втілено в реальність анонсовану 15-річну Стратегію розвитку ринку електромобілів, хоча відповідні законопроєкти вже були зареєстровані та протягом року вісім разів подавалися до порядку денного у парламент. Така доля спіткала багато українських реформ, що могли б стати драйвером позитивних економічних зрушень.

– Ви сказали, що зараз завод працює виключно на український ринок. У 2020 році мито при постачанні українських авто до ЄС буде знижено. Скажіть, чи дозволяє цей рівень мита експортувати українське авто до ЄС? Чи планує завод Eurocar розпочати експорт авто до Європи вже у 2020 році?

– За Угодою про асоціацію України з ЄС, однією з умов для експорту українських легкових автомобілів є те, що ціна усіх матеріалів іноземного походження не має перевищувати 40% ціни товару від виробника. Тобто, щоб ввізне мито у країнах ЄС у 2020 році було на рівні 3,7%, у вартості експортованого з України легкового автомобіля повинно бути 60% вартості або українського, або європейського походження. На сьогоднішній день в Україні не створено жодних умов, щоб забезпечити такий ступінь локалізації у вироблених автомобілях.

– При будівництві заводу Eurocar в плани підприємства входив експортний напрямок. Розкажіть, чому не вдалося його реалізувати?

– До 2014 році ми розглядали можливості виробництва двох моделей (Skoda Rapid і Spaceback), які планували поставляти на російський і європейський ринки. Плановані обсяги виробництва – від 50 тис. до 100 тис. автомобілів на рік. З відомих причин (анексії Криму і початку військових дій на Донбасі) проєкт не відбувся, а наші інвестиції були нереалізовані. Хоча завод обладнаний для повного циклу виробництва, а інвестиції у завод "Єврокар" склали більше $250 млн. Зараз дану продукцію виробляють в Росії (у VW Group є два заводи на території РФ). А ми тим часом втрачаємо можливості – заводи Skoda працюють із 120% завантаженням потужностей.

Налагодити експорт автомобілів в Європу залишається нашим пріоритетним завданням, і ми боремося за кожного виробника, який планує постачати автомобілі для європейського ринку. Але для цього потрібні чіткі та зрозумілі правила гри, встановлені державою. Поки що цього немає, регуляторне середовище часто змінюється, і вектор нових змін взято не на користь розвитку промисловості. Замість запровадження базових інструментів для автовиробництва, які ефективно діють у Європі, зокрема, індустріальних парків – приймаються преференції для імпорту, в першу чергу, вживаного транспорту. Так і рухаємося: крок вперед і два назад.

– У 2019-му попит на нові авто виріс на 8%. Як вважаєте, чи збережуться такі темпи у 2020 році?

– Оскільки ринок зберігає свою волатильність і багато в чому залежить від економічної та політичної стабільності в країні, то ми прогнозуємо зростання ринку нових легкових автомобілів на рівні 10-15%. Якщо говорити про позицію бренду, то у 2019 році Skoda збільшила свою ринкову частку до 7%, і ми плануємо розвивати цей успіх далі.

Якщо говорити про три основні тренди 2020 року, то матимемо такі:

- домінуюча позиція SUV сегмента, який на даний момент складає 65%;

- зростання ринку вживаних автомобілів, що буде стримувати активне зростання ринку нових автомобілів;

- подальша популяризація і зростання продажів в сегменті гібридних і електро автомобілів.

– Чи плануєте розширювати лінійку марок авто Volkswagen Group і яких саме у 2020 році?

– У 2020 році модельний ряд Skoda поповнитися трьома новинками від чеського Бренду. Це Skoda Scala (вже доступна для замовлення і тест-драйву), Skoda Kamiq (прем'єра в Україні очікується у квітні 2020 року) та нове покоління легендарної моделі Skoda Octavia (буде доступна для покупки в Україні вже влітку 2020 р.).

Але запуск виробництва цих моделей на заводі "Єврокар" не планується. Автомобілі будуть імпортуватися. Внаслідок дії зони вільної торгівлі з ЄС, мито на ввезення автомобілів в Україну поступово знижується, тому імпортувати стає вигідніше, ніж виробляти в Україні

REVIEW №87 (15.03.2024) Charged for recovery
REVIEW №87 (15.03.2024)

Charged for recovery

See more
OFFICIAL
Draft laws in focus - 2024 Q1
Report for 2023 and Plan for 2024
List of priority draft laws