Оглядовий аналіз Угоди про вільну торгівлю між Україною та Канадою або що міжнародна торговельна угода готує для українського автопрому
Оглядовий аналіз Угоди про вільну торгівлю між Україною та Канадою або що міжнародна торговельна угода готує для українського автопрому

Федерація роботодавців автомобільної галузі пропонує Вашій увазі оглядовий аналіз Угоди про вільну торгівлю між Україною та Канадою.

 

11 липня 2016 року Україна і Канада підписали Угоду про Зону вільної торгівлі, Безумовно, для бізнесу - лібералізація доступу такого ринку, як ринок Канади, є привабливим, а скасування мит - важливою складовою в створенні конкурентної переваги для українських товарів, особливо враховуючи рівень індустріалізації Канади та той факт, що Канада є учасницею  Північноамериканської угоди про вільну торгівлю разом з США та Мексикою.
Угода про Зону вільної торгівлі складається з 19 глав, 21 додатка та двох тарифних планів для України та Канади. (Детальний опис структури Угоди наведений у Додатку). Положення міжнародної Угоди регулюють такі сфери двосторонніх відносин як торгівля товарами, що включає в себе сільськогосподарську та промислову продукцію, рибу та морепродукти. Окремий розділ присвячений захисту прав інтелектуальної власності. Також Угода передбачає доступ українських товаровиробників до участі у державних закупівлях Канади на урядовому рівні.
  1. Слід зазначити,що Угода про вільну торгівлю між Україною і Канадою містить ряд важливих для бізнесу норм, короткий аналіз яких ми пропонуємо до Вашої уваги.
Можливий перегляд Угоди
Важливо відмітити, що ст.19.2 Угоди передбачає зобов’язання (!!!), а не право сторінпереглянути цю Угоду упродовж двох років після набрання нею чинності враховуючи можливе настання наступних факторів:
  • зміни, у тому числі в рамках Угоди СОТ та інших угод, учасниками яких є Сторони
  • подальшого розвитку та поглиблення її положень і поширення її дії на сфери, наразі не охоплені нею, зокрема такі як транскордонна торгівля послугами, фінансові послуги, інвестиції, телекомунікації, тимчасове перебування та інші предметні галузі, визначені Сторонами.
Висновки/рекомендації Федерації
Зобов’язальна норма щодо перегляду Угоди надасть можливість бізнесу пришвидшити вирішення чутливих питань, в тому числі квот, розміру мит та скорочення перехідних періодів до повної лібералізації по певним групам товарів.
Адміністрування та моніторинг Угоди про Зону вільної торгівлі
Відповідно до положень документу адміністраторами Угоди виступають:
Координатори Угоди, які мають бути визначені країнами упродовж 60 днів після набрання чинності цією Угодою.
Спільна комісія, яка складається з представників на рівні міністрів або з уповноважених ними осіб.
Висновки/рекомендації Федерації
Координатори Угоди та спільна комісія є доступними для вирішення поточних питань щодо реалізації Угоди для бізнесу обох країн.
Загальний список органів, що плануються до створення в рамках дії цієї Угоди наведений в Додатку 16-А.
Внесення змін в чинне законодавство країн відбуватиметься з урахування позиції всіх сторін Угоди про вільну торгівлю
14 Глава Угоди передбачає стандартне правило для всіх міжнародних торговельних угод, коли країна-ініціатор внесення змін в чинне законодавство, включаючи адміністративні рішення, з питань, що охоплені дією Угоди, зобов’язана невідкладно оприлюднювати або інформувати іншу сторону Угоди про це.
Висновки/рекомендації Федерації
Звертаємо увагу на те, що у випадку не дотримання стороною зобов’язання щодо нотифікації іншої Сторони про внесення змін в чинне законодавство, що ПЛАНУЄТЬСЯ, дії країни порушника можна розцінювати як пряме порушення міжнародних зобов’язань і може стати підставою для скасування такого нормативного документу.
Високі стандарти праці як основа успішності торгівлі
Особливою Угода про вільну торгівлю між Україною та Канадою є й тим, що вона приділяє суттєву увагу дотриманню сторонами Угоди міжнародних стандартів, визначених  Міжнародної організації праці (МОП) в Декларації  МОП з основних принципів та прав у сфері праці та механізму її реалізації 1998 року, а також Декларацією МОП про соціальну справедливість у цілях справедливої глобалізації 2008 року, прийнятою на 97-му засіданні Міжнародної конференції з питань праці  (Декларація МОП від 2008 року).
Україна і Канада взяли на себе виконання загальних таких зобов’язань в цій сфері:
  • свобода асоціації та реальне визнання права на ведення колективних переговорів;
  • скасування усіх форм примусової чи обов’язкової праці;
  • реальна заборона дитячої праці та, для цілей цієї Глави, заборона найгірших форм дитячої праці;
  • недопущення дискримінації в галузі праці і занять;
  • прийнятні мінімальні стандарти працевлаштування, такі як мінімальна заробітна плата та оплата понаднормової роботи осіб, що працюють за наймом, включаючи ті, що не регулюються колективними договорами;
  • профілактика професійних травм і захворювань і компенсація у випадку таких травм або захворювань; та
  • відсутність дискримінації щодо умов праці робітників-мігрантів.
 Окремо Угода передбачає практичні зобов’язання урядів країн:
  • створення і підтримка дієвого режиму інспекції праці, включаючи розвиток відповідальних органів та призначення і підготовку інспекторів;
  • моніторинг дотримання та розслідування можливих порушень, в тому числі шляхом проведення перевірок на місцях;
  • вимоги щодо ведення записів і звітування;
  • заохочення створення комітетів, що включають працівників і керівництво компаній, для вирішення питань регулювання праці на робочому місці;
  • забезпечення чи заохочення посередництва, надання послуг з вирішення протиріч і арбітражу; та
  • своєчасне ініціювання судових позовів задля знаходження відповідних санкцій або засобів судового захисту у зв’язку з порушеннями трудового законодавства
З метою ефективного моніторингу дотримання сторонами Угоди зобов’язань в сфері праці створюється Рада Міністрів з питань праці.
Висновки/рекомендації Федерації
Звертаємо увагу, що Угода передбачає у випадку доведеного порушення стороною Угоди декларацій Міжнародної організації на країну-порушника можуть бути накладені щорічні фінансові санкції. Як правило, фінансові санкції сплачуються Стороні, яка подала запит.
Врегулювання суперечок
Висновки/рекомендації Федерації
 
Процедура вирішення спорів відповідає процедурі, що застосовується в Світовій організації торгівлі.
Угода передбачає можливість для Сторони-скаржника на власний розсуд обрати місце врегулювання спору.
Угода передбачає для сторін можливість вирішити торговельну суперечку альтернативним шляхами – через посередництво, примирення або медіацію.
Якщо сторона Угоди є  учасницею і дотримується Конвенції про визнання та виконання іноземних арбітражних рішень, укладеної у Нью-Йорку 10 липня 1958 року, вона може розпочати вирішення спору через зверненню в міжнародний арбітражний суд.
Технічні бар’єри в торгівлі в контексті Угоди
Глава 7 Угоди, що регулює питання технічних бар’єрів в торгівлі, повністю базується на Угоді СОТ про технічні бар’єри в торгівлі.
Висновки/рекомендації Федерації
Звертаємо увагу, що Угода про вільну торгівлю з Канадою визначає контактні пункти, які відповідають за технічне регулювання і стандартизацію в країні:
для Канади – Міністерство закордонних справ, торгівлі та розвитку Канади або його правонаступник; та
для України – Міністерство економічного розвитку і торгівлі або його правонаступник.
Захисні заходи, визначені Угодою з Канадою дорівнюють захисним заходам, визначеним Світовою організацією торгівлі
Як і питання технічного регулювання та стандартизації, так і все коло питань щодо визначення, застосування, тощо захисних заходів, повністю відповідають вимогам Світової організації торгівлі в цій сфері. Так, зокрема, основними документами, що врегульовуватимуть питання щодо застосування Стороною захисних заходів є основні угоди СОТ:
  • Стаття XIX ГАТТ 1994
  • "Угода про захисні заходи" означає Угоду СОТ про захисні заходи, яка міститься у Додатку 1А до Угоди СОТ;
  • "Антидемпінгова угода" означає Угоду СОТ про застосування Статті VI Генеральної угоди з тарифів та торгівлі 1994 року, яка міститься у Додатку 1А до Угоди СОТ;
  • "Угода СКЗ" означає Угоду СОТ про субсидії та компенсаційні заходи, яка міститься у Додатку 1А до Угоди СОТ
Висновки/рекомендації Федерації
Звертаємо увагу, що Угода про вільну торгівлю з Канадою визначає компетентний орган розслідування
для Канади – Канадський міжнародний торговий трибунал або орган, що є його правонаступником; та
для України – Міністерство економічного розвитку та торгівлі України або орган, що є його правонаступником.
 
  1. Оглядовий аналіз впливу Угоди про вільну торгівлю між Україною та Канадою на автомобілебудівну галузь
Передусім хотілося б зазначити, що інтерес українського автопрому до міжнародної економічної угоди з Канадою був значний, що пояснюється, в тому числі тим, що канадські автовиробники потенційно є серйозним конкурентом українцям в цьому секторі економіки. Адже, не дивлячись на віддаленість ринків та наявність суттєвих логістичних витрат, ризик виникнення такої конкуренції на внутрішньому ринку України існує (дивись табл. 1 Статистична довідка про автомобілебудівну галузь Канади).
Таблиця 1: Статистична довідка про автомобілебудівну галузь Канади:
10 автомобілебудівних заводів Канади:
2 заводу Fiat Chrysler Canada, 1 завод Ford of Canada, 3 заводи General Motors of Canada, 2 заводи Honda Canada і 2 заводи Toyota Canada.a. На них виробляються такі моделі авто: Buick Regal, Cadillac XTS, Chevrolet Camaro, Chevrolet Equinox, Chevrolet Impala, Chrysler 300, Chrysler Cargo Van, Chrysler Town & Country, Dodge Charger, Dodge Challenger, Dodge Grand Caravan, Ford Edge, Ford Flex, GMC Terrain, Honda Civic, Honda CR-V, Lexus RX 350, Lexus RX 450h (Hybrid), Lincoln MKT, Lincoln MKX, Toyota Corolla, Toyota RAV4 and RAV4 EV
Виробництво в Канаді в 2015 році склало 888,565 тис. легкових авто (-2,7% до 2014 р.), 1380,431 комерційних авто (-6% до 2014).
Продажі на внутрішньому ринку в 2015 році склали 1939,949 тис. транспортних засобів (+2,6% до 2014 р.). З них – 713,058 тис. легкових авто (-6,2%), 1226,891 тис. комерційних авто (+8,6%).
Експорт легкових авто в 2015 році склав 11% від усього експорту або 57,8 млрд дол США (+16,4% до 2014 року).
Розмір ставок ввізного мита для сторін Угоди
Повертаючись до головного питання будь-якої торговельної угоди підтверджуємо, що анонсоване скасування мита – це, безперечно, конкурентна перевага, проте скористатись цим вітчизняні автомобілебудівники не зможуть, принаймні в найближчі 7 років. В рамках Угоди про вільну торгівлю між Україною та Канадою галузь отримала так звані спеціальні умови лібералізації -  лібералізація ввізних мит для автомобілів, тракторів та запчастин до них відбуватиметься протягом семирічного перехідного періоду.
Для транспортних засобів походженням з Канади лібералізація ввізних мит відбуватиметься в 7-ми річний період (дивись табл. 2 Доступ до ринків ТЗ походженням з Канади).
Таблиця 2: Доступ до ринків ТЗ походженням з Канади
товарна позиціяописбазовий рівеньперехідна категорія
Транспортні засоби з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням та з кривошипно-шатунним механізмом
8703.23.00З об'ємом циліндрів, що перевищує 1500 куб.см, але не перевищує 3000 куб.см6.1%7
8703.24.00З об'ємом циліндрів, що перевищує 3000 куб.см 6.1%7
Транспортні засоби з двигуном внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем)
8703.31.00З об'ємом циліндрів, що не перевищує 1500 куб.см 6.1%7
8703.32.00З об'ємом циліндрів, що перевищує 1500 куб.см, але не перевищує 25000 куб.см6.1%7
8703.33.00З об'ємом циліндрів, що перевищує 2500 куб.см 6.1%7
8703.90.00Інші6.1%7
Для транспортних засобів походженням з України для лібералізація тарифів також використовуватиметься 7-ми річний  перехідний період. 
Виключення з цього правила встановлені для автомобілів преміум сегменту -  УКТ ЗЕД 8703 23 19 30 (об'єм циліндрів двигуна понад 2200 см3, але не більш як 3000 см3) та УКТ ЗЕД 8703 33 19 00 (об'єм циліндрів двигуна понад 25000 см3), які з моменту набуття чинності Угоди про вільну торгівлю з Канадою звільняються від сплати ввізного мита (дивись табл. 2 Доступ до ринків сторін Угоди про вільну торгівлю).
Що стосується кузовів для промислового складення, то Угода про вільну торгівлю з Канадою передбачає звільнення від сплати ввізного мита з моменту набуття нею чинності як укомплектованих, так і неукомплектованих кузовів (дивись табл. 3 Доступ до ринків ТЗ походженням з України).
Таблиця 3: Доступ до ринків ТЗ походженням з України
Транспортні засоби з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням та з кривошипно-шатунним механізмом
8703 21 10 00нові, з об'ємом циліндрів двигуна не більше як 1000 см3107
8703 22 10 00нові, з об'ємом циліндрів двигуна понад 1000 см3, але не більш як 1500 см3107
8703 23 19 10нові,  з об'ємом циліндрів двигуна понад 1500 см3, але не більш як 2200 см3107
8703 23 19 30нові,  з об'ємом циліндрів двигуна понад 2200 см3, але не більш як 3000 см3100
8703 24 10 00нові,  з об'ємом циліндрів двигуна понад 3000 см377
Транспортні засоби з двигуном внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем)
8703 31 10 00нові, з об'ємом циліндрів двигуна не більше як 1500 см3107
8703 32 19 00нові, з об'ємом циліндрів двигуна понад 1500 см3, але не більш як 2000 см3107
8703 33 19 00нові,  з об'ємом циліндрів двигуна понад 2500 см3100
Кузови для автомобілів, зазначених у товарній позиції згідно з УКТ ЗЕД 8703
для промислового складення
8707 10 10 10- - - укомплектовані10
8707 10 10 20- - - неукомплектовані00
Висновки/рекомендації Федерації
Звертаємо Вашу увагу, правила лібералізації ставки ввізного мита в перехідній категорії 7:
мита на товари, походженням з відповідної Сторони, зазначені в перехідній категорії 7 у Графіку Сторони, повинні бути скасовані у вісім рівних етапів, починаючи з дати набрання чинності цією Угодою:
рік дії Угодилібералізація ставки за УгодоюСтавка ввізного мита для сторін Угоди на відповідний рік її дії
Базова ставка
КанадаУкраїна
6,1%7%10%
2016[1]7/8 базової ставки5,3%6,1%8,7
20173/4 базової ставки4,5%5,25%7,5
20185/8 базової ставки3,8%4,36,2
20191/2 базової ставки3%3,55,0
20203/8 базової ставки2,2%2,63,7
20211/4 базової ставки1,5%1,72,5
20221/8 базової ставки0,7%0,81,2
2023мито не стягується0%0%0%
Правила визначення походження товару
Питання правила визначення походження товару є одним з ключових для вирішення долі доступу товару на будь-який торговельний ринок світу. Угода про вільну торгівлю між Україною та Канадою визначає такі правила в Главі 3 Угоди.
Що стосується транспортних засобів УКТ ЗЕД 8703, то для отримання доступу на ринок Канади, такий товар має бути підданий достатній обробці/переробці відповідно до Специфічних правил визначення походження (додаток №3А Угоди).
Висновки/рекомендації Федерації
Достатня переробка для позиції 8703 означає  можливість зміни з будь-якої товарної позиції (перші чотири знака) поза цієї групи (87), за винятком позиції 87.06.
ВИКЛЮЧЕННЯ з цього правила становлять правила визначення походження товару категорії 8703 з використанням  для виробництва  шасі з двигуном (код 8706), за умови що їх вартість іншого походження не повинна перевищувати 50% вартості готового товару не залежно чи використовувалися при цьому товари з інших позицій, які знаходяться поза 87 групою
Позиція Федерації
Слід зазначити, що Федерація  роботодавців автомобільної галузі мала можливість висловити Мінекономрозвитку свою позицію щодо деяких аспектів Угоди про Зону вільної торгівлі з Канадою ще на етапі її підготовки. Передусім це стосувалось спеціальних умов лібералізації для транспортних засобів. В ході переговорів з представника Міністерства економічного розвитку і торгівлі України експерти Федерації рекомендували по-перше, узгодити з канадською стороною скорочення перехідного періоду для повної лібералізації для Групи 8703. А по-друге, - пропонувала при визначенні митних ставок за Угодою з Канадою базуватись на графіку зв’язаних митних ставок СОТ України, а в разі необхідності зниження мит, застосувати тарифні графіки не гірші, ніж визначені угодою про ЗВТ з Європейським Союзом відповідно до Розділу 2, ст. 44 Угоди та Додатку ІІ до неї.
 
В якості післямови
Економічні експерти небезпідставно відмічають здатність вітчизняної автомобілебудівної галузі залучити широке коло інвесторів, адже в Україні наявний великий обсяг виробничих потужностей для отримання великих замовлень, зручна логістика, здатна мінімізувати транспортні витрати партнерів, дешева робоча сила при високій кваліфікації, яка на сьогоднішній день в 5 разів нижча, ніж в Китаї. Здається логічним, що країна має бути зацікавленою в створенні сприятливих умов для залучення інвестицій у власну автомобілебудівну галузь.  Особливо актуальним це питання постає зараз, коли в Україні рівень безробіття досяг загрозливих масштабів, а одне робоче місце, створене в автопромі, стимулює створення шести робочих місць в суміжних галузях економіки.
Тож маємо надію, що реалізація Угоди про вільну торгівлю між Україною та Канадою виправдає сподівання Уряду і бізнесу.
 
Автор - Ольга Богатирчук

[1] За умови, що угода набере чинності в поточному році.
Автор: Прес-центр ФРА
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі