Офіційна спільна позиція Федерації роботодавців автомобільної галузі та Всеукраїнської асоціації авто імпортерів і дилерів про скасування справляння акцизного податку транспортного засобу, переобладнаного в легковий автомобіль
Офіційна спільна позиція Федерації роботодавців автомобільної галузі та Всеукраїнської асоціації авто імпортерів і дилерів про скасування справляння акцизного податку транспортного засобу, переобладнаного в легковий автомобіль

14 січня 2015 у Верховній Раді України за ініціативою депутата Барна А.С. від Виборчого округу №167, Тернопільська область, зареєстрований законопроект №1757 «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо оподаткування транспортного засобу, переобладнаного в легковий автомобіль,з якого стягується акцизний податок)», ніж пропонується повністю скасувати сплату акцизного податку за переобладнання транспортного засобу в легковий автомобіль.

Автор законопроекту в пояснювальній записці вважає, що введення цього документа призведе до збільшення надходжень до державного та місцевого бюджетів, забезпечення стабільної діяльності підприємств малого та середнього бізнесу, що спеціалізуються на переобладнанні вантажних автомобілів в легкові і не допустить суспільної кризи в країні.

Діаграма 1. Обсяг реєстрацій легкових і комерційних автомобілів, нові та б / у імпорт, по місяцях за 2014 рік.


Ринок нових автомобілів (легкові та комерційні) в 2014 році склав лише 99,3 тис. Од. Це на 54% менше,            ніж     роком            раніше.
Такий маленький обсяг відкинув авторинок в кінець 90-х - початок нульових років.

При цьому нагадаємо, що свого піку ринок досяг в 2008 році - 662 тис. Од. І саме під таку місткість ринку в Україні була створена інфраструктура з декількох сотень автоцентрів, СТО, інвестовані гроші в розвиток автовиробництва декількома заводами, створені десятки тисяч нових робочих місць.

Як у будь-якого кризового явища причин такої автомобільної «депресії» багато - це і падіння економіки, і криза на сході, і девальвація гривні. Але серед усіх причин падіння авторинку особливе місце займає відхід від податків при імпорті б/у авто, який, по суті, перетворився на схему системної контрабанди автомобілів.

За підсумком2014обсягиб/уімпортусклали43,1тис. Од.Починаючи зчервня 2014обсягиб/уімпортузросли майжев 10разів по відношеннюдо попередніх місяців, а до кінця року б/у імпорт і зовсім перевищив обсяг ринку нових автомобілів (див. Діаграму №1). Основна причина такого різкого зростання б/у імпорту - скасування навесні акцизу на переобладнання б/у автомобілів з вантажних на пасажирські, тобто в легкові. Як відомо, імпорт та виробництво пасажирських (легкових) автомобілів обкладається в Україні акцизним збором.

Саме псевдопереобладнання з вантажних на пасажирські автомобілі дозволило створити канал контрабанди автомобілів, який вбиває ринок нових автомобілів.

Схема контрабанди досить проста. В Україну приганяють звичайний пасажирський автомобіль зі знятими сидіннями по істотно заниженій митній вартості. З митних документів він проходить з кодом ТНЗЕД 8704 як вантажний автомобіль, відповідно на нього не сплачується акциз. Контролюючі чиновники, закривають очі, що автомобіль зі знятими задніми сидіннями не є дійсно вантажним. Далі на автомобіль назад встановлюються сидіння, готуються документи про переобладнання, автомобіль проходить перереєстрацію в ДАІ вже як пасажирський, з кодом ТНЗЕД 8703.

Найбільш популярні моделі, які імпортуються за такою схемою: Renault Kangoo, VW Transpoter, VW Caddy, Renault Trafic, Fiat Doblo, Citroen Berlingo і ін. (Діаграма 2)

 

Діаграма 2. Рейтинг ТОП10 найбільш популярних моделей б/у автомобілів, що імпортуються в 2014 році.

Підсумки даного явища:

  1. Внаслідок заниженої митної вартісті бюджет недоотримав ПДВ, мито.
  2. Псевдопереобладнання дозволяло взагалі не платити акциз.
  3. Кілька сотень людей, що беруть участь в напівконтрабандній сірій схемі на рівному місці отримують надприбуток від «контрабанди» 5-6 тис. автомобілів на місяць.
  4. Офіційний білий ринок, що складається з декількох десятків імпортерів, 7 автомобільних заводів, кількох сотень офіційних дилерів, що в загальному дає роботу десяткам тисяч людей - від «контрабанди» несе величезні збитки і знаходиться на межі виживання.
  5. Катастрофічно падає автовиробництво. Так, за даними Укравтопром в грудні в Україні вироблено 257 пасажирських автомобіля, падіння до минулого року 95%. За підсумком 2014 - 25,9 тис. Од., Падіння до АППГ 43%.

За цими сухимистатистичними данимистоятьвідчутні втратидержавного бюджетувід недоотриманняподатків, долі сотні тисячпересічних громадян, зайнятих у сфері автомобілебудуваннята продажукомерційнихавто,кількість якиху 70 разівперевищує кількістьосіб, зайнятиху сферіпоставокіпереобладнаннявживаних автомобілів.

Починаючи з 1 січня 2015 року згідно прийнятих Верховною Радою змін до податкового кодексу, акцизний збір на переобладнання автомобілів з вантажних на пасажирські був знову введений.

ФРА і ВААІД вітають дане рішення і прогнозують поліпшення ситуації на автомобільному ринку за підсумком даних змін та перекриття каналу напівлегального імпорту автомобілів і виступають проти скасування справляння акцизного податку за переобладнання в легковий автомобіль транспортного засобу з наступних причин:

1.       Скасування акцизного податку на переобладнані в легкові автомобілі транспортні засоби, відновить безперешкодне функціонування ринку нелегальних автоперевізників, що працюють без дотримання законних умов пасажирських перевезень, які не платять податки ні в місцевий, ні в державний бюджети. Так, за даними Міністерства доходів і зборів України в 2013 році було ввезено приблизно 70-85 тис. транспортних засобів з метою подальшого переобладнання в легковий автомобіль.

2.       Транспортні засоби, переобладнані в легкові автомобілі, працюючи поза державним контролем, не забезпечують ні найменших умов безпеки пасажирів. Більшість таких переобладнаних транспортних засобів фактично є вантажівками, в яких не передбачені ремені безпеки для пасажирів і вони не обладнані тахометрами, що фіксують ні кілометраж, швидкість і час роботи і відпочинку водія (такі пристрої повинні бути у перевізників, що працюють на пасажирських маршрутах протяжністю понад 50 кілометрів). 3.Супровідні документидо зазначеного законопроектуне містять ніякихрозрахунків, у томучисліпорівняльнихцифрвтратмісцевого тадержавного бюджетіввід скасуваннясправляння акцизного податкуз транспортних засобів, переобладнаних влегкові автомобілі,і яктака відмінапризведедо збільшення надходжень додержавного та місцевого бюджетів.

Сподіваємося, що законні схеми роботи на ринку пасажирських перевезень зможуть забезпечити відповідне зростання ринку нових автомобілів, убезпечивши його від можливого падіння, а це означає і додаткові надходження до бюджетів усіх рівнів та забезпечення робочими місцями працівників автомобільної галузі.

* статистика реєстрацій нових і б/в автомобілів згідно даних «АВТО-Консалтинг» на основі реєстрацій автомобілів в органах ДАІ.

Автор: Прес-служба Федерації
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі