Представники Федерації роботодавців автомобільної галузі відвідали презентацію дослідження щодо процедури обов’язкового технічного контролю транспортних засобів в Україні, проведеного ГО «Український центр європейської політики» (УЦЄП). У рамках заходу було розглянуто регулювання технічного огляду транспортних засобів у ЄС та надано інформацію про стан технічного огляду в українських реаліях із зазначенням недоліків та пропозицій змін існуючої системи.
За словами авторки дослідження Ольги Кулик, законопроекти, які вже зареєстровані у Верховній Раді, та ініціативи Мінінфраструктури не повністю відповідають положенням Директив № 2014/45/ЄС та № 2014/47/ЄС – запропоновані норми є більш обтяжливими і для споживачів, і для надавачів послуг як з точки зору часу, так і вартості таких перевірок.
Для українських реалій дослідники вважають оптимальною так звану «напівліберальну» модель технічного огляду транспортних засобів. За таким форматом це має бути відкритий ринок, на який суб’єкти господарювання можуть зайти, якщо пройшли акредитацію. Принциповим моментом є заборона займатися іншим видом діяльності для суб’єктів господарювання, що здійснюють технічний огляд. СТО може надавати або послуги ремонту, або послуги перевірок – об’єднання двох не допускається, зазначила Ольга Кулик.
Спікер відзначила необхідність визначити відповідальний орган і на законодавчому рівні встановити його повноваження та забезпечити державний нагляд за перевіркою відповідності стандартам, підготовкою та періодичною перепідготовкою технічних експертів та інспекторів. При цьому важливо, щоб заробітна працівників контрольних служб не була безпосередньо пов’язана із здійсненням придорожніх технічних перевірок. Крім того, необхідно забезпечити відсутність конфлікту інтересів, запровадити персональну відповідальність технічних експертів та інспекторів за результат проведених ними перевірок і заборонити їм проводити ремонт тих засобів, в яких під час перевірок виявлено недоліки.У ЄС поєднувати послугу техогляду і ремонту для одного клієнта на одному і тому ж підприємстві забороняється.
На думку Владислава Криклія, начальника Головного сервісного центру МВС України, посилювати вимоги до техогляду потрібно поступово. Що стосується акредитації – має бути прописаний виключний перелік того, що перевіряється у матеріально-технічній базі, аби виключити суб’єктивний підхід чиновників.
Крім того, на заході було оприлюднено результати соціологічного дослідження щодо повернення обов'язкового техогляду, проведеного дослідницькою агенцією Info Sapiens на замовлення УЦЄП.
За даними дослідження, близько третини опитаних водіїв (35%) не проходить технічний контроль, зазначаючи, що це не обов’язково. Разом з тим, більшість опитаних користувачів послуг з пасажирських перевезень (73%) вважають, що потрібне посилення вимог до проходження технічного контролю. Опитування охоплювало 4 категорії респондентів – водіїв, пасажирів, бізнес, що займається пасажирськими і вантажними перевезеннями, та бізнес, який займається обслуговуванням автомобілів і техоглядом.
Результати дослідження щодо процедури обов’язкового технічного контролю транспортних засобів в Україні доступні за посиланням.
Автор: http://new.fra.org.ua