20 березня 2014 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 03.07.2013 р. №643 «Про затвердження Технічного регламенту з технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів», якою встановлена обов’язковість застосування норм Технічного регламенту починаючи з 2016 року.
Дія Технічного регламенту поширюється на:
- Виконавців, що надають послуги з технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів, їх складових частин (систем) згідно з кодами 45.2 і 45.40.5 (крім коду 45.20.3) у секції G, а також згідно з кодами 22.11.20-30.00, 22.11.20-50.00, 22.11.99-00.00 в розділі 22 секції C Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010.
- Центральні органи виконавчої влади, на які покладені функції з технічного регулювання у сфері технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів.
Дія Технічного регламенту не поширюється на:
- Авторизованих виконавців, які надають послуги з технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів, їх складових частин (систем) у період дії гарантії виробника.
- Неавторизованих виконавців, які надають послуги з технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів у дорожніх умовах (за викликом).
- Виконавців, які здійснюють технічне обслуговування та ремонт колісних транспортних засобів, що використовуються підрозділами МВС, Міноборони, ДСНС, Адміністрації Держприкордонслужби, СБУ.
- Виконавців, які під час ремонту змінюють тип колісних транспортних засобів, їх складових частин (систем). У такому випадку виконавців оцінюють як виробників відповідно до законодавства.
- Виконавців, які надають послуги з технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів, що відповідно до законодавства мають історичну, культурну цінність.
- Виконавців, що надають послуги за договором підряду.
Особливу увагу слід приділити визначенню поняття «виробник транспортних засобів». Згідно пп.3 п.2 розділу Загальні положення визначено:
«виробник колісних транспортних засобів (далі - виробник) - суб'єкт господарювання, який виробляє, відновлює, наносить маркування та (або) постачає колісні транспортні засоби, їх складові частини (системи), або уповноважена ним особа».
Фактично законодавець цим визначенням прирівняв до виробника транспортних засобів і фактичних виробників, які виробляють транспортні засобі, і постачальників та уповноважених ними осіб – автоімпортерів.
Пункт 8 Технічного регламенту зазначає наступні вимоги до виконавця технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів:
- виконавець повинен мати власні або орендовані засоби технічного обслуговування і ремонту, що відповідають установленим законодавством вимогам;
- роботи з технічного обслуговування і ремонту здійснює персонал необхідного рівня професійної кваліфікації відповідно до видів цих робіт;
- має виробничі споруди, засоби технічного обслуговування і ремонту, що відповідають встановленим законодавством вимогам.
Проте особливої уваги заслуговує розділ ТР – Інформаційне забезпечення.
Відповідно до п. 9 ТР, виробник зобов’язаний надавати в обов’язковому порядку інформаційне забезпечення авторизованому та неавторизованому виконавцям, а також іншим зацікавленим сторонам на їхню вимогу.
При цьому розділ ТР Загальні положення не містить визначення терміну «інші зацікавлені сторони», з чого випливає, що виробник зобов’язаний надавати повне інформаційне забезпечення будь-якій особі, яка забажала отримати таку інформацію.
Паралельно виробник зобов’язаний розміщувати інформаційне забезпечення на своєму веб-сайті за структурою, що відповідає вимогам стандарту OASIS.
Інформаційне забезпечення складається з наступної інформації:
- інформації про ідентифікацію колісного транспортного засобу, його складових частин (систем);
- інструкції з експлуатації, ремонту;
- навчальних посібників з технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів, їх складових частин (систем), каталогів запасних частин тощо;
- відомостей щодо технічних характеристик систем, складових частин (мінімальних та максимальних розмірів);
- схем з'єднань, діаграм електромережі;
- інформації про коди для діагностичних систем, зокрема, спеціальні коди виробника, необхідної інформації про систему самодіагностування, що зберігається в пам'яті комп'ютера колісного транспортного засобу, даних про результати здійснення контролю та випробувань;
- ідентифікаційного номера приладу для тестування програмного забезпечення колісного транспортного засобу відповідного типу;
- даних про трудомісткість технологічних операцій;
- інформації про необхідні спеціальні інструменти, прилади та устаткування.
Технічний регламент в п.13 передбачає єдину можливість, коли виробник має право відмовити в наданні інформаційного забезпечення: «якщо інформація із складу інформаційного забезпечення виробника є об'єктом права інтелектуальної власності або ноу-хау, виробник може у письмовій формі обґрунтовано відмовити в доступі до неї».
З повним текстом Технічного регламенту Ви можете ознайомитись тут