У січні українські автозаводи, за даними галузевої асоціації "Укравтопром", випустили всього 352 машини - майже в 10 разів менше, ніж рік тому, і на 30% менше, ніж у грудні-2014. Майже дві третини виробництва - 224 авто (-12,8% до грудня і -93% до аналогічного показника минулого року) - довелося на "легковика". Їх у січні випускав лише один завод - "Єврокар" Олега Боярина, який займається великовузлового складанням марки Skoda.
Інші великі українські автовиробники з початку року простоюють: Запорізький автомобілебудівного заводу (ЗАЗ) Таріела Васадзе, "Богдан", Олега Свинарчука, Кременчуцький автоскладальний завод (КрАСЗ), що входить до групи "АІС", підконтрольну Дмитро Святаш та Василю Полякову - не випустили жодного автомобіля. КрАСЗ зупинив виробництво ще в серпні минулого року: "АІС" переорієнтувалася на імпорт китайських Geely. Корпорація "Богдан" перестала випускати легкові авто в червні-2014 і з тих пір виробляє автобуси та комерційні машини. Довше за всіх тримався ЗАЗ: ще в листопаді-2014 завод, за даними "Укравтопрому", випустив 212 машин, але вже в грудні з конвеєра ЗАЗ вийшло лише три легкових авто.
Глибоке заморожування
Ситуація не нова: у січні українські автовиробники досить часто йдуть у відпустку через низький попит і затовареності складів після свят, розповідає старший аналітик ІК "Арт Капітал" Олексій Андрейченко. У січні-2015 в Україні було реалізовано всього 2,6 тис. Автомобілів, що в 4,6 рази менше ніж рік тому. Проте цього року канікули можуть затягнутися. "Поки немає передумов для відновлення роботи" Богдан Моторс "і КрАСЗ. ЗАЗ може почати випуск до березня, - говорить Андрейченко. - ЗАЗ і" Богдан Моторс "робили ставку на дешеві автомобілі, а цей сегмент через фінансову кризи просів більше за інших, продаж бюджетних авто в минулому році впали більше, ніж в середньому по ринку ".
Легше інших "Єврокару": через низької вартості робочої сили та відсутності імпортних мит "еврокаровскіе" автомобілі на 10-15% дешевше європейських марок аналогічного класу - як тих, що збирають в Європі, так і тих, що збирають в Росії, розповідає Андрейченко. Втім, проблеми є і в компанії Олега Боярина: торік "Єврокар", за даними "Укравтопрому", скоротив випуск в 3,2 рази до 2013 року - до 3649 машин ..
Очікування на 2015-й поки песимістичні: Андрейченко прогнозує падіння випуску на 37% до 18 тис. Авто. "Найгірше стан у" Богдан Моторс ", який програв суд Укрексімбанку і може почати процедуру банкрутства, яка, втім, може бути звестися до санації", - резюмує він.
Чи є перспективи? "На жаль, слід констатувати, що в Україні немає не тільки внутрішнього ринку збуту, достатнього для існування автовиробництва, закритий також єдиний донедавна зовнішній ринок - Російська Федерація", - заявляв Delo.UA голова наглядової ради ПрАТ "Єврокар" Олег Боярин.
Девальвація чи бюджет?
Допомогти українському автопрому може девальвація, вважає Андрейченко: попит на автомобілі ЗАЗ, JAC і Geely українського виробництва може відновитися, якщо на них буде готовий перейти покупець середнього класу, розуміючи, що девальвація незворотна, і вона ж зробила іномарки непосильно дорогими на невизначений термін. "Завдяки девальвації з'являються експортні можливості: серед потенційних ринків - країни СНД поза Митним Союзу та Близький Схід", - говорить він.
Виробники більше розраховують на традиційний для України спосіб вирішення проблем автопрому - держпідтримку. "Укравтопром" в середині грудня 2014 відправила відкритий лист міністру економічного розвитку Айварас Абромавічус, який відразу після призначення міністром на початку грудня зазначив, що не вважає за необхідне підтримку автопрому державою. 15 січня в Мінекономіки відповіли, що для підтримки вітчизняного автопрому вже є ряд законодавчих ініціатив, у тому числі запланована розробка якоїсь державної цільової програми розвитку вітчизняного автомобілебудування до 2020 року. На цьому листування поки припинилася.