Податки: врятувати не можна занапастити
Податки: врятувати не можна занапастити

Наприкінці 2014 року автобізнес очолив негативний рейтинг, де експерти відзначають найбільші скорочення персоналу. Так, за даними кадрового порталу HeadHunter Україна, в період з листопада 2013 по січень 2014 року кількість вакансій у сфері автомобільного бізнесу зменшилася майже на 44%. Ситуація з падінням числа вакансій в галузі пояснюється скороченням продажів і активності автомобільних і суміжних компаній, що виникли внаслідок чисельних та безсистемних змін умов оподаткування як самих автомобілів, так і умов для ведення автомобільного бізнесу, а також  недалекоглядності державної тарифної політики, тощо.

Важкості додавала і ситуація, пов’язана з повною невизначеністю умов ведення бізнесу з настанням нового року, яка більш-менш визначилась лише в ніч з 28 на 29 грудня 2014 року, коли були прийняті, якщо не доленосні, то дуже важливі законодавчі ініціативи, особливо в сфері оподаткування.

Сьогодні ми проаналізуємо найбільш значимі зміни в регуляторному середовищі з акцентом на інтереси автомобілебудівної галузі.

Зменшення кількості податків і зборів. З 1 січня 2015 р. ліквідуються такі податки і збори:

 

  1. Збір за ведення деяких видів підприємницької діяльності.
  2. Збір у вигляді цільової добавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів.
  3. Рентна плата за транспортування нафти і нафтопродуктів.
  4. Збір за місця для паркування транспорту.
  5. Туристичний збір.
  6. Збір на розвиток виноградарства і хмелярства.

Решта змін стосується виключно об'єднання податків і зборів в більші групи.

До об’єднаної групи акцизного податку включені: акцизний податок, екологічний податок з палива, цільова надбавка до тарифу на електроенергію і тепло, збір за першу реєстрацію транспорту.

До групи рентних платежів - плата за надрокористування, збір за використання радіочастот, збір за використання води, збір за використання лісових ресурсів.

В єдиний податок на нерухомість включили плату за землю і податок на нерухоме майно.

І до групи єдиного податку віднесли безпосередньо єдиний податок та фіксований сільськогосподарський податок.

Податковий компроміс. Проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей уточнення податкових зобов'язань з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість у разі застосування податкового компромісу» був повторно внесений на розгляд Верховної Ради нового скликання. В результаті чого, податковий компроміс був офіційно затверджений.

Податковий компроміс полягає в звільненні від фінансової, адміністративної та кримінальної відповідальності платників податків або їх посадових (службових) осіб за заниження податкових зобов'язань з податку на прибуток підприємств та/або податку на додану вартість, за будь-які податкові періоди до 1 квітня 2014 року. Платнику податків необхідно буде сплатити лише 5% від суми податку.  95% суми відповідного податку - вважається погашеним.

Податок на прибуток. З прийняттям Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)» №71 від 28.12.2014 р. змінився порядок розрахунків об'єкту оподаткування, що відтепер розраховуватиметься на підставі даних бухгалтерського обліку шляхом коригування фінансового результату до оподаткування, визначеного у фінансовій звітності. Також до позитиву нововведень можна віднести і скасування тридцяти двох обмежень щодо обліку витрат, що, врешті решт, має дещо поліпшити інвестиційний клімат в країні.

Проте, вказаний закон додатково підтвердив практику сплати податку на прибуток у формі авансу: «У січні-грудні 2015 року та січні-травні 2016 року платники зобов’язані сплачувати щомісячні авансові внески з податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 57.1 статті 57 цього Кодексу у редакції, що діяла до 1 січня 2015 року. При цьому сума щомісячних авансових внесків за березень-травень 2016 року обчислюється у розмірі не менше 1/12 нарахованої суми податку на прибуток підприємств за 2014 звітний (податковий) рік».

Що стосується ставки податку на прибуток, то, згідно з останніми новаціями, більше не діятимуть пільги для суб'єктів господарювання, які реалізують інвестиційні проекти у пріоритетних галузях економіки, схвалені відповідно до Закону України «Про стимулювання інвестиційної діяльності у пріоритетних галузях економіки з метою створення нових робочих місць».

Додатковий імпортний збір. Верховна рада України, затвердивши Закон України «Про заходи щодо стабілізації платіжного балансу України відповідно до ст. XII Генеральної угоди про тарифи і торгівлю» №1562, погодила введення щонайменше на рік особливого збору на імпорт товарів. Для різних категорій ставка збору встановлюється в розмірі від 5% до 10%, чим, фактично, дається добро на імплементацію Україною додаткових обмежувальних заходів у сфері торгівлі.

Наразі Уряд проводить консультації з Європейською комісією, Світовою організацією торгівлі та Міжнародним валютним фондом щодо введення вказаного збору, за результатами яких буде опубліковано рішення Кабміну щодо введення або не введення в дію Закону України «Про заходи щодо стабілізації платіжного балансу України відповідно до ст. XII Генеральної угоди про тарифи і торгівлю».

Таким чином, дата початку дії додаткового імпортного збору наразі не відома.

У разі набрання чинності вказаного закону, додатковий імпортний збір необхідно буде сплачувати не тільки за нові автомобілі, а за автомобілі, що були у використанні, а також за запчастини, обладнання та всі позиції комплектуючих до автомобілів, мототехніку, сільгосптехніку тощо.

Податок на додану вартість. Не дивлячись на досягнуті домовленості, затверджені Коаліційною угодою, щодо зобов’язання правлячої коаліції відмінити електронне адміністрування податку на додану вартість та зареєстрований законопроект №1141 від 01.12.2014 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скасування системи електронного адміністрування податку на додану вартість», Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)» №71 від 28.12.2014, вводяться нові статті, які продовжують подальше узаконення системи електронного адміністрування ПДВ.

Так, ст.200, що повністю присвячена електронному адмініструванню ПДВ, затверджує основний понятійний матеріал, а також введення спеціальних рахунків, що мають бути відкриті в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Законом також передбачені новації, що стосуються відповідальності платника податку на  додану вартість за порушення термінів реєстрації накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у вигляді накладення штрафу в наступних розмірах:

  • 10% від суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів;
  • 20% від суми ПДВ -  від 16 до 30 календарних днів;
  • 30% від суми ПДВ - від 31 до 60 календарних днів;
  • 40% від суми ПДВ у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

За відсутності з вини платника коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом 180 календарних днів з дати їх складання тягне за собою накладення штрафу в розмірі 50% від суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних.

Також розділ ХХ Перехідних положень вказано закону визначає нові умови справляння податку на додану вартість. Новації полягають в наступному:

  • З 1 січня 2015 року реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають всі податкові накладні незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній.
  • З 1 квітня 2015 року зареєстрованим платникам податку автоматично збільшується розмір суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначену пунктом 2001. 3 статті 2001 цього Кодексу, на суму  середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітні (податкові) місяці/4 квартали.
  • Штрафні санкції, передбачені абзацом другим пункту 1201.1 статті 1201 цього Кодексу не застосовуються при порушенні термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних/розрахунків коригування, складених в період з 1 січня 2015 року до 1 квітня 2015 року.
  • Період з 01.01.2015 до 01.04.2015 є перехідним періодом, протягом якого реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється без обмеження сумою податку, обчисленою за формулою, визначеною пунктом 2001.3 статті 2001 цього Кодексу.

Акцизний податок: легкові автомобілі. Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)» №71 від 28.12.2014 переглянуто ставки акцизного податку, що, безперечно, торкнеться умов ведення автомобільного бізнесу в країні.

Так, якщо для автомобілів з невеликим об’ємом двигуна зміни є символічними, то для авто з  більшим об’ємом збільшення ставки акцизного податку більш суттєве. Для дизельних авто з великим об'ємом підвищення ставки акцизного податку також буде відчутним.  Для старих автомобілів, що використовувались 5 і більше років також підняті ставки податку.

Акцизний податок: вантажівки і автобуси. Вперше за всю історію, акцизним податком обкладатимуть вантажні автомобілі та автобуси.

Ставки акцизу на автобуси також залежатимуть від об'єму двигуна і типу використовуваного палива. Так, на нові автобуси з дизелем ставка податку 0,003 євро за 1 см3, на техніку, що була у використанні, - 0,007 євро за 1 см3. За автобуси старше 8 років доведеться заплатити в 50-кратному розмірі.

Для вантажівок ставки акцизного податку вийшли більш істотні. Наприклад, за нові машини доведеться заплатити від 0,01 до 0,016 євро за 1 см3 об'єму двигуна, а за старі – від 0,02 до 0,33 євро. Для техніки старше 5 років застосовується підвищувальний коефіцієнт – 40, старше 8 років -  50.

Акцизний податок: переобладнані автомобілі. Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)» №71 від 28.12.2014 містить норму, що зобов’язує сплачувати акцизний податок при переобладнанні транспортного засобу, ввезеного на територію України, в легковий автомобіль.

При цьому датою виникнення податкових зобов’язань у разі здійснення переобладнання вантажного транспортного засобу, який відповідає товарній позиції 8704 згідно з УКТ ЗЕД, у легковий автомобіль, який відповідає товарній позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД, є дата видачі документа про відповідність переобладнаного автомобіля вимогам безпеки дорожнього руху. У цьому випадку акцизний податок сплачується власником такого транспортного засобу не пізніше дати подання документів до органу внутрішніх справ України для реєстрації або перереєстрації такого транспортного засобу.

Порівняльна таблиця змін ставок акцизного податку у зв’язку з прийняттям Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)» №71 від 28.12.2014 наведена у додатку до даного матеріалу.

Збір за першу реєстрацію транспортних засобів. Це єдиний податок для автомобілістів, який в останніх змінах до Податкового  Кодексу України ліквідовано. Проте, фактично збір за першу реєстрацію транспортних засобів був перенесений  в акцизний податок. Додатково, хотілося б звернути увагу на те, що, на практиці, цей збір в складі акцизу збільшиться в декілька разів, оскільки акцизний податок обраховується в євро, а не як збір  - в гривні.

Транспортний податок. Не дивлячись на прагнення Уряду до загального скорочення кількості податків, Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)» №71 від 28.12.2014 ввів новий транспортний податок для легкових автомобілів до 5 років, що мають об’єм циліндрів двигуна понад 3000 куб. см.

Ставка податку встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25 000 гривень за кожен легковий автомобіль

Юридичні особи самостійно обчислюють суму транспортного податку станом на 1 січня звітного року і до 20 лютого цього ж року подають контролюючому органу за місцем реєстрації об’єкта оподаткування декларацію за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу,з розбивкою річної суми рівними частками поквартально. Строк сплати такого податку юридичними особами авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, що наступає за звітним кварталом, які відображаються в річній податковій декларації.

Отож, в результаті проведення «податкової реформи», ціни на автомобілі як вітчизняні, так і іномарки, безперечно збільшаться. Ріст цін відбудеться не тільки на ринку легкових автомобілів (3-3,5% для вітчизняних авто і 6-7% - для іномарок), а й вантажівок (від 20 до 200 євро + додатковий імпортний збір + ПДВ), автобусів та переобладнаних автомобілів. При цьому експерти AUTO-Consulting зазначають, що бізнес з переобладнання фургонів у пасажирські версії взагалі може зникнути через необхідність двічі сплачувати акцизний податок – при імпорті фургону та при оформленні переобладнаного автомобіля, негативні прогнози і для бізнесу з  постачання автомобілів старше 8 років - через підвищення коефіцієнту.

Негативні наслідки від затвердженої наприкінці 2014 року податкової реформи очікує не тільки автомобільна галузь, а й вся промисловість країни. І тут мова йде вже не тільки про умови оподаткування і функціонування бізнесу як такого, а взагалі про базове ставлення чиновників вищих рангів до промислових підприємств, яке відображається в реалізації державної політики, починаючи від ліквідації Міністерства промислової політики України, до ліквідації майже всіх департаментів Міністерства економічного розвитку і торгівлі, що відповідали за промисловість, відповідно до наказу МЕРТ «Про структуру апарату Міністерства економічного розвитку і торгівлі в Україні» №1474 від 25.12.2014 року.

Зламати таку тенденцію вкрай складно. Ми вважаємо, що єдиний дієвий спосіб – це об’єднання зусиль підприємців та промисловців, що дозволить сформувати потужний голос вітчизняного бізнесу, який не можна буде ігнорувати і який змусить високопосадовців проводити реальні реформи та приймати значимі для країни рішення прозоро, відкрито та з урахування позицій сторін соціального діалогу.

Автор: Ольга Богатирчук
REVIEW №88 (20.03.2025) На низьких передачах. Підсумки 2024 року
REVIEW №88 (20.03.2025)

На низьких передачах. Підсумки 2024 року

Дивитися далі