Як Словаччина обійшла Польщу в змаганні за завод Jaguar Land Rover
Як Словаччина обійшла Польщу в змаганні за завод Jaguar Land Rover

В кінці липня 2015 року під час візиту до Вроцлава, на південному заході Польщі, віце-прем'єр Януш Пехочіньскій намагався приховати своє самовдоволення. Він погано зробив свою роботу.

"Ми ведемо переговори з великим гравцем автомобільного сектора щодо інвестицій в розмірі £ 1,7 млрд", - розповів він присутнім журналістам. "Він має намір побудувати завод з виробництва автомобілів преміум-класу на нашій території».

Пан Пехочіньскій не згадав імені автовиробника, але це і не потрібно. Протягом декількох тижнів польські газети писали про те, що Jaguar Land Rover має намір побудувати свій перший європейський завод за межами Великобританії, а саме в Польщі. Пан Пехочіньскій не вжив спроб для ослаблення хвилі публікацій на цю тему в пресі.

"Завод буде охоплювати територію в 450 га» - проголосив сяючий прем'єр-міністр, і створить 5000 робочих місць.

"У понеділок ми приступимо до шостого етапу переговорів - додав пан Пехочіньскій, за сумісництвом міністр економіки Польщі. "Я переконаний, що вони виберуть саме Польщу."

Але якщо він, на відстані тисячі миль від Великобританії, був в цьому абсолютно впевнений, керівництво ж JLR так не вважало. Протягом багатьох місяців вони твердили журналістам про те, що рішення про країну розміщення заводу ще немає, крім того, що він буде побудований в одній з країн Східної Європи.

"Один з польських міністрів говорив нам саме те, про що ми думали, перш, ніж ми подумали про це", - розповів один з керівників JLR, який побажав залишитися невідомим. 

Через два тижні після цих подій прес-офіс JLR повинен був оголосити про якесь рішенняі. Тому, що пан Пехочіньскій розхалив, як найбільші в історії Польщі інвестиції в автомобільному секторі, в кінці кінців не судилося збутися. JLR оголосив про плани будівництва заводу в Словаччині з інвестуванням в розмірі £ 2 млрд. Буквально вихоплений з-під носа у Польщі її східноєвропейським сусідом після тривалої конкуренції, боротьби національних атрибутів і дипломатії, що підкреслює, наскільки конкурентоспроможною стала автомобільна промисловість в даному регіоні.

За останні кілька років Jaguar Land Rover був найбільшим швидкозростаючим європейським автовиробником. Китайський попит виріс, цьому посприяв сильний британський авторинок, і такі успішні моделі, як Evoque, до країв заповнили британські заводи.

Було потрібно в рази більше виробничих потужностей. У жовтні 2014 відкриття першого заводу в Кітаедостаточно сильно полегшило  тиск і в на початку 2015 необхідний дозвіл було отримано.

У міру того, як китайський завод вводився в експлуатацію, в JLR прийняли рішення відкласти плани з будівництва заводу в Саудівській Аравії, які пропонували простий доступ до невеликого, але прибуткового ринку Близького Сходу, дешевий алюміній для збірки своїх моделей нового покоління і безліч фінансових пільг від уряду, зацікавленого в розголошенні інформації про автовиробника в якості основного інвестора в новій галузі регіону. Але пропозицію по будівництву заводу в пустелі, в кінцевому підсумку, не було затверджено, поставивши JLR перед вибором: Європа чи Північна Америка?

Було розроблено два варіанти плану дій: Проект Оак, для дослідження можливості будівництва виробничої площадки в Північній Америці, і Проект Darwin щодо перспективи будівництва заводу в Східній Європі, де конкуренти преміум-сегмента, Porsche, Audi і Mercedes вже штампують автомобілі з більш низькими витратами, ніж в Німеччині.

Проект Darwin досить скоро став кращим варіантом. Перш ніж зупинитися на ідеї повномасштабного виробництва, план спочатку передбачав класичну виробничу діяльність, а потім зсув в бік складання автомобілів з наборів, вироблених в Великобританії.

Згідно з інформацією джерел, навесні 2015 компанія сфокусувалася на трьох східноєвропейських напрямках: Польща, Угорщина і Чехія.

Через місяць Угорщина залишила список, а Польща, відповідно, стала сильним фаворитом. Вона пропонувала для будівництва три потенційні майданчики на південному заході країни і розхвалювала такі переваги, як великий кластер автомобільних постачальників, велика кількість кваліфікованої робочої сили, конкурентоспроможний податок і програму фінансової допомоги.

Керівництво JLR кілька разів відвідало потенційне місце для будівництва заводу в м. Явір, поблизу Вроцлава. Деякі посадові особи з державного інвестиційного агентства ПАІіЗІ в Варшаві (Польське агентство інформації та іноземних інвестицій) повідомили журналістам, що це рішення було практично прийнято.

Дані з багатьох джерел, опитаних Financial Times під час написання цього матеріалу, свідчать про те, що подібна зарозумілість і недолік розсудливості були погано сприйняті в JLR.

І потім словаки почали діяти. Згідно з інформацією осіб, задіяних в переговорах, в кінці червня Словаччина, хоч і з труднощами, але все ж погодила це рішення, відштовхнувши все інші істотні інвестиції. Буквально за місяць її рейтинг змінився від аутсайдера до лідера.

Розуміючи, що необхідно більше запропонувати іноземним інвесторам, країна вивела всі можливі обмеження. Даний закон охоплює так звані інвестиції значущості, що дозволяють запропонувати більшу кількість виграшних стимулів, які міністр економіки описує як «інвестиції десятиліття».

"Словацьке інвестиційне агентство підібрало для цього проекту першокласну команду", - повідав джерело, задіяне в переговорах. "Вони направили для роботи над проектом міністрів, що робить його одним з ключових і пріоритетних. Це було дуже розумно ".

За даними джерела, яким є особа, яка бере участь в переговорах, словаки виділили 1810 акрів землі в м. Нітра, запропонованої JLR для будівництва першого в країні стратегічного індустріального парку, що дозволило запропонувати податкові та інші бюджетні пільги британському автовиробникові і постачальникам, що дасть можливість розпочати роботу поруч з ними.

Потім в кінці липня прем'єр-міністр Словаччини Роберт Фіко, вирішив продемонструвати, наскільки серйозно уряд країни оцінює дану угоду. Відвідавши в Братиславі Grand Hotel River Park, де зупинилося керівництво JLR під час свого візиту, він провів ранкову нараду з командою і залишив їм номер свого персонального мобільного телефону.

"Він не був частиною офіційної команди переговорів", - розповів один з джерел. "Все пройшло дуже спокійно. Він сказав, що в разі, якщо їм буде потрібно якась допомога, їм достатньо буде лише звернутися до нього. "

Це було критичне втручання. "У руках Польщі було багато прекрасних козирів", - розповіло джерело з команди JLR. "Але підхід [Польщі] був невірним. Подивіться тільки, наскільки конкурентноздатні виявилися словаки.

"Jaguar Land Rover не надто дбав про географічне місце розташування. Вони просто хотіли знайти оптимальне рішення ", - сказало джерело, яке побажало залишитися невідомим, оскільки люди, що має відношення до даного процесу, не уповноважені для спілкування з пресою. "Прем'єр-міністр заявляв про готовність Словаччини бути найбільш конкурентоспроможною країною ... і вона стала нею".

Відповідно до джерел FT, Польща боролася до кінця. Але стара добра логістика також зробила вирішальний внесок в укладення угоди. Всі запропоновані Польщею локації були на південному заході країни, і це означало, що до клієнтів автомобілі повинні відправлятися по ж / д або автомобільним дорогам в Гамбург або Антверпен для переправи через Гібралтарську протоку і Суецький канал в Азію на Близький Схід. Розташування та транспортне сполучення, запропоновані Словаччиною, навпаки, показували, що області автомобілі зможуть переправлятися безпосередньо з Адріатичного узбережжя в Середземному морі, досить швидко долаючи Відстань порівняно з 2-х тижневим подорожжю з Польщі, що мало вирішальне значення для JLR, враховуючи також і досвід конкурентів, а саме BMW, що випускають автомобілі в Південній Африці, які вже дуже скоро можуть вийти на такі ключові ринки, як Дубаї або Китай.

Намір Словаччини розмістити заводи на своїй території і для інших виробників авто преміум-сегмента, також дало JLR впевненість в тому, що для створення автомобілів, в країні є досвідчені кваліфіковані кадри, і очікується, що, коли через три роки завод почне функціонувати, будуть проводитися збірка таких моделей, як Discovery Sport і новий Defender.

"У 2015 словакам вже не потрібно розповідати, як виробляти автомобілі", - заявив зовнішній консультант JLR.

У середині серпня в новинах було оголошено: JLR вступає в фінальний етап переговорів зі Словаччиною щодо свого заводу. Представник JLR, який відмовився від коментарів щодо процесу переговорів, запитуваних FT, заявив про те, що рішення будівництва в м Нітра, в годині їзди на схід від Братислави, ще може бути змінено. Автовиробник очікує, що зможе остаточно визначитися ближче до кінця року.

На противагу позиції, займаної Варшавою, влади в Братиславі просили не розголошувати інформацію з приводу угоди в пресі, поки не буде остаточного рішення. Але на даний момент все вже вказує на успіх. Через два тижні після оголошення Словаччини перспективну локацію для будівництва заводу, пан Фіко злітав до Великобританії і разом з членами ради директорів компанії відвідав завод в Соліхалл.

JLR призначив виконавчого керівника проекту, що для Братислави стало досить переконливим приводом для початку підготовки до будівництва заводу. Також, щоб подивитися прилеглі ділянки, прибутку постачальники.

В цей же час декількома сотнями миль на північ від, в Польщі, газети, бізнес-консультанти та іноземні інвестиційні агентства були шоковані, коли FT повідомив новина про те, що країна не виграє цю угоду. Зараз пан Пехочіньскій, вдаючи, що все в порядку, усвідомлює, що його інвестиційний орієнтир був перехоплений Братиславою. "Сьогодні ситуація в області економіки нашої країни на кшталт тієї, коли ми не будемо боротися за кожного інвестора, незалежно від того, якою високою є ціна. Ми стверджуємо, що автомобільний сектор і економіка Польщі є настільки привабливими, що нам не потрібно за це доплачувати ", - розповів журналістам пан Пехочіньскій, додавши:" Саме тому ми вирішили, що на наступному етапі переговорів не будемо змагатися з нашими словацькими колегами ".

REVIEW №88 (20.03.2025) На низьких передачах. Підсумки 2024 року
REVIEW №88 (20.03.2025)

На низьких передачах. Підсумки 2024 року

Дивитися далі