13 січня 2016 року у Верховній Раді України зареєстровано законопроект «Про Національну митну службу України» № 3763.
Слід зазначити, що Федерація роботодавців України неодноразово висловлювала свою позицію стосовно катастрофічного погіршення рівня роботи українських митниць з кінця 2012 року, після об’єднання митних та податкових органів спочатку у Міністерство доходів та зборів, а в подальшому – в Державну фіскальну службу України. Причин такого стану речей декілька: постійні та безсистемні реорганізації, відтік кваліфікованих кадрів та інші. Але, на наш погляд, основною причиною є нерозуміння керівництва Міністерства доходів та зборів та Державної фіскальної служби України місця й ролі митниці серед державних органів виконавчої влади у сучасному світі.
При цьому, особливістю створення та практичної діяльності Міністерства доходів і зборів України та його правонаступника – Державної фіскальної служби України, стало поглинання митної складової в рамках органу, в якому переважне значення надається фіскальній функції без урахування інших функцій, притаманних митницям.
За час існування такої об’єднаної системи відбулось розмиття функцій та компетенції як на центральному, так і на регіональному рівнях, що суттєво ускладнило та унеможливило ефективне здійснення митної справи, зокрема, комплексне адміністрування митних платежів, протидію контрабанді та митним правопорушенням, митний пост-аудит, впровадження «електронної митниці», а також призвело до розбалансованості керування.
Крім того, відповідно до міжнародних стандартів, у тому числі європейських, головними завданнями митниці є забезпечення митної безпеки держави, регулювання зовнішньої торгівлі, захист внутрішнього ринку, протидія контрабанді, порушенням митних правил.
Ці завдання та відповідні функції закріплені у Митному кодексі України, разом з тим, практична реалізація митної справи в існуючому об’єднаному форматі є неефективною, а її подальший розвиток фактично ускладнений через функціональний дисбаланс та різні пріоритети, які по суті відрізняють органи митної служби від податкових органів.
Здійснення митної справи, сприяння міжнародній торгівлі, захисту економічних інтересів держави потребують значної активності в напрямку інтеграції у міжнародну митну спільноту, зокрема, участі у міжнародному інформаційному обміні.
З огляду на те, що Україна є підписантом багатьох міжнародних договорів з митних питань як багатостороннього, так і двостороннього рівня, членом Всесвітньої митної організації та інших міжнародних інституцій, подальший розвиток митного співробітництва та виконання Україною взятих на себе міжнародних зобов’язань, вимагають відповідного інституційного розвитку та посилення національної митної системи.
Особливо важливим завданням на сьогодні є реалізація положень Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, якою визначено, зокрема, що Україна у процесі модернізації митних органів та законодавства повинна імплементувати Митні прототипи ЄС «Customs Blueprints».
Митними прототипами ЄС передбачено, що держава працює над зміцненням адміністративних та операційних спроможностей своєї митної адміністрації та приводить свої процесуальні норми і процеси у відповідність до стандартів ЄС.
На думку Федерації роботодавців України, прийняття проекту закону «Про Національну митну службу України» (реєстр. № 3763) дозволить вирішити завдання забезпечення належного рівня функціонування української митниці.
Враховуючи викладене, просимо приєднатися до дій, спрямованих на прискорення прийняття законопроекту та направити відповідне звернення Вашої організації на адресу Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики щодо необхідності.