Збудуй собі рай: чи здатні індустріальні парки якісно змінити національну промисловість?
Збудуй собі рай: чи здатні індустріальні парки якісно змінити національну промисловість?
На думку багатьох експертів, індустріальні парки змогли б стати чудовим стимулом для національної промисловості. За коментарем щодо цього питання Review звернулось до  Володимира Панова, директора компанії «Сезпарксервіс», що займається розвитком «Індустріального парку «Соломоново» в Закарпатській області.

 

Сьогодні тема індустріальних парків дуже актуальна.  Скажіть, будь ласка, які, на Вашу думку, перспективи розвитку сегменту індустріальних парків  в Україні?

Від  виникнення  першого індустріального парку – Траффорд-парку  в 1896  році в Англії – і до сьогодні індустріальні парки продемонстрували, що вони є потужним інструментом розвитку економіки багатьох країн. Чому б цим перевіреним та багатим досвідом не скористатися і в Україні? Переконаний, що це могло б стати ефективним стимулом для розвитку національної промисловості.

Останні декілька років індустріальні парки почали створюватися в багатьох регіонах України. Нарешті на цю тему звернула увагу преса та експерти. Я радий, що активно почав вивчатись шлях, який пройшли наші сусіди, наприклад, Угорщина,  Словаччина, Румунія, Польша, на шляху розвитку спеціальних промислових зон.

Я дуже радий з того, що «Соломоново» йде в авангарді цього процесу і на своєму прикладі показує, що Україна зможе повернути собі славу країни з високотехнологічною промисловістю. Чому ми не можемо? Впевнений, зможемо!

Щодо «Соломоново», як з’явилась ідея створення індустріального парку?

У нас є ідея — створити новий український автопром. Індустріальний парк «Соломоново», як нам здається, один з найбільш ефективнихінструментів, здатних втілити цю ідею в життя. Створення індустріального парку допоможе нам і світовим лідерам по виробництву автокомпонентів, які стануть участниками індустріального парку; і вітчизняним виробникам, які пройдуть сертифікацію

Фольксваген Групп; і всесвітньо відомих транснаціональним компаніям, які вже працюють в Україні. Вони зможуть виготовляти продукцію для вітчизняного автопорому з більшою вигодою для себе.
Ми сподіваємось, що нам вдасться збудувати класичний автомобільний кластер, від якого виграють всі гравці автомобільного ринку, а також і Закарпаття, і Україна вцілому.

Які переваги підгодовував для своїх учасників індустріальний парк «Соломоново»?

Перш за все, це створення прецеденту цивілізованих правил гри, рівних умов для конкуренції. Ми намагаємось стимулювати автомобільну галузь до збільшення обсягів та локалізації виробництва, підвищення стандартів якості та ефективності технологічних процесів.

Чим відрізняється ваш індустріальний парк від тих, які створюються в Україні?

Реалізація проекту індустріального  парку «Соломоново» розпочалась задовго до прийняття Закону України «Про індустріальні парки». Ми перші розпочали цілеспрямовано створювати автомобільний парк в Україні.

Нам, як першопрохідцям, дуже складно, але ми намагаємось не опускати рук. Ми моделюємо ситуації розвитку автомобільної промисловості, реалізовуємо амбітні цілі. Ми прокладаємо шлях, який дозволить зробити якісний крок уперед в національному автомобілебудуванні.

Найбільш конкурентна перевага парку – це, звичайно ж, якірне підприємство «Єврокар», яке, я певен, стане надзвичайно сильним «магнітом» для компаній по виробництву автомобільних комплектуючих та компонентів. Плюс шалені логістичні переваги, які дозволяють думати не тільки про сьогоднішній  день, але й закладати перспективу на багато років вперед. 

Місцем реалізації проекту вибрано Закарпаття. Чому?

Думаю, читачам буде цікаво дізнатись про те, що в Європі таких регіонів, які межують одночасно с 4-ма країнами ЄС всього тільки три: Валлон в Бельгії,  Воєводино в Сербії та Закарпаття в Україні. Ще один цікавий фактор: в радіусі двох  кілометрів від індустріального парку три залізничних контрольно-пропускних пункти: Словаччини, Угорщини та України.  Від Соломоново до угорського автобану М-3 всього лише 60 км! А це вихід на Будапешт, Відень, Трієст, Салоніки. Те ж саме ми маємо і у східному напрямку: з Москвою, наприклад, нас поєднує широка [українська – ред.] залізнична колія; а з Європою – вузька [європейська – ред.] колія, які з’єднується з центральною магістраллю залізничного вузла.

На якому свого етапі розвитку індустріальний парк знаходиться сьогодні?

Ми створюємо високотехнологічну територію машинобудування – аналог кращих світових зразків. Це концепт. Але вже сьогодні ведуться роботи по облаштуванню території парку площею біля 70 га.
Перший етап нашого парку, а це лакофарбовий, зварювальний, монтажний цехи, зона логістики, реалізований вже майже на 80 відсотків. Ми вже закінчуємо будівництво інженерної інфраструктури.  
В рамках другого этапу, завершуємо будівництво  перших об’єктів: пожежного депо і понижуючої трансформаторної електростанції, а також впорядковуємо систему залізничних гілок на території парку.
Параллельно наша команда займається маркетингом території і проводить переговори з потенційними учасниками парку.

Що ви можете запропонувати участникам парку, чим будете заохочувати?

У нас дуже досвідчена і злагоджена команда. Всі страхи і ризики західних партнерів ми нівелюємо в ході переговорів, так як вирішення найпроблемніших, з їх точки зору, питань ми беремо на себе. Наші послуги по інжинірингу і консалтингу відповідають найкращим світовим стандартам. Ми прагнемо, щоб західний партнер не помітив різницю ведення бізнесу в своїй країні і в Україні. Весь контакт з вітчизняною бюрократією – це головний біль управляючої компанії.

Крім цього, у нас дуже хороші пропозиції потенційним участникам парку. Ми можемо побудувати виробничі площі  і продати їх, або запропонувати варіант будівництва промислового об’єкту з наданням його в довгострокову оренду. Для тих, хто має свої будівельні компанії або партнерів по будівництву, ми пропонуємо інженерно-підготовлені земельні ділянки. Більше того, ми завжди готові інвестувати і створювати спільні підприємства. Погодьтесь, таких пропозицій на нашому ринку не так і багато.

Ми робимо все можливе, щоб інвестори подолали «комплекс України». Ми завжди раді показати потенційним учасникам парку, що ж насправді відбувається на території. Ми хочемо, щоб вони переконались, що будівництво і робота йде не на папері.

Імплементація Закону України «Про індустріальні парки», державні гарантії на строк не менше  30 років  та преференції для учасників парку продемонструють політичну волю держави створити сприятливе середовище для інвесторів. І, ми сподіваємось, це відбудеться вже найближчим часом.

Які результати від реалізації проекту індустріального парку очікуєте?

Я вважаю, що найголовнішим завданням економіки будь-якої країни, є створення робочого місця. В індустріальному парку «Соломоново» буде створено, як ми очікуємо, більше 6000 робочих місць. Тільки одного цього показника достатньо щоб підкреслити значення проекту не тільки для Закарпаття, а й для всієї країни.

За незалежними прогнозами, «Соломоново» може залучити до економіки країни не менше 700 млн дол. США прямих інвестицій. Індустріальний парк дозволить збільшити експортний потенціал країни на 100 тис. легкових автомобілів щорічно, що не зможе не позначитись на зовнішньоторговельному балансі країни.

А перспективи і стратегічні можливості розвитку регіону в зв’язку з створенням і функціонуванням індустріального парку «Соломоново» – це тема, яка заслуговує особливої уваги, але вже в окремому інтерв’ю.


Review висловлює особливу подяку Марині Паращинець за допомогу в підготовці інтерв’ю.

REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі