За користування авто теж потрібно платити, або як оподатковують транспортні засоби у світі
За користування авто теж потрібно платити, або як оподатковують транспортні засоби у світі

Розвиток транспорту забезпечує мобільність населення, підвищує комфортність подорожей і дає змогу економити час. Однак використання транспортних засобів має негативні  екологічні та соціально-економічні ефекти. Саме тому ця тема гостро постала в багатьох країнах з усього світу і країнах-членах ЄС теж, які зосереджують свою увагу на екологічності.

ЕКОЛОГІЧНІСТЬ ДОРОЖНЬОГО ТРАНСПОРТУ

Згідно зі статистикою Міжнародного агентства енергетики світові транспортні викиди зросли менше, ніж на 0,5% у 2019 році (як порівняти з 1,9% щороку з 2000 р.) завдяки підвищенню ефективності, електрифікації та використанню біопалива. Тим не менше, транспорт усе ще відповідає за 24% прямих викидів CO2 від спалювання палива. На дорожні транспортні засоби - легкові автомобілі, вантажівки, автобуси - припадає майже три чверті транспортних викидів СО2, що вимагає більшої уваги міжнародної політики до цієї галузі. Саме тому старі неекологічні авто невигідні для водіїв у ЄС через цілу низку податків, які представлено нижче.

ПОДАТКИ НА АВТО В КРАЇНАХ ЄС ТА EFTA

ACEA (Європейська асоціація виробників автомобілів) опублікувала щорічний податковий довідник за 2021 рік, у якому запропонувала вичерпний огляд податків, що стягуються з автомобільних транспортних засобів у Європі, а також на інших основних ринках світу. Було проаналізовано 27 країн-членів ЄС, Великобританія, три країни EFTA (Європейська асоціація вільної торгівлі): Ісландія, Норвегія та Швейцарія. Довідник також містить поглиблену інформацію щодо оподаткування в Китаї, Індії, Японії, Кореї, Росії, Туреччині та США.

Фіскальний дохід від автотранспорту на основних ринках Європи складає 398,4 млрд EUR/рік, що в 2,5 рази більше бюджету ЄС. Цей показник на 3% вищий, ніж у попередньому році. Національний дохід коливається від 99,9 млрд. EUR для Німеччини, яка має найбільший автопарк у ЄС, до 6,2 млрд. EUR для Ірландії.

Якщо розглянути середні сукупні податкові надходження з одного транспортного засобу, то Бельгія щорічно отримує 3 187 EUR за транспортний засіб. Австрія (2 678 EUR) та Фінляндія (2 523 EUR) входять у першу трійку країн ЄС з найвищим доходом на автомобіль. Найнижчі податкові надходження зареєстровано в Греції та Іспанії, де сплачується 1 264 EUR та 1 068 EUR за транспортний засіб.

24 країни стягують податки з автомобілів частково або повністю на основі викидів СО2 та/або споживання пального транспортним засобом. Та чи у всіх країнах діє така система оподаткування? Представлено три країни, які не застосовують оподаткування на основі СО2, це Естонія, Литва та Польща. Деякі країни досі обкладають автомобілі податком із урахуванням їх потужності, ціни, ваги, об’єму двигунів або поєднання цих факторів.

26 з 27 держав ЄС стимулюють придбання електромобілів. 20 держав-членів ЄС пропонують покупцям електромобілів такі стимули як бонусні виплати або премії. Більшість країн знижують податки або звільняють від їхньої плати.

Отже, які саме види податків діють для країн ЄС та EFTA? Їх представлено нижче.

1. Податок на придбання

1.1. ПДВ

1.2. Податок на споживання пального

1.3. Збори за реєстрацію

2. Податок на власність

2.1. Податок на транспортний засіб

3. Податок на моторизацію

3.1. Податок на паливо або акциз на паливо

3.2. Податок на страхування

3.3. Збори/дорожні збори

4. Плата за технічний огляд

Розглянемо особливості цих видів податків у різних країнах.

1. ПОДАТОК НА ПРИДБАННЯ

У Бельгії цей тип податку фігурує на двох рівнях: федеральному (ПДВ на продаж і купівлю) і регіональному (тільки податок на введення у використання). Крім того, введена зона «низького рівня викидів» на території Брюсельського столичного регіону з метою допомогти невеликим компаніям замінити свої старі легкові автомобілі. Так само Фламандський уряд підтримав «зелений» податок для приватних осіб та компаній, які не беруть в оренду автомобілі в рамках своєї діяльності. Також надається так звана екологічна премія компаніям, які інвестують у екологічно чисті та/або енергоефективні технології.

У Данії збори за реєстрацію досягають від 25 до 150%, що залежить від вартості авто. Введено ще додатковий податок на реєстрацію на основі викидів CO2. Ця надбавка за CO2 має триступеневу прогресивну та кумулятивну шкалу. Розмір такого податку буде поступово зменшуватись для легкових автомобілів із нульовим рівнем викидів та низьким рівнем викидів до 2030 р.

Система коефіцієнтів бонус-малус у Франції включає податок або субсидію на першу реєстрацію авто у Франції залежно від викидів СО2, що стосується і транспортних засобів, раніше зареєстрованих в інших країнах-членах ЄС.

У Німеччині діє екологічний бонус за придбання або лізинг електромобілів до 31 грудня 2025 року. Для транспортних засобів на акумуляторних батареях вартістю нетто до 40 000 EUR цей бонус склав 9 000 EUR у 2020 р. Виплати пропорційно покриваються урядом та виробником автомобілів.

Ірландія застосовує власну схему для вирахування зборів за реєстрацію: відсоток від ціни продажу на відкритому ринку (OMSP) транспортного засобу, а також розрахунок викидів оксиду азоту (NOx). Власники всіх транспортних засобів М1 (крім електромобілів, включно з гібридами), зареєстровані після 31 грудня 2019 року, будуть сплачувати за NOx.

В Італії кожна провінція може збільшити збори за реєстрацію авто до 30 %. А об’єм ПДВ значно зменшено для пасажирських авто, що використовуються на підприємстві (до 100 %).

Люксембург також пропонує пільги для екологічно чистих автомобілів (Zero Emission Vehicle). Для електромобілів на акумуляторах - 5 000 EUR, а для гібридних автомобілів із підзарядкою від мережі  - 2 500 EUR.

Польські водії мають сплатити податок на виробничі витрати: 50% від загальної суми транспортного засобу, вага якого не перевищує 3,5 т. Те саме стосується і податку на пальне, мазут та зріджений газ. У випадку інших транспортних засобів, які відповідають спеціальним технічним умовам або використовуються лише для господарської діяльності, 100% податку на виробничі витрати, сплаченого за пальне, мазут та зріджений газ, підлягають відрахуванню.

Збори за реєстрацію авто для португальців складають 55 EUR за першу реєстрацію і 65 EUR за наступні. Однак використання системи онлайн-реєстрації зменшить ці збори на 50%.

Субвенція в розмірі 10 000 EUR надається на придбання нового екологічного електромобіля у Румунії, до якої може бути додано ще 6 500 RON (прибл. 1 300 EUR) за утилізацію транспортного засобу віком від восьми років. Також надається бонус у розмірі 4 500 EUR на придбання нового гібридного автомобіля із підзарядкою від мережі та 2 500 RON (прибл. 508 EUR) - за придбання нового гібридного автомобіля без підзарядки від мережі.

У 2018 р. Словенія запровадила два гранти: для юридичних осіб, індивідуальних підприємців та приватних осіб було призначено грант у розмірі 3 000 000,00 EUR на електромобілі; а для громадян – грант у розмірі 2 500 000,00 EUR на транспортні засоби, що не повертаються.

У 2021 р. іспанці зіткнулись із спеціальним податком, який вираховується по-різному для нових авто і авто, що були у використанні. Для нових авто податок такий як і ПДВ, а для транспортних засобів, що були у використанні, враховуються такі чинники:

1. ринкова вартість;

2. вартість відповідно до офіційних таблиць, що публікуються щороку та застосовуватимуться в ІТP (Impuesto sobre Transmisiones Patrimoniales), або

3. індивідуальна оцінка податковими органами.

Із 1 липня 2018 року так звана «супер зелена премія» була замінена на «кліматичний бонус» для нещодавно зареєстрованих автомобілів та легких вантажівок у Швеції. А з 1 квітня 2021 року в системі відбудуться деякі зміни: обмеження CO2 для отримання кліматичного бонусу знижено до 60 г/км. Для електромобілів (BEV) із нульовим рівнем викидів CO2 бонус збільшиться до 70 000 SEK (прибл. 6 923 EUR)  і зменшиться для гібридів із підзарядкою від мережі (PHEV). Власники транспортних засобів із таким рівнем викидів CO2 - 1 г/км - отримають бонус у розмірі 44 417 SEK (прибл. 4 393 EUR). Також із 2020 р. була введена премія для електричних та інших екологічних вантажівок.

2. ПОДАТОК НА ВЛАСНІСТЬ

Податок на транспортний засіб стягується з усіх австрійських транспортних засобів та з усіх іноземних транспортних засобів, зареєстрованих в Австрії. Основою оподаткування є об’єм двигунів для мотоциклів та потужність двигунів для всіх інших транспортних засобів.

У Бельгії на регіональному рівні для приватних авто та автобусів враховують потужність двигуна. А для комерційних транспортних засобів - повну вантажопідйомність. На загальнодержавному рівні викиди СО2 грають важливу роль.

А ось уряд Греції вирішив вираховувати податки за автобуси залежно від кількості сидінь. Якщо сидінь більше, ніж 50, то розмір вирахування збільшиться до 510 EUR. До того ж податок на розкіш діє на пасажирські авто.

Данія занадто дорога країна для автомобілістів, адже тут вони мають платити екологічний податок, податок за вагу та зрівнювальний податок. І це ще не все, адже діє данський закон про збір за користування дорогою для вантажівок від 12 000 кг. Із лютого 2021 р. було введено новий екологічний податок, що залежить від викидів CO2 у г/км (WLTP), а не від споживання палива.

Фінляндія вимагає податок на електроенергію для транспортних засобів (пасажирські авто, мікроавтобуси, трейлери), що використовують паливо, окрім бензину.

У 2020 р. німецький уряд змінив річний дорожній податок на нові легкові автомобілі, які нещодавно зареєстровані станом на 1 січня 2021 р. Тепер під час оподаткування враховується об’єм двигуна та викиди CO2. У той час фанати електрокарів (окрім гібридів) у Німеччині, які зареєстрували своє авто з 2016 до 2025 року, можуть видихнути з полегшенням, адже для них передбачено звільнення від сплати податку на 10 років. Таке впровадження буде діяти щонайменше до 31 грудня 2030 р.

Схожа ситуація в Італії, оскільки там електричні транспортні засоби звільнено від податків на транспортні засоби протягом п’яти років із дати першої реєстрації. Після закінчення цього періоду необхідно сплатити внесок, рівний чверті суми за відповідний транспортний засіб на бензині (DPR 39/53). У багатьох регіонах транспортні засоби, що працюють виключно на зрідженому природному газі, звільнено від сплати 75% податку на власність через п'ять років після першої реєстрації.

Жителі Нідерландів зможуть зберегти власний бюджет з 2021 до 2024 р., якщо придбають транспортні засоби без викидів СО2, адже їх буде звільнено від податку на транспортні засоби. Однак у 2025 р. власники електромобілів будуть платити 25% від податку на транспортні засоби і з 2026 р. - 100%. Зменшений податок діє навіть на напівелектричні транспортні засоби у розмірі 50 % до 2024 р. Водіям авто на дизельному паливі пощастило менше, вони мають платити ще 15 % додатково до податку на транспортні засоби.

Швейцарці зобов’язані платити податок за транспортний засіб на основі:

1. оподатковуваної потужності;

2. об’єму двигуна;

3. загальної ваги транспортного засобу;

4. кінських сил чи кіловатах; або поєднанні двох із перерахованих вище елементів.

3. ПОДАТОК НА МОТОРИЗАЦІЮ

Розмір податку на паливо в Австрії залежить від виду палива, кількості сірки та біогенного матеріалу в паливі. Крім того, на всі транспортні засоби поширюється страховий поліс відповідальності перед третіми особами. Страхові поліси оподатковуються страховим податком у розмірі 11% річного збору. Для мотоциклів, пасажирських автомобілів та інших транспортних засобів загальною вагою до 3,5 т обов’язкова плата за проїзд на всіх австрійських шосе та швидкісних магістралях.

Бельгійці ж вимушені платити 27 % щороку загального податку на страхування. Однак введено спеціальні пільги для службових авто. Майже всі дороги в цій країні небезкоштовні для вантажівок від 3,5 т, збір вираховується залежно від довжини шосе.

У Чехії враховуються фактори, що впливають на остаточну ставку страхування, а саме кількість дорожньо-транспортних пригод (бонус/малус прибл. 50%), спричинених власником автомобіля, вік та місце проживання власника, розмір двигуна, цілі, для яких використовується транспортний засіб. А прихильники електронних віньєток для транспортних засобів нарешті можуть забути про паперові купони на вікнах авто з січня 2021 р. Крім того, для еко транспорту вартість віньєток зменшено майже вдвічі.

Акцизи на паливо для дорожнього руху у Фінляндії залежать від енергетичного еквіваленту палива та викидів CO2. Походження компонентів, що використовуються в паливі, може вплинути на спосіб його оподаткування. Такі відновлювані компоненти як спирти виробляють менше СО2 і тому платити за них потрібно менше, ніж за викопне паливо.

Жителі Франції мають платити податок на паливо: з 2020 року для перевезення вантажів діапазон відрахувань становить від 14,21 до 17,45 EUR за 100л. Відшкодування витрат доступне тільки для фермерів і таксистів. А рівень податку на страхування тут становить 33 % щорічно.

Оподаткування палива в Угорщині залежить від щоквартальної ціни на світовому ринку нафти. Якщо в середньому за квартал ціна становить менше 50 USD, це означає збільшення податку приблизно на 5-10 HUF/л. Продаж пального обкладається ПДВ (27%), акцизним збором (змінним) та певним податком на паливо.

Італійцям дорого обходиться користування шосе, адже у 2018 році прибуток від автомагістралей (альпійські тунелі не враховані) склав 8,309 млрд. EUR, а загальна сума податків (тобто ПДВ) склала 1,498 млрд. EUR.

У Люксембурзі збори за користування дорогою мають сплатити водії транспортних засобів, що транспортують продукти, вагою від 12 т.

У Румунії страховий поліс відповідальності перед третіми особами є обов’язковим. Він охоплює  лише відстрахування шкоди, заподіяної жертві, а не відповідальній стороні. Страхування з повним покриттям (КАСКО) є необов’язковим. До обов’язкового страхування входить «зелена карта» (страхування, що діє за межами Румунії). Для легкового автомобіля із об'ємом двигуна 1400 куб. см, ставка становить приблизно 80 EUR на рік.

Однак у Словаччині впроваджено ряд знижок на такі збори залежно від відстані, яку пройшла вантажівка за рік. Від 50 000 км водій може розраховувати на знижку в 11 %.

Любителі бензину й дизеля в Іспанії вимушені змінити свою думку щодо вибору палива, адже на них чекає Спеціальний податок на продаж палива приватним споживачам, який складається з загальної (400,69 EUR/1000 л для бензину та 307 EUR/1000 л для дизельного палива) та спеціальної ставок (72 EUR/ 1000 л для бензину та дизельного палива).

Податок на затори сплачується в Стокгольмі (Швеція), а з 2013 року - і в Гетеборзі. Максимальна плата за транспортний засіб - 135 SEK (прибл. 13 EUR) на день у Стокгольмі. У Гетеборзі максимальна плата становить 60 SEK (прибл. 6 EUR) на день. А плата за перевірку викидів вихлопних газів у розмірі 40 SEK (прибл. 4 EUR) сплачується за кожен новий зареєстрований автомобіль та комерційний транспортний засіб.

4. ПЛАТА ЗА ТЕХНІЧНИЙ ОГЛЯД

Найдорожче австрійцям обходиться технічний огляд вантажівок із чотирма осями - 194,40 EUR за рік.

Технічний огляд у Бельгії коштує до 55 EUR і для пасажирських авто він обов’язковий до сплати кожен рік.

А в Чехії вимагають не лише технічний огляд, а й регулярне оцінювання викидів від авто.

Німеччина розробила власні стандарти для технічного огляду, який складається із головної перевірки, перевірки авто на відповідність вимогам безпечного пересування та тесту на шкідливі викиди.

У Греції водії мають заплатити від 40 до 81 EUR за технічний огляд свого транспортного засобу.

Ірландці ж не так сильно переймаються технічним оглядом, тому що першу перевірку їм необхідно здійснити через чотири роки з дати першої реєстрації авто в Європі, а сертифікат перевірки діє два роки.

Технічний огляд приватних і пасажирських авто в Нідерландах триває всього 45 хв.

Румунія запровадила обов’язкову перевірку для громадському транспорту (навіть таксі) кожні 6 місяців.

Лише 11 країн із 27 вважають за необхідне проводити регулярний технічний огляд для транспортних засобів.

СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ В ІНШИХ КРАЇНАХ

КИТАЙ

Китай не відстає від Європи і представляє різноманітні податки на транспортні засоби, а саме:

1. Податки, які має виплатити виробник/імпортер/покупець або продавець

1.1. Ввізне мито

1.2. Споживчий податок

1.3. ПДВ

2. Податки/збори, які має сплатити власник авто/користувач

2.1. Податок на придбання

2.2. Податок на володіння

2.3. Податок на моторизацію

1. Податки, які має виплатити виробник/імпортер/покупець або продавець

Ввізне мито становить 15 % для звичайних автомобілів. А споживчий податок сплачується або безпосередньо платником податків або посередником, його розмір залежить від місця виготовлення транспортного засобу. Уряд Китаю вирішив покращити економічну ситуацію і знизив ПДВ на виготовлення автомобілів із 16 до 13 %.

2. Податки/збори, які має сплатити власник авто/користувач

Податок на придбання загалом складає 10 %, але він не діє на транспортні засоби посольств, консульств, армії та громадські автобуси і електробуси, придбані міськими громадськими автобусними підприємствами. Цей податок не діє також на автомобілі на нових джерелах енергії (NEV) до 2022 р., також уряд Китаю запровадив програму стимулювання NEV. Податок на володіння складається із податку на транспортний засіб та податку на судно. Власники енергоефективних транспортних засобів (EEV) отримують знижку 50%, а NEV взагалі звільнено від податку. Технічний огляд обов’язково повинен проводитись щорічно, а частоту перевірки на викиди визначає регіональний орган влади. Крім того, водії повинні платити за страхування і проїзд магістралями.

ІНДІЯ

Уряд Індії відійшов від режиму акцизного збору та запровадив податок на товари та послуги (GST) з 2017 року, який і є податком на авто (складається із одноразового податку, пожиттєвого податку, податку на вагу). Варто зазначити, що для всіх транспортних засобів розмір податку становить 28 %, а для електричних транспортних засобів - 5 %. Ця країна поділена на 26 штатів і у кожному з них різна політика оподаткування, яка поширюється на автобуси, вантажівки, причепи, трактори, двоколісні транспортні засоби, авто/джипи, таксі та моторикши/триколісні транспорті засоби. Можна виділити схожу тенденцію оподаткування за штатами, адже автобуси зазвичай оподатковують залежно від кількості пасажирських місць, вантажівки – залежно від ваги. У деяких штатах (Хімахал Прадеш, Джамму і Кашмір, Сіккім) авто і позашляховики оподатковують на основі об’єму їхнього двигуна. А в Карнатаці податок вираховують із водіїв автобусів на основі кількості пасажирів, крім того, тут електричні транспортні засоби звільнено від оподаткування. Жителі Маніпуру мають платити податок на авто на бензині та дизелі (350-700 INR). У Нагаланді та штаті Таміл Наду різний податок для туристичних і міських/сільських автобусів, схожа ситуація із звичайним таксі та туристичним таксі. У багатьох штатах триколісні транспортні засоби оподатковують залежно від кількості пасажирів і товару, який вони транспортують.

ЯПОНІЯ

У Японії представлено такі види податків на транспортні засоби:

1. Податок на тоннаж

1.1. Базова ставка

1.2. Попередня ставка

2. Податок на екологічність

3. Податок на об’єм двигуна (податок на володіння)

4. Податок на міні транспортні засоби

4.1. Податок на екологічність

1. Податок на тоннаж

Цей тип податку вираховується залежно від ваги транспортного засобу. Проте всі електрокари, автомобілі на паливних елементах і на природному газі, гібриди з підзарядкою від мережі та транспортні засоби на гібридному і дизельному паливі було звільнено від цього податку до квітня 2023 р. за дотримання певних умов. Для вантажних автомобілів та автобусів загальною вагою понад 3,5 т, оснащених системою пом'якшення гальмування (CMB), системою контролю стабілізації (SCS) та/або системою попередження про виїзд зі смуги руху (LDW) податок зменшено на 25-75 %.

2. Податок на екологічність

Податок на екологічність - це новий податок, який був введений одночасно із підвищенням податку на споживання до 10% (жовтень 2019 р.) і вираховується під час придбання кей-карів, малогабаритних та стандартних автомобілів. Варто зазначити, що власники електрокарів, автомобілів на паливних елементах і на природному газі, гібридів  із підзарядкою від мережі (із кількістю пасажирів до 10 осіб) не мають сплачувати цей податок.

3. Податок на об’єм двигуна (податок на володіння)

Цей податок сплачується авансом за наступний рік. Якщо об’єм двигуна пасажирського авто більше, ніж 6 л, то власник повинен сплатити 111 000 JPY (прибл. 843 EUR), а якщо тільки 1 л - то 29 500 JPY (прибл. 226 EUR). Такі ставки стосуються авто, зареєстрованих до вересня 2019 р. Водії електрокарів, автомобілів на паливних елементах і на природному газі, гібридів  із підзарядкою від мережі не звільняються повністю від цього податку, але отримують знижку у 75 %.

4. Податок на мінітранспортні засоби

Японія – це країна мініавто, а саме кей-карів, тому для них існує окремий вид податку. Що  ж він передбачає? Це податок на певний тип авто з такими характеристиками: макс. довжина – 3,4 м, макс. ширина – 1,48 м, макс. висота – 2 м, макс. об’єм – 660 м². Згідно з цим податком за пасажирський мініелектрокар для приватних цілей потрібно заплатити 2 700 JPY (прибл. 21 EUR), а за звичайний пасажирський мінікар – 10 800 JPY (прибл. 82 EUR). Однак податок на екологічність приємно вражає власників пасажирських кей-карів для приватного використання – це 0 % для електрокарів і кей-карів на природньому газі. У 2021 р. (квітень-грудень) мініавто на гібридному паливі теж звільнено від цього податку.

РОСІЯ

У Росії введено такі податки на транспортні засоби: ввізне мито, акцизні податки, ПДВ, податок на транспорт і розкіш та утилізаційний збір. Митні збори, що сплачуються фізичними особами, які імпортують пасажирські транспортні засоби, відрізняються від митних платежів, що сплачуються юридичними особами. У травні 2020 року Рада Євразійської економічної комісії ввела 0% ввізного мита на нові електромобілі (лише BEV) до 31 грудня 2021 року. Продаж та імпорт транспортних засобів оподатковуються ПДВ, який виріс із 2019 року до 20%. Податок на розкіш діє з 2014 року і поширюється на пасажирські транспортні засоби ціною понад 3 млн RUB (прибл. 33 000 EUR). Утилізаційний збір сплачується до державного бюджету і формально призначений для фінансування проєкту утилізації старих автомобілів у Росії (державна підтримка демонтажників та переробників).

КОРЕЯ

У Кореї представлено таке ж різноманіття податків на транспорті засоби як у інших країнах, а саме введено податок на придбання. Його поділено на такі види податків:

1. Податок на купівлю

1.1. Податок на особисте споживання

1.2. Податок на освіту

1.3. ПДВ

2. Податок на реєстрацію

2.1. Податок на придбання

2.2. Державна облігація

3. Податок на володіння

3.1. Щорічний податок на транспортний засіб

3.2. Податок на освіту

4. Податок на використання

4.1. Акциз на паливо

4.2. Податок на освіту

4.3. Акциз на моторне паливо

4.4. ПДВ на паливо

Уряд зменшив податок на особисте споживання на 70% для заміни автомобілів старше 10 років (бензин/дизель/LGP) на нові автомобілі (бензин/LGP) (січень-червень 2020). Розмір податку на освіту складає 30% річного податку на транспортні засоби. Ці вирахування зменшуються на 5% на рік (до максимум 50%), починаючи з третього року після першої реєстрації нового автомобіля. А акциз на моторне паливо складається із 26% від акцизу на паливо.

ТУРЕЧЧИНА

У Туреччині діє три основних види податків на транспортні засоби, які перечислено нижче:

  1. Податок на придбання

1.1. ПДВ

1.2. Податок на споживання

2. Податок на володіння

2.1. Податок на автомобільний транспортний засіб

3. Податки на моторизацію

3.1. Акциз на паливо

ПДВ у Туреччині складає 18%, а придбання автотранспорту також обкладається спеціальним податком на споживання, ставки якого залежать від потужності двигуна та вартості до оподаткування. Податок на автомобільний транспортний засіб для легкових автомобілів базується на потужності двигуна автомобіля, його вартості до оподаткування та віці. Водії пасажирських автомобілів, що працюють лише від електродвигуна, мають сплатити лише 25% цього податку. Аналізуючи акциз на паливо в цій країні станом на лютий 2021 року, загальна сума податку у відсотках від вартості до оподаткування становить приблизно 40% для дизельного палива та 45% для бензину.

ВЕЛИКОБРИТАНІЯ

Портмоне водіїв Великобританії зазнають впливу від таких податків на транспортні засоби:

  1. Податок на придбання

1.1. ПДВ (на нові транспортні засоби та транспортні засоби, які були у вжитку)

1.2. Збори за реєстрацію

2. Податок на володіння

3. Податок на моторизацію

3.1. Акциз на паливо

1. Податок на придбання

ПДВ на нові транспортні засоби складає 20%, а ось процес вирахування цього податку для транспортних засобів, що були у вжитку, дещо складніший. ПДВ на старі авто або автопричепи сплачується з різниці між ціною придбання та ціною продажу авто, що було у вжитку. На комерційні транспортні засоби ПДВ сплачується з ціни перепродажу транспортного засобу. Перший реєстраційний збір для всіх транспортних засобів складає 55 GBP. Однак у автолюбителів є можливість отримати знижку на абсолютно новий автомобіль із низьким рівнем викидів через грант, який уряд надає автосалонам та виробникам. Сьогодні може бути надано грант до 3 000 GBP на авто вартістю до 50 000 GBP.

2. Податок на володіння

Податок на володіння вираховується по-різному для різних транспортних засобів. Для приватних авто – залежно від розміру двигуна та викидів СО2, для автобусів – залежно від кількості місць та показників екологічності, а для комерційних авто важлива вага та екологічність.

3. Податок на моторизацію

Ставки мита на бензин та дизельне паливо у Великобританії однакові, а саме - 57,95 GBP/л.

США

У Сполучених Штатах більшість податків та зборів за транспортні засоби встановлюються у кожному штаті окремо, а не на загальнодержавному рівні. Однак вагомим винятком є податок на неекономічне використання палива. Податковий кодекс сприяє придбанню електромобілів та гібридних електромобілів шляхом надання податкових пільг покупцеві.

Більшість штатів США накладають державні податки на продаж транспортних засобів. Податки з продажу додаються до ціни товарів чи послуг, придбаних у США. Такий вид податку діє в усіх штатах, крім Аляски, Делавера, Монтани, Нью-Гемпшира та Орегона. На Гаваях є подібний податок, хоча він стягується з підприємств, а не зі споживачів. У Каліфорнії найвищий державний податок з продажу - 7,5%, що може збільшити загальний податок до 10%. Усі штати США встановлюють збір за реєстрацію всіх транспортних засобів незалежно від їх віку та, як правило, щороку. Наприклад, у Нью-Йорку збір за реєстрацію встановлюється залежно від ваги транспортного засобу.

ОПОДАТКУВАННЯ ТРАНСПОРТУ В УКРАЇНІ

В Україні існують такі податки при ввезені легкових автомобілів:

Ввізне мито. Ставка мита – 10%. При ввезенні легкового автомобіля походженням з країн ЄС у 2021 році ввізне мито складає 4,5% і ставка буде знижуватися ще наступні кілька років, поки не сягне 0%.

Акцизний податок, який вираховується за спеціальною формулою: базова ставка * коефіцієнт двигуна (об'єм двигуна ділиться на 1 000 куб. см) * коефіцієнт віку. Базова ставка для автомобілів з бензиновим двигуном = 50 EUR (об'єм двигуна до 3 000 куб. см включно) або 100 EUR (об'єм двигуна більше, ніж 3 000 куб. см). Базова ставка для автомобілів із дизельним двигуном = 75 євро (об'єм двигуна до 3 500 куб. см включно) або 150 євро (об'єм двигуна більше, ніж 3 500 куб. см). Коефіцієнт віку – коефіцієнт, що дорівнює кількості повних календарних років з року, наступного за роком виробництва відповідного транспортного засобу, до року визначення ставки податку.

ПДВ складає 20 %.

Збір на обов’язкове державне пенсійне страхування при набутті права власності на легкові автомобілі і здійснюється за першої державної реєстрації в Україні - 3-5 % в залежності від вартості авто. Крім того, діє податок на розкіш у розмірі 25 000 UAH, якщо вартість авто більше, ніж 2 250 000 UAH.

В Україні взято курс на розвиток електричного транспорту в Україні і першим кроком до цього стало стимулювання придбання електромобілів за рахунок податкових преференцій. На сьогодні власники електромобілів звільнено від сплати ввізного мита, ПДВ, а акцизний збір складає 1 EUR/кВт ємності акумулятора.

На сьогоднішній день у Верховній Раді зареєстровані законопроєкти № 3476 та № 3477, які звільнять імпортовані електромобілі від оподаткування ПДВ (до 31 грудня 2025 р.); наразі пільга діє до 31 грудня 2022 р.). Покупці електромобілів можуть отримати тимчасове право на отримання податкового кредиту та не платити внесок на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування (з 1 січня 2026 по 31 грудня 2030 р.).

ВПЛИВ ГЛОБАЛЬНОЇ ЕКОПОЛІТИКИ НА ОПОДАТКУВАННЯ АВТО

Майже весь світ налаштований на те, щоб урятувати клімат планети та вивести екологічну ситуацію на новий сприятливий рівень. Згідно з Кіотським протоколом для обмеження викидів парникових газів в атмосферу і зниження темпів кліматичних змін, необхідно здійснити значне скорочення рівня викидів CO2 автомобільним транспортом. Саме тому в усьому світі розробляють і впроваджують відповідні ініціативи на міжнародному, національному та локальному рівнях. Це стосується і урядів великих країн і країн ЄС та EFTA, які розробили політику оподаткування транспортних засобів, що спрямована на заміну старих авто енергоефективними транспортними засобами на екологічному паливі.

За користування авто теж потрібно платити, або як оподатковують транспортні засоби у світі

REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі