По гарячих слідах рішення ВАСу щодо транспортного податку або чому важливо знати деталі
По гарячих слідах рішення ВАСу щодо транспортного податку або чому важливо знати деталі

Інформаційний простір вибухнув новиною про незаконність транспортного податку на елітні автомобілі.

30 серпня 2016 року Вищий адміністративний суд України поставив крапку в справі № К/800/8077/16, якою визнав протиправним та скасував податкове повідомлення 2015 року про сплату транспортного податку з автомобіля LAND ROVER 2013 року випуску.

Журналісти та експерти, коментуючи рішення суду, звертають увагу власників автомобілів, що останні можуть не сплачувати транспортний податок за 2015 рік, а також можуть використовувати цю правову позицію по відношенню до податку і за 2016 рік. З такими висновками можна було б і погодитись, якби не деталі названого судового рішення, які повинні знати платники податків, легкові автомобілі яких відповідно до пп. 267.1.1 п.267.1 ст.267 ПКУ є об’єктами оподаткування транспортним податком.

ТРАНСПОРТНИЙ ПОДАТОК відповідно ПКУ Є МІСЦЕВИМ ПОДАТКОМ

Цей, один з головних висновків Вищого адміністративного суду України фактично означає, що транспортний податок не може бути встановлений лише рішенням Верховної Ради України, і зверніть увагу, навіть якщо це закон (!). Встановлення місцевих податків відповідно до ст.143 Конституції України, п.12.3 ст.12 ПКУ та п.24 ч.2 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» відноситься до ВИКЛЮЧНОЇ компетенції сільських, селищних, міських рад.

КОНТРОЛЮЮЧІ ОРГАНИ НЕ МОЖУТЬ ЗАСТОСОВУВАТИ СТ.267 ПКУ З МЕТОЮ ОПОДАТКУВАННЯ ТРАНСПОРТНИМ ПОДАТКОМ В 2015 РОЦІ.

До такого важливого висновку судді Вищого адміністративного суду України прийшли з наступних причин:

По-перше, відповідно до пп.12.3.4 п.12.3 ст.12 ПКУ органи місцевого самоврядування повинні оприлюднювати рішення про встановлення місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлених місцевих податків та зборів.

По-друге, згідно ст.3 Бюджетного кодексу України 2015 рік – плановий рік, а 2016 – бюджетний період.

Таким чином, нові податки не можуть бути визнані обов’язковими для сплати в 2015 році, оскільки місцеві ради не приймали і не могли прийняти і офіційно оприлюднити до 15 липня 2014 року рішення про встановлення транспортного податку, який був введений Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо податкової реформи» №71 від 28.12.2014 р. з 01.01.12015 року.

Cуд визнав законодавчу базу про встановлення розміру і порядку адміністрування та сплати транспортного податку суперечною, непослідовною, з не узгодженими нормами, що впливають на неоднозначність (множинність) трактування прав та обов’язків платників податків у спірному випадку

Саме з урахуванням даного висновку Верховний адміністративний суд України прийняв рішення про протиправність визначення податкового зобов’язання з транспортного податку за 2015 рік.

В ЯКОСТІ ПІСЛЯМОВИ та ВАЖЛИВІ ДЕТАЛІ

Тож, коментуючи рішення Вищого адміністративного суду України у справі № К/800/8077/16, можна зробити наступні висновки:

1. Вимога контролюючих органів щодо сплати транспортного податку за 2015 рік є протиправною.

Якщо ви отримали податкове повідомлення про сплату транспортного податку за 2015 рік, сміливо вказуйте в якості аргументів щодо відмови у сплаті даного податку висновки ВАСу у справі № К/800/8077/16, викладені в даному матеріалі.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ, що деякі органи місцевого самоврядування, як, наприклад, Київська міська рада прийняла рішення №58/923 від 28.01.2015, яким в т.ч. був введений транспортний податок на 2015 рік. Даним рішенням були внесені зміни у рішення Київської міської ради від 23 червня 2011 року № 242/5629 «Про встановлення місцевих податків і зборів в м. Києві». В даному випадку Київська міська рада порушила пп.12.3.4 п.12.3 ст.12 ПКУ, відповідно до якої органи місцевого самоврядування повинні оприлюднювати рішення про встановлення місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлених місцевих податків та зборів.

Звертаючись до рішення ВАСУ, що аналізується, звертаємо увагу, що суд у справі № К/800/8077/16 зазначив, що відповідно до ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. Крім того, судді Вищого адміністративного суду України посилаються також і на низку справ Європейського суду з прав людини, що є джерелами права і в Україні. «Цими рішеннями було встановлено порушення с.1 Першого протоколу до Конвенції, яке полягало в тому, що органи влади віддали перевагу найменш сприятливому тлумаченню національного законодавства, що призвело до накладення на заявника додаткових зобов’язань зі сплати податків».

2. Що стосується вимоги контролюючих органів щодо сплати транспортного податку за 2016 рік

Перш за все ви повинні переконатись, що Ваша місцева рада не приймала рішення про застосування транспортного податку на своїй території.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ, що всі прийняті рішення про встановлені місцеві податки і збори ОБОВ’ЯЗКОВО мають надсилатись органами місцевого самоврядування до контролюючих органів в 10-денний термін з дня їх оприлюднення. Не буде пересторогою в даному випадку перевірити також і факт оприлюднення такого рішення місцевими радами в ЗМІ.

Автор: Ольга Богатирчук
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі