Олег Боярин: Україна може стати європейським Китаєм
Олег Боярин: Україна може стати європейським Китаєм

Олег Боярин - голова Федерації роботодавців автомобільної галузі та власник заводу "Єврокар", розташованого в Закарпатті недалеко від угорського кордону. З 2001 року тут збирають автомобілі Skoda. Потужність заводу - 100 000 машин на рік, але зараз він завантажений на 2%. Навколо заводу Боярин збудував великий індустріальний парк "Соломоново". Але після скасування режиму вільної економічної зони проект фактично заморожений.

Власник автоскладального підприємства, Боярин виступає за державний протекціонізм, але при цьому не соромиться критикувати владу. В кінці 2013 року він чи не єдиний з українських автомагнатів публічно звинуватив уряд у тиску на бізнес. Сьогодні Боярин дорікає уряду за неефективне управління економікою.

В інтерв'ю ЛІГАБізнесІнформ Олег Боярин розповів про популізм влади, чому його Шкоди не експортуються в Європу і як Україні не перетворитися на сировинний придаток Європи.

З якими показниками виробництва і продажів "Єврокар" закінчив перший квартал 2015 року?

Випустили 530 автомобілів. Це 37% від обсягів виробництва першого кварталу 2014 року. Продали всього 395 автомобілів. Найбільш продаваною моделлю залишається Octavia - реалізовано 175 машин.

Падіння катастрофічне. Але в даному випадку цифри - це наслідок тієї політики, яку проводить уряд.

У чому вона полягає?

Намітилася стійка тенденція деіндустріалізації країни. З України роблять сировинний придаток світової економіки. За нинішньої моделі економічного розвитку, яку реалізує прем'єр-міністр, економіка може прогодувати не більше 10 млн осіб (з дітьми та пенсіонерами). Наведу дві цифри. У 2000 році в реальному секторі економіки було зайнято 4,6 млн чоловік. Сьогодні, за офіційними даними, людей, які зайняті в реальному секторі, 2 млн. Насправді з урахуванням фактора повної зайнятості їх трохи більше 1 млн осіб.

Я чув інші думки. Деякі експерти кажуть, що ринок оживає. ЗАЗ, наприклад, відновлює виробництво (в тому числі і автобусів). Активізувалися продажі авто. Ви бачите позитивні сигнали на ринку?

На жаль, ні. Ми бачимо за минулий рік повну бездіяльність у реалізації яких би то не було реформ. Тільки прем'єр-міністр вважає, що уряд досяг успіхів. Бізнес же бачить, що ми опускаємося все глибше в кризову яму і не розуміємо, як з неї вибиратися.

Авторинок досяг дна, або продажі будуть і далі падати?

Ще не досяг. Я намагаюся бути реалістом і спираюся винятково на макроекономічні показники. Зрозуміло, що є певний мінімальний обсяг ринку і частково потенціал зростання з огляду на те, що в Україні один з найстаріших автопарків в Європі. Є люди, які можуть купувати авто в будь-який час і на будь-яких умовах. Але їх дуже мало. Без запуску промисловості, що еквівалентно відновленню економіки, говорити про відновлення ринку неможливо.

Ви вважаєте, що яма в економіці - це заслуга конкретної людини, Арсенія Яценюка? Адже є об'єктивні чинники. Це і економічна спадщина минулої влади, зараз йде війна на Сході, девальвація гривні ...

Прем'єр, як і будь-який керівник на підприємстві, несе відповідальність як за дії підлеглих, в даному випадку міністрів, так і за результат в цілому. Війна не може бути виправданням для провальної економічної політики. Вона, навпаки, повинна бути стимулом для швидкого проведення реформ. На них потрібно витрачати місяці, а не роки.

Але ви ж не вважаєте, що прем'єр - ворог собі і свідомо вбиває економіку? Адже від цього залежить і його рейтинг в тому числі...

Я думаю, що одних політичних амбіцій недостатньо. Потрібно бути в першу чергу хорошим менеджером. Так, кількість податків зменшили, але зміни виключно технічні. Від перестановки доданків сума не змінилася, адже база нарахування не залишилася колишньою, вона розширилася. Потрібно провести реальну податкову реформу з де-факто скороченням податків, щоб бізнес, платник податків почав вірити уряду.

Як ви можете оцінити роботу Мінекономрозвитку, яке сьогодні є правонаступником Мінпромполітики? До речі, міністр економіки Айварас Абромавічус позначив своє ставлення до українського автопрому, заявивши: "Навіщо прикидатися, що у нас є виробництво автомобілів, якщо це викруткова збірка?" Як ви оцінюєте цю заяву?

Нові люди, які прийшли в міністерство, вселяють надію на якісь зміни. Але проблеми мають системний характер, і люди рівня замміністра або радника, швидше за все, не можуть щось глобально змінити без глибших змін самої системи.

Що стосується заяви міністра, можу сказати, що якщо він вправі вважати, що у нас немає автомобільної промисловості, то і ми маємо право вважати, що у нас немає міністра економіки. У нас є потужності з виробництва автомобілів, на яких можуть вироблятись сотні тисяч машин для Європи. Наші технології дозволяють випускати автомобілі європейського рівня. Але ці потужності простоюють порожні і не працюють. Ми можемо не мати свого автопрому в глобальному розумінні (технологій, вітчизняних моделей авто), але ми можемо бути виробничим майданчиком не гірше Словаччини, Угорщини, Туреччини та Росії.

Можете конкретизувати, яких рішень ви чекаєте від Кабміну?

Тотальне зменшення податкового тиску у всіх секторах економіки. Потрібно розробити програму зайнятості населення в першу чергу в реальному секторі, а також секторальні програми розвитку. Вона повинна бути одна, а не як зараз 89, але реально здійсненна і виконувана. Потрібно зайняти людей, дати їм роботу, щоб країна щось виробляла.

За рахунок чого ви можете завантажити потужності вже зараз? У вас є план, як це зробити? Чому ви не поставляєте автомобілі в Європу, адже європейські країни де-факто знизили бар'єри для української продукції?

Інформація про те, що ринок Європи відкритий для української продукції, - фікція. Зараз мито в ЄС вище, ніж було два роки тому. За системою ГСП воно було на рівні 6,5%, стала 8,6%, згідно з Угодою про асоціацію та ЗВТ. Стане 0 тільки через 7 років. Про який рівень зниження де-факто йдеться?

Зараз ЄС тимчасово відкрив кордон для великого переліку товарів українського походження. Це не стимулює постачати туди автомобілі?

Вони відкрили ринок в основному для сировини і товарів АПК. При цьому встановлені найжорстокіші квоти. Наприклад, обнулені ставки на кокоси, ананаси, імбир, бамбук, чай і т.д. Товари, які у нас не вирощуються і не виробляються. При цьому якщо ми перевищуємо квоти, ставки мит на товари, які Україна традиційно експортує на ринки ЄС (м'ясо птиці, яйця, сири, вершкове масло), варіюються від 80 до 270%. На автомобілі базова ставка 10%. Відповідно, з такими митами виробляти автомобілі для європейського ринку сьогодні немає сенсу. Залишаються тільки резерви внутрішнього ринку.

В Україні дешева робоча сила. Це не дозволяє виробляти більш дешеві за собівартістю автомобілі для Європи, навіть з урахуванням сплати мита?

Питома частка праці в собівартості автомобіля - до 2%. Це не перекриває встановлені 8,6% мита.

Сьогодні в уряді в якості радника працює архітектор словацького автомобільного дива Іван Міклош. Ви з ним зустрічалися? Досвід Словаччини може бути застосований в Україні?

Те, що він зробив у Словаччині, вселяє повагу. Але чи є у пана Міклоша реальні повноваження на реалізацію реформи в Україні - велике питання.

Я впевнений, що ми можемо застосувати досвід Словаччини. Україна може бути експортно-орієнтованим виробничим майданчиком для випуску компонентів, комплектуючих, і автомобілів в тому числі.

Що для цього потрібно?

Потрібно створити інвестиційні умови не гірші, ніж у Румунії, Польщі, Словаччині тощо. В Україні діє "податок на інвестицію": щоб створити виробництво, потрібно сукупно заплатити податків 35-40% від суми інвестиції.

Для створення прийнятної інвестиційного середовища потрібно обнулити мито (зараз від 3-5%) і ПДВ на обладнання, ввезене для створення нових виробничих потужностей, яке не виробляється в Україні. Скасувати податок на прибуток, який реінвестується в розвиток. Своєчасно повертати ПДВ, чого держава не робить. У згаданих країнах інвестору, який створює виробництво, держава безкоштовно дає землю, проводить за свій рахунок комунікації, надає пільговий період оплати, дотує створення кожного робочого місця і т.д. У нас же при будівництві нового об'єкта потрібно заплатити пайовий внесок на розвиток локальної інфраструктури в розмірі до 10% від суми інвестиції. Хто прийде на такі умови інвестувати?

Імпортні мита потрібно підвищувати? Чому Україна не зніме всі бар'єри?

В Україні потребують заміни близько 6 млн автомобілів віком понад 10 років. Заміна цього парку оцінюється майже в $ 100 млрд. Ці гроші можуть піти за кордон в якості оплати імпорту, на розвиток глобальних корпорацій, або можуть залишитися в Україні. Але для цього тут має бути виробництво. Якщо ми хочемо не підтримувати зарубіжних виробників, а створити свою розвинену автомобільну галузь, мита потрібно підвищувати. Тоді це стимулює великі автоконцерни не імпортувати сюди автомобілі, а виробляти їх тут, локально.

У скільки вам сьогодні обходиться утримання компанії, яке, очевидно, не окупається?

У десятки мільйонів гривень щомісяця.

Де ви берете гроші?

Проїдаємо кредитні кошти.

Який у вас кредитний портфель?

Великий. Завод побудований на кредитні кошти. Ми зберігаємо людей, в яких інвестували раніше, і виробничі майданчики в надії, що рано чи пізно прийдуть до влади люди, які під реформами розуміють конкретні дії, а не слова і гасла.

Ви реструктурували кредит?

Зараз проходимо процес реструктуризації. Йдуть переговори.

Що зараз з проектом створення індустріального парку "Соломоново" в Закарпатті, який ви ініціювали? Він працює?

Торік його внесли до реєстру. Там раніше була вільна економічна зона. Ми були флагманом, і за нами туди прийшли інші компанії, які інвестували десятки мільйонів доларів. У 2005 році уряд переглянув інвестиційне законодавство (яке гарантувало інвесторам збереження умов на 30 років), і проекти зупинилися, режим вільної економічної зони скасували відразу. Зараз більшість інвесторів, які встигли зайти ще під ВЕЗ, без умов, обіцяних від початку, там змушені просто виживати. Працюють декілька, які були запущені на початку 2000-х років. Нові проекти не з'явилися. І не з'являться, якщо не почати зміни інвестиційного середовища.

Ви на минулому тижні запустили виробництво нової Skoda Fabia. Плануєте освоювати нові моделі?

Безумовно. Буде і новий Superb, і інші моделі. Хочеться сподіватися, що рано чи пізно уряд поміняється і прийдуть прагматичні люди. Тоді ці автомобілі будуть вироблятись не тільки для українського, а й європейського ринку. Але нам потрібно обговорювати з Європою ті умови, що ми підписали в Угоді про асоціацію, і як з цієї ситуації вийти. Україна може стати європейським Китаєм. Для цього потрібно, щоб вони зорієнтували свої підприємства на перенесення виробництва з Китаю в Україну. Для цього є всі передумови: кваліфікована робоча сила (середня місячна зарплата в Україні - 130 євро, в Китаї - $700), логістика, швидка реакція на зміни ринку і т.д. Але при цьому повинні бути умови не гірші, ніж у Китаї. Без розуміння урядом цих речей зробити це неможливо.

Скільки автомобілів ви плануєте випустити за підсумками року?

2 000 автомобілів (проти 3649 одиниць у 2014 році).

З якими фінансовими результатами Єврокар закінчить 2015 рік?

Планові збитки. Цифри не можу назвати. Початок року був більш оптимістичним. Наприкінці минулого року ми виходили з обсягів як мінімум в два рази більше, ніж зараз. Зараз навіть наші найбільш консервативні плани ще раз переглядаються.

REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі