Мобільний додаток To-U від українського стартапу Go To-U - інтерв'ю з одним із засновників стартапу Назаром Шимоне-Давида
Мобільний додаток To-U від українського стартапу Go To-U - інтерв'ю з одним із засновників стартапу Назаром Шимоне-Давида

Як давно ви в електромобільній спільноті та що вас надихнуло створити такий онлайн-сервіс?

Весною 2014-го року ми привезли першу Tesla Model S в Україну. Як тільки ми відчули, що це авто собою представляє, відразу стало зрозуміло, що це, мабуть, єдине майбутнє для усього персонального транспорту. І це майбутнє вже тут і зараз! Майже усі, з ким ми спілкувалися і кому показували Tesla, після слів захоплення від тест-драйву починали розповідати, що це точно не для України, адже тут взагалі немає інфраструктури для електромобілів і в Україні це малоймовірно. Цілком  логічно, що у нас виникло бажання довести протилежне. І вже восени разом з однією з найбільших АЗС ми запустили одночасно 34 зарядні станції, які вперше об‘єднали країну мережею зарядок. З часом з проекту «TeslaClubUkraine» виросла нова компанія Go To-U, навіть лого спочатку було майже ідентичне.

Компанія Go-to-U – це стартап? Чи важко в Україні започаткувати стартап?

Так, ми стартап, але з готовим продуктом для ринку. Go To-U - це відповідь на основну проблему ринку не тільки України, але й решти світу - невпевненість водія в тому, що коли він приїде до зарядної станції, вона буде вільна, або йому доведеться чекати в черзі, втрачаючи час. З іншого боку, власник зарядної станції не мав жодних інструментів управління і зв‘язку з клієнтами, які користуються його зарядним пристроєм, щоб працювати над збільшенням клієнтської бази. Стартап заснувати не важко, але заснування-це не мета стартапу. Його метою є стати гравцем на світовому рівні, а це дуже не просто, і лише одиниці з тисяч стартапів в змозі це зробити.

«У Турині ми були по програмі TechStars, найвідомішого у світі акселератора, куди потрапляють менше 1% компаній»

Хто Ваш інвестор та який прогнозований термін окупності проекту?

Стартап має трьох рівноправних засновників, - я, Олена та Любов Артеменко. Ми плануємо стати прибутковими вже наступного року.

Яка  у вас команда? Скільки розробників та іншого персоналу у вас у штаті?

У нас 9 розробників, а загальна кількість членів команди на сьогодні складає 19 осіб.

Наскільки нам відомо, офіс компанії знаходиться у Львові, чи у вас аутсорс і необхідності в офісі немає, так як ви ITпроект?

Так, у нас є офіс, але тепер ми працюємо дистанційно. Насправді є розуміння, що в нашому випадку повністю дистанційно ми не зможемо працювати, потрібне живе спілкування кожного дня.

Яке покриття, або в яких країнах  маєте користувачів? Долю ринку в таких сервісах визначають 2 показниками – кількість клієнтів, що завантажили додаток та кількість партнерів back-офісу - власників електрозарядних станцій. Чи є у Вас аналітика щодо ваших користувачів?

Поки ми найактивніші у двох країнах - це Україна і Таїланд, також виходимо на нові ринки: Португалія і Великобританія. На черзі найцікавіше і найважче - США. В Україні у нас близько 100 партнерів, у Таїланді близько 60, кожного місяця наш додаток використовується більше ніж 20 тис. разів.

Нещодавно (до карантину) ви відвідали м. Турин, де брали участь у конкурсі стартапів. Розкажіть про цей досвід. Що вдалося звідти привезти?

У Турині ми були по програмі TechStars, найвідомішого у Світі акселератора, куди потрапляють менше 1% компаній. Програма була розрахована на 3 місяці, але за місяць почалась епідемія, і ми перейшли в онлайн. Два тижні тому програма скінчилася, це був неймовірно важливий досвід, який ми тепер будемо втілювати в життя. TechStars - це партнерство і підтримка назавжди, свого часу такі компанії, як AirB&B, також були у цьому акселераторі. Це зовсім інший світ людей, які об’єднані однією метою, що звучить «Make a dent in the universe», це слова Стіва Джобса.

Зважаючи на останні тенденції щодо здешевлення нафти, як ви вважаєте, чи вплине це на ринок електромобілів у світі та в Україні зокрема?

Я впевнений, що ані вартість нафти, ані бензину особливо не впливають на вибір на користь електромобіля. Економія на бензині – це тільки один з факторів. Цю думку переважно підтримують ті, хто хоч раз проїхався на будь-якому електромобілі, і не підтримують ті, хто жодного разу не їздив в електромобілі.

Чи просто підписувати договори з партнерами? В якому форматі ви це робите ?

Ми підписуємо договір і надаємо наше програмне забезпечення за стандартною моделлю SaaS (software as a service) з місячною передплатою. Також ми продаємо і саме обладнання зарядної станції. Кожна партнерська локація по-своєму унікальна, бо це може бути, наприклад, ресторан, або рішення для елітної мийки.

Щойно з’являється нова зарядна станція у вашій системі, ви  встановлюєте партнерські зв’язки з іншими сервісами, що є поруч? Яким чином це відбувається?

Ми фактично не рекламуємо нашу діяльність активно, ріст переважно органічний, і ми точно не намагаємось стати «найбільшими». Завдяки такій стратегії ми можемо сконцентрувати свою увагу на цікавих для нас проектах, продумати правильно позиціонування і підібрати найдоцільніший пакет послуг, які ми надаємо. Сервіси, що знаходяться поруч, зазвичай комунікують з нами першими, і, якщо немає прямого конфлікту інтересів між партнерськими бізнесами, можлива співпраця і з ними.

Хто на сьогодні  є вашими конкурентами?

Нашими конкурентами на сьогоднішній день є так звані мережі зарядних станцій, і на перший погляд, різниця між нами і ними не настільки чітка. Хоча мета в нас із ними  прямо протилежна. Наше завдання – поєднати власників зарядних станцій і їх клієнтів (власників електро авто) у зручний для клієнтів час та зручному місці, за допомогою нашого програмного продукту, в той же час метою наших конкурентів є заробити на перепродажі кВт, орендуючи при цьому паркомісце у бізнесу, чи обіцяючи їм частину доходу при «інвестиції у зарядку». Насправді це прихована модель фінансової піраміди, де спочатку продається дуже дешеве обладнання з десятикратною націнкою і «дивіденди» виплачуються за рахунок таких же інвесторів. 

«Роль держави у будь якому процесі це чіткий вектор розвитку і прозорість у формуванні правил для усіх учасників»

Які, на вашу думку, перспективи використання електротранспорту в Україні, зважаючи на глобальні світові трансформації і рівень розвитку ринку?

Ми почали розвивати тему електромобілів у 2014 році, коли власне побачили перспективу енергонезалежності не тільки для власника електромобіля, але й перспективу енергонезалежності країни в цілому. І чим більше і швидше це станеться, тим краще для нас усіх. Глобально ми усі рухаємось в правильному напрямку і можемо тільки пришвидшити цю трансформацію, бо зупинити її вже ніхто не зможе.

Які фактори, на Вашу думку, заважають розвитку електромобільної інфраструктури в Україні, та які кроки усунення цих перешкод Ви бачите?

Україна зробила багато кроків в напрямку підтримки цієї галузі, і найважливішим є прийняття законів про відміну ПДВ і мита на електромобілі, це суттєво вплинуло на формування ціни на електромобілі. По багатьом показникам ми обігнали наших західних сусідів. Єдиною перепоною на сьогодні я бачу те, що цілий сегмент електромобілів, так званих plug-in гібридів, не підпадає під термін «електромобіль» і обкладається митом і ПДВ як звичайне авто, при тому, що ці маленькі двигуни ДВЗ працюють як генератори і не мають прямого механічного зв‘язку з колесами. Це просто робить цілу велику категорію недоступною по ціні.

Яка, на Вашу думку, роль держави у пришвидшенні процесу сталого розвитку та використання відновлюваної енергетики?

Роль держави у будь якому процесі - це чіткий вектор розвитку і прозорість у формуванні правил для усіх учасників. А ось суть вектору має полягати у створенні таких умов роботи, щоб компанії хотіли працювати тут, в Україні, і створювати продукти з великою доданою вартістю тут. На мою думку, на глобальному рівні зараз зменшується роль держав у цих процесах і зростає роль міст і регіонів, але, думаю, це тема для наступної розмови :)

Автор: Прес-служба ФАУ
REVIEW №77 (21.07.2020) Електрокари Made in Ukraine. Міф чи реальність?
REVIEW №77 (21.07.2020)

Електрокари Made in Ukraine. Міф чи реальність?

Дивитися далі