Лізинг, оренда та каршерінг авто вже давно стали популярними трендами міської мобільності
ФРА підготувала декілька цікавих питань нашому новому члену, так званому «послу мобільності», компанії «Отокоч Україна», яка з 2017 року надає послуги з оренди автомобілів, лізингу, є офіційним постачальником транспортних послуг для 5-ти зіркових готелів Hyattі Hilton та ексклюзивним імпортером мастильних матеріалів торговельної марки OPET.
Відповіді надає директор ТОВ «Отокоч Україна» Мурат Гюрюнлю.
З чого усе починалося
– Доброго дня! Раді знайомству та співпраці з компанією-інвестором в українську економіку. Розкажіть, будь ласка, де і коли була заснована компанія «Отокоч»? Яка місія компанії?
Компанія Otokoc Otomotiv була заснована в 1928 році у Туреччині як перша інвестиція Koç Group в автомобільний сектор, і розпочала історію Групи в автомобільній галузі. Сьогодні здійснює діяльність під брендами Otokoç, Birmot, Avis Fleet, Avis, Budget, Otokoç Insurance, Zipcar, Otokoç Second Hand, Lastick.
Otokoc Otomotiv - найбільша автомобільна компанія Туреччини, що пропонує своїм клієнтам нові та вживані автомобілі торгових марок Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Maserati, Birmot, а також авто бренду Ford, Ford Trucks та Volvo через автосалони дилерської мережі, а також - запасні частини, додаткове обладнання, аксесуари та системи захисту для автомобілів, послуги фінансування та страхування надаючи таким чином повний спектр автомобільних рішень під одним дахом.
Компанія пропонує послуги як короткострокової оренди автомобілів під марками Avis і Budget так і довгострокової оренди (оперативний лізинг) та послуги каршерінгу (погодинного сервісу користування авто) під брендом Zipcar.
Якщо говорити про міжнародну мережу, компанія Otokoc працює для своїх клієнтів у
9 країнах (Туреччині, Азербайджані, Північному Іраку, Казахстані, Угорщині, Грузії, Північному Кіпрі, Україні та Греції) та більш ніж 350 локаціях, має більш ніж 3000 працівників та автопарк 85 000 одиниць, і місія Компанії: бути «Інноваційним, глобальним партнером, що пропонує мобільні сервіси у дорозі для своїх клієнтів».
– Скільки років знадобилось, щоб побудувати міжнародну мережу компаній?
– Якщо рахувати з дати використання першої торгової марки, тобто з 2005 року, то у підсумку – 14 років.
– Як ви оцінюєте бізнес-клімат в Україні? І які причини виходу на ринок України?
– В Україні є попит і немає значних перешкод для діяльності нашого бізнесу. У 2012 році після погодження Стратегії глобалізації компанія прийняла рішення налагоджувати співпрацю та інвестувати в Європейський регіон. Таким чином, Україна стала сьомою країною у цьому списку. У 2017 році Otokoc Otomotive розпочинає свою діяльність в Україні, створивши власну компанію ТОВ «Отокоч Україна», яка має право надавати послуги з оренди автомобілів, використовуючи ТМ Budget на території України. Тому, коли я порівнюю цифри 2018 та 2019 років на ринку короткострокової оренди авто, що пов’язана в основному з туризмом, то частка ринку, яку займає Отокоч Україна, - 12% та 16% відповідно. Це говорить про те, що ринок росте і, відповідно, доля нашої компанії також росте.
– Які проблеми виникали, коли виходили на ринок України?
- Насправді в нас не було проблем (серйозних) як у інвестора, що заходить на ринок України, якщо не враховувати банківських питань – грошових трансферів з Туреччини в Україну, що зазвичай займало надто багато часу. До того ж, ми вже мали досвід відкриття компаній в інших європейських країнах, наприклад, в Угорщині та Грузії. Тому ми були готові і, звичайно ж, мали якісний юридичний супровід.
– Яка країна була першою, де Otokoc Otomotive розпочала свою діяльність?
- Вперше ми вийшли на міжнародний ринок у 1997 – це був Азербайджан. Після того в 2012 році ми започаткували компанію в Іраку. Третьою країною був Казахстан – в 2014 році. Потім Угорщина – в 2015 році, Грузія, а також Кіпр – 2016 рік. Україна – у 2017 і Греція у 2018 році. Ми уклали договір про спільне підприємство з американською компанією ABG Group, яка є співвласником брендів AVIS та Budget з Otokoc Otomotive .
– Тобто ви маєте спільний капітал з ABG GROUP?
– Так, ми ділимо акції.
«Надійність, якісні послуги і стабільність – наші основні переваги»
– Скільки авто в прокаті було з самого початку існування компанії? А скільки зараз є в Києві, Україні?
- Офіційно компанія почала вести бізнес у липні 2017 року. Незважаючи на те, що це був наш перший рік, ми досягли наших цілей і мали 150 авто на балансі компанії, які перебували у короткостроковій та в довгостроковій оренді загалом. Якщо ж порівняти результат 2017 та 2018 років, то ми виросли до 600 автомобілів. У 4 рази більше. Зараз маємо у власності більше 800 авто, які здаються в оренду. Основна діяльність – послуги лізингу (короткострокова оренда авто) в аеропортах великих міст України – Києва, Львова та Одеси. Також ми заключили договір співробітництва з готелями Хілтон і Хаят, де ми також основні партнери у наданні послуг транспортного обслуговування для гостей готелю.
– Який середній вік авто в парку «Budget»?
– В середньому 2 роки, усі авто нові, так як ми стартували у 2017 році. Ми також швидко замінюємо авто, які не відповідають нормам технічної безпеки відповідно до світових стандартів і залежно від попиту на них.
– Якого класу авто найпопулярніші в Україні?
- На першому місці, звичайно, економічні авто, невеликого розміру– через доступну ціну, що ми пропонуємо нашим клієнтам. Це в основному молоде покоління, компанії та туристи. На другому місці високий сегмент – автомобілі люкс-класу. Та малолітражні вантажні автомобілі.
– Чи є в автопарку компанії електромобілі? Якщо ні, то чи планується поповнювати автопарк «зеленими» авто, йдучи назустріч глобальним світовим викликам?
- Щодо електричних авто, це новий тренд, і ми рухаємося у цьому напрямку. Та їх ціна все ще зависока, відповідно, оренда плата також буде вища. І поки що ми не отримували запитів на оренду електрокарів. Можливо, через недостатній розвиток інфраструктури зарядних станцій люди все ще відчувають невпевненість в них. Але скоро електрифікованих моделей буде більше.
– Чи багато у вас корпоративних клієнтів та який у них середній строк оренди?
–Звичайно, багато. В основному популярний довгостроковий лізинг – на 3 або 4 роки. Але є і короткостроковий – від місяця до 1 року.
– Скільки авто у середньому беруть у лізинг міжнародні компанії?
- 300-400 авто.
– 2 роки тому, коли Ви прийшли на ринок України, тут було більше можливостей, чи все ж було і багато ризиків?
- На українському ринку багато спільного з турецьким ринком, тому ми були досить підготовлені. Також потрібно пам’ятати, що Otokoc Otomotive в Туреччині – це не лише лізингова компанія, а і рітейлер, як і інші автомобільні дилери. Тому зараз ми аналізуємо ринок Україні та нові можливості щодо диверсифікації нашого бізнесу.
– Назвіть 3 основні причини, чому клієнт має обрати саме компанію Budget?
– По-перше, це якість надання послуг. Оскільки ми надаємо послуги, ми повинні реагувати на всі потреби наших клієнтів, у тому числі і в довгостроковій перспективі, якщо ми зможемо задовольнити всі їх потреби, що ми і робили. Завдяки цьому ми мали клієнтів-компанії, які орендували у нас до 500 авто на довгостроковий термін. І ми дуже цінуємо їх прихильність. По-друге…Можливо, тому, що ми – компанія авто індустрії з історією. Наприклад, я починав свою кар’єру в компанії Ford Motor Company. Потім я відповідав за дилерів, що належали Otokoc Otomotive. Тому наша компанія дуже чутлива до сфери надання послуг. Надійність, якісні послуги і стабільність – наші основні переваги. Коли в 1996 році я почав свою кар’єру, моїми клієнтами були великі міжнародні компанії. Зараз, через 20 років – вони знову є моїми клієнтами.
«Ми створюємо майбутнє нашої компанії разом з колективом»
– Оскільки ви почали говорити про початок своєї кар’єри, в мене з’явилось особисте запитання. Ким Ви мріяли бути у дитинстві? Чи була у Вас омріяна професія?
- Мої батьки і дядько були інженерами, і я часто бачив, як мій батько збирав кораблі після опівночі , тож я мріяв стати інженером з будівництва кораблів. Все ж я став інженером з математичних наук. Мені подобається інжинірингові системи – створювати бізнес моделі, покращувати старі та будувати нові алгоритми і бачити їх ефективність на практиці. Для прикладу, я перший директор компанії ТОВ «Отокоч Україна». До цього я мав і інший управлінський досвід, але бути на старті – це також була моя мрія. Крім того, нам пощастило мати таку чудову команду.
– Це і є моє наступне запитання.
– Нам пощастило мати чудову досвідчену команду. Я це зрозумів, коли ми почали працювати разом. Роль команди в компанії дуже важлива. Моя команда має досвід в автомобільній галузі, сфері оренди та довгострокового лізингу авто. Вони відкриті до нових рішень і креативних ідей. Тому вони дуже швидко пристосовуються і допомагають процесу і бізнесу в цілому. Вони доклали багато зусиль для того, щоб бренд Budget став упізнаваний у всьому світі.
Тому я з упевненістю можу сказати, що наша гарна репутація – заслуга нашої команди.
– Чи великий колектив компанії в українському офісі?
– 77 працівників. В центральному офісі - 30 осіб. Ми організовуємо багато корпоративних заходів, зустрічей. Часто це імпровізація. Ми не тільки працюємо пліч-о-пліч з дня на день. Разом з колективом ми створюємо майбутнє нашої компанії! Тому ми підтримуємо різні ініціативи, ділимося ідеями всередині колективу, створюємо можливості для синергії думок, ідей. Ми навіть можемо змінити бізнес-модель компанії, структуру, якщо це підвищить ефективність та результативність роботи. Ми підтримуємо сприятливу атмосферу всередині компанії, цінуємо працівників-драйверів змін, так як все навкруги швидко змінюється. Я вважаю, це наша сильна сторона. Саме тому нам вже 19 років.
Погляд у майбутнє
– Які очікування від ринку України і прогнози на найближчі 5 років?
– Нещодавно ми започаткували новий проект, вид лізингу – оренда техніки (траків) для будівництва та промисловості. Якщо раніше ми надавали послуги тільки оперативного лізингу, то зараз ми сертифікуємо фінансовий лізинг. І коли ми побачимо прогрес на ринку, наступним кроком стане лізинг електрокарів.
– Чи просто для Вас довіряти людям, з якими працюєте?
– Так. Це наша філософія – довіряти з самого початку. Це як подружні відносини, або ти довіряєш, або ні. Якщо ні, тоді навіщо одружуватись, чи співпрацювати? (посміхається) На співбесіді з кандидатами я завжди запитую, чи подобається Вам компанія, і чи розумієте, у чому суть нашого бізнесу? Я вибираю Вас, якщо ви вибираєте нас! Ми цікавимося планами кандидатів на майбутнє, чим вони хочуть займатися, щоб зрозуміти, чи підходить їм дана галузь. Я вважаю, що це правильний і ефективний підхід до підбору команди.
– Які Ваші очікування на наступні 5 років.
– Ріст ринку, звичайно. Тому що з 2017 року ринок почав невпинно рости. Звичайно, рівень облікової ставки Нацбанку є важливим критерієм можливості залучення коштів та, відповідно, розвитку бізнесу, так само як і рівень росту ВВП країни. Якщо приріст буде більше 4%, то автомобільний сектор буде рости, і ми зможемо диверсифікувати послуги, масштабувати бізнес, а також забезпечити зростання обсягу послуг лізингу автомобілів, адже попит на оренду і лізинг росте.