Крок вперед і два назад: Україна не здатна захистити національного автовиробника?
Крок вперед і два назад: Україна не здатна захистити національного автовиробника?

Будь-яка нація, як правило, намагається захистити галузі, які вважає стратегічними та пріоритетними, жодним чином не дозволяючи собі бездіяльність в частині використання доступних та легітимних інструментів захисту.

Даний постулат досить яскраво ілюструє відношення країн світу до власних автомобільних галузей під час світової кризи.

Чи стосується даний постулат українського автопрому? Чи вважає Україна свій автопром стратегічною галуззю?

16 серпня поточного року Кабмін затвердив перелік пріоритетних галузей економіки. Чи є серед них автопром? Як не дивно, є!

Пріоритетний статус галузі в класичному розумінні може означати першочергову можливість застосування ряду інструментів захисту і підтримки: від прихованих (добре або не дуже) субсидій та стимулювання попиту до інструментів торгівельного захисту та прямих чи опосередкованих пільг.

Найбільш цікавою с точки зору застосування прецедентного права на відміну від більш звичного для нас jus cogens є категорія субсидій.

Гра за правилами?

Угода про субсидії та компенсаційні заходи СОТ (Safeguard and Countervailing measures agreement 1994) класифікує субсидії на три види: заборонені (prohibited) – їх ще називають «червоні субсидії»; такі, що дають підставу для вжиття заходів (actionable), або «жовті субсидії», і такі, що не дають підставу для вжиття заходів (non-actionable), або «зелені субсидії» (натомість Закон України «Про захист національного виробника від субсидованого імпорту» від 22 грудня 1998 року використовує терміни «легітимна» та «нелегітимна субсидія»).

До заборонених субсидій належать експортні субсидії (export subsidies) та субсидії, обумовлені використанням вітчизняних товарів на противагу імпортованим (import substitution subsidies).

Однак більшість субсидій, які надаються членами СОТ, становлять не заборонені, а такі, що дають підстави для вжиття заходів. Тобто факт надання цих субсидій є причиною виникнення спору лише в тому випадку, коли такі заходи фінансового сприяння зумовлюють несприятливі наслідки («adverse effects») для інтересів іншого члена СОТ.

Третій вид – субсидії, які не дають підставу для вжиття заходів, - є дозволеними та неадресними, тому до них не застосовуються положення Угоди про субсидії та компенсаційні заходи. До 31 грудня 1999 року до цієї категорії тимчасово належали певні види адресних субсидій, наприклад, деякі субсидії, що призначені для підприємств конкретного регіону, чи спрямовані на сприяння захисту навколишнього середовища або наукових досліджень. Утім, починаючи з 1 січня 2000 року ці субсидії вважаються такими, що дають підставу для вжиття заходів.

Фактично всі фінансові заходи, що використовуються країнами світовими лідерами авто виробництва (до речі, членами СОТ) можна сміливо класифікувати до червоної, або жовтої скриньок. І тільки деякі із переважної більшості – до зеленої. Цей факт, як не дивно, не заважає їм професійно використовувати дані інструменти.

Безцінний досвід.

До прикладу, варто згадати досвід інших країн-членів СОТ в підтримці власних автомобільних галузей.

США

  • Підтримка виробництва електромобілів
  • Субсидії General Motors, Chrysler в рамках програми Automotive Industry Financing Program У грудні 2008р. Конгрес Сполучених Штатів виділив компаніям GM і Chrysler 13,4млрд.$ для уникнення банкрутства.
  • Підтримка постачальників комплектуючих для автомобілебудівних підприємств
  • Утилізація старих автомобілів в обмін на нові, більш економічні тощо При продажі старого авто його власник отримує від держави чек на3,5-4,5тис.$,який він зможе використати при купівлі нового автомобіля.

Росія

  • Утилізація старих автомобілів в обмін на нові
  • Підтримка автопрому (обов'язкові умови по обсягу випуску автомобілів, рівню локалізації виробництва, державних закупівель тощо)
  • Субсидування відсоткових ставок по споживчих кредитах на придбання легкових автомобілів національного виробництва
  • Субсидування відсоткових ставок лізинговим компаніям виробників автомобілів тощо
  • Росія прийняла зміни до законів стосовно утилізації транспортних засобів. З 2014 року утилізаційний збір має розповсюджуватись в тому числі на локальних автовиробників. Натомість в бюджеті РФ на той самий 2014 рік закладена досить нескромна сума в  99,25 млрд. рублів.

ЄС

  • Утилізація старих автомобілів та схеми утилізації scrappage schemes
  • Фінансова державна підтримка автопрому
  • Програма CARS 21
  • Тимчасові заходи фінансової підтримки (Temporary framework діяли з 2008 по 2011 рік) та включали допомогу в розмірі від 500 тис євро, державні гарантії. Пільгові гарантії по кредитам до 90% суми, зниження процентних ставок до овернайт за залученими коштами, субсидування кредитних ставок до 50%
  • Постійні заходи фінансової підтримки De minimis etc. (від 3,8 до 6,8 млрд. євро): від 200 до 1,5 млн. євро фінансової допомоги, надання гарантій на ринкових умовах, соціальні програми щодо зниження безробіття та збереження робочих місць.

Країни                     

Премія за утилізацію старого авто

Витрати держави

Інша підтримка

АВСТРІЯ

1,5 тис. євро

(з 1 квітня до 31 грудня 2009 р.)

45 млн. євро

(кошти виділено державою та автомобільними компаніями рівними частинами)

 

ВЕЛИКОБРИТАНІЯ

2 тис. фунтів

 

3,2млрд. $ виділено найбільшим авто виробникам країни (1,5 млрд. $ – урядом у вигляді державних гарантій при залученні кредитів,1,7млрд.$ через Європейський Інвестиційний Банк на розробку нових,екологічно чистих технологій).

ІСПАНІЯ

 

 

1,2 млрд. євро виділено урядом на реалізацію програми стимулювання автомобільного ринку (програма почала діяти від березня 2009 року).

ІТАЛІЯ

1,5 тис. євро

2 млрд. євро

 

НІДЕРЛАНДИ

 

 

Урядвиступивгарантомпринаданнікредитуврозмірі1,5млрдєвро найбільшому в Європі оператору на ринку лізингу автомобілів і літаків- голандській компанії LeasePlan.

НІМЕЧЧИНА

2,5 тис. євро

1,5 млрд. євро

(додатково виділено 5 млрд. євро)

Введеноновіправилаобрахуваннятранспортногоподатку–від 1 липня 2009 року податок  розраховуватиметься як за обсягами викидів вуглекислого газу, так і за об’ємом двигуна . Нове правило приведе до зменшення суми податку для власників легкових автомобілів середнього та малого класів з пониженим викидом СО2.Правило діятиме для нових автомобілів.

ПОЛЬЩА

 

 

Уряд за проваджує поверненняпокупцямновихавтомобілівсплаченихсумПДВ , ставка якого у Польщі при продажі автомобілів дорівнює 22% . Виплати здійснюватимуться з «ресайклінгового» фонду , на рахунках якого знаходиться понад 350 млн . $ .Фонд наповнюється за рахунок виплат з апершу реєстрацію автомобіля ,які складають близько 150$.

ФРАНЦІЯ

1 тис. євро

 

Автомобілебудівнійгалузінаданофінансовупідтримкувобсязі6млрд.євро, з яких 1 млрд .призначено для підрозділів Renault та Peugeo t-Citroen , що займаються кредитуванням покупців, за умови ,що концерни не закриватимуть виробництва на території Франції

ШВЕЦІЯ

Від 1 липня 2009 року уряд звільнив екологічно чисті автомобілі від транспортного податку на перші 5 років після придбання.

2,5 млрд . євро надано компаніям Volvo та Saab нарозвиток «зелених» технологій.

БРАЗИЛІЯ

У січні 2009 року було знижено податки на закупівлю промислових товарів, ут .ч. автомобілів. Також від грудня 2008р .до кінця березня 2009 р. комерційним банкам було надано 3,6млрд.$ на видачу автомобільних кредитів і знижено податки за споживчими кредитами.

КАНАДА

На підтримку людей, які збираються придбати автомобіль компаній General Motors або Chrysler, виділено 700млн. канадійських $ (565 млн. $ США).

КИТАЙ

Від 20 січня до 31 грудня 2009р. Знижено податок на малолітражні моделі автомобілів і з двигуном до 1,6 літра .З метою субсидування сільського населення китайський уряд виділив 732 млн. $ . У період від 1 березня до 31 грудня 2009р. діятимуть знижки при купівлі автомобіля  – 10% ,при купівлі мотоцикла – 13% . Також держава гарантує субсидії в розмірі 300 -500 $ при заміні старих трьох-і чотирьох колісних транспортних засобів на нові. Крім цього, уряд Китаю виділив 1,46 млрд .$ на розробку автомобіля з альтернативним видом палива

ПІВДЕННА КОРЕЯ

Від 1 травня до 31 грудня 2009р. кожен, хто обміняє старий автомобіль, виготовлений до 1 січня 2000р. , на новий, отримає знижку податку з продажу на 70% .Уряд надасть кошти компаніям, які займаються автокредитуванням, та автовиробникам для розробки нових моделей. Державний банк Кореї та ще кілька інвесторів створять фонд в обсязі 744,6млн.$ для фінансування злиття та поглинання в автомобільному секторі країни.

США

У грудні 2008р. Конгрес Сполучених Штатів виділив компаніям GMі Chrysler 13,4млрд.$ для уникнення банкрутства. На початку 2009р .у США набрав чинності Закон про податкові пільги для покупців нових автомобілів, згідно з яким покупці нового автомобіля у період від 16 лютого 2009р. до 1 січня 2010р. звільняються від сплати податку на прибуток зв иплаченої за автомобіль суми, яка не повинна перевищувати 49,5тис.$. Пільги не діють на американців, які заробляють понад 125тис.$ на рік на одну особу, або 250тис.$ на сім’ю .Кошти на реалізацію цієї програми закладено до загального пакету стимулювання американської економіки в сумі 787 млрд.$ .Уряд США придбає для своїх потреб 17600 економічних автомобілів національного виробництва. Програма державних закупівель була розрахована на термін до 1 червня, на її реалізацію буде спрямовано 285 млн.$ з антикризового фонду. Також внесено законопроект щодо виплати премій за утилізацію старих автомобілів. При продажі старого авто його власник отримує від держави чек на 3,5-4,5тис .$, який він зможе використати при купівлі нового автомобіля. Програма діятиме протягом року, а її коштів вистачить субсидування купівлі 1млн. нових автомобілів.

ЯПОНІЯ

Покупці гібридних автомобілів, електромобілів та деяких бензинових і дизельних моделей, що відповідають необхідним стандартам, отримають знижку близько 3тис.$. Купуючи компактні автомобілі (kei-car) з об’ємом двигуна до 600см3 ,клієнти отримують знижку близько 1тис.$ Додаткову знижку в 100 тис. ієн можна отримати за утилізацію автомобіля «віком» більше 13років. Ця програма субсидування почне діяти Японії влітку та триватиме до березня 2010 р.

Крок вперед і два назад.

Іншими словами, стратегії розвитку української автомобільної галузі незважаючи на хитку активізацію інсрументів торгівельного захисту не існує.

І річ навіть не в тім, що проект програми розвитку вітчизняного автопрому блукає в повному розумінні цього слова міністерствами ще з 2008 року. Скоріше річ  в тім, що при всій різноманітності механізмів підтримки автопорому в інших країнах та їх обсягами фінансування галузі ми наївно намагаємося конкурувати з ними з нерівним розподілом сил на аж надто відкритому ринку України. І які б закиди ми не отримували на свою адресу  в частині чи то впровадження спец пит., чи то утилізаційного збору, наші невпевнені та сором’язливі дії неспівставні  з тим рівнем захисту галузі, що притаманний іншим країнам-членам СОТ.

Між ними і нами існую значна різниця: для них торгівельний тарифний та нетарифний захист є лише одним з цілої низки доступних інструментів, в той час як для нас – чи не єдиним.

REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі