Який він – автомобіль майбутнього? Це буде електрифікована, автономна, підключена і щорічно оновлювана машина, прогнозують аналітики PwC. І додають – автомобіль все частіше буде використовуватися «за потребою» – за схемою спільного користування, або каршерінгу.
Що це за тренд, чому він набирає популярності та які перспективи має – спробуємо розібратися далі.
Каршерінг є одним з глобальних трендів розвитку спільної економіки (Sharing Economy), коли населення відмовляється від придбання продуктів комфорту – надбань наукового прогресу – у власність, щоб не витрачати зайві кошти та не нести за них відповідальність, але продовжує мати доступ до них завдяки спільному використанню з іншими людьми.
То у чому ж полягає суть каршерінгу? Це автомобільний сервіс, який дає можливість орендувати автомобіль на короткий час з похвилинною або погодинною оплатою. Найчастіше він використовується для коротких поїздок в межах міста. А наявність великої кількості пунктів, де можна залишити автомобіль після використання, дає можливість вибирати між громадським транспортом або автомобілем. Тож жителі міст стають власниками авто тільки у той час, коли їм це дійсно необхідно.
Перший досвід спільного користування автомобілями був в 1948 році в Швейцарії. Кооператив Sefage (повна назва – Selbstfahrergemeinschaft) придбав кілька автомобілів, які могли орендувати учасники кооперативу. Протокаршерінг Sefage сильно відрізнявся від звичної в наші дні системи. Це був своєрідний клуб, в якому люди з одного району ділили між собою вартість автомобіля. Бронювати його треба було заздалегідь по телефону, а ключі знаходилися в сейфі на стоянці.
Зараз такий формат каршерінгу, коли люди, об'єднані територією, інтересами тощо, спільно володіють автомобілем, називається «fractional carsharing», і це була одна з найбільш ранніх форм каршерінгу. Проект Sefage пропрацював до 1998-го.
Початок було покладено, але ідея ще довго не приносила суттєвих результатів. По всій Європі вже пізніше, у 70-80-х, з'являлися аналогічні експерименти. Але більшість з них після кількох років існування зазнавали краху. Усі вони не змогли протриматися на плаву через проблеми з плануванням, маркетингом і управлінням фінансами. Масштаб проектів був занадто малий, а підтримка місцевих урядів – незначною або взагалі відсутньою. Зрештою, амбіції компаній не відповідали доступним на той момент технологіям.
Повноцінне впровадження каршерінгу почалося паралельно з активним поширенням систем GPS-навігації – в кінці 90-тих. У цей же час стає доступною технологія RFID-карт. Каршерінг повільно зростав, ставав популярним і систематизованим явищем. Фірми з'являлися в Німеччині, Норвегії, Швеції, США, Канаді та інших країнах.
У цілому, існує два типи класифікації всіх сервісів каршерінгу – все залежить від того, як організовано станції оренди і повернення автомобілів та хто їх організовує.
Отже, типи каршерінгу за ступенем локалізації:
За організацією управління:
Кількість автомобілів і зареєстрованих користувачів послуг каршерінгу швидко зростає. За оцінками ING, станом на 2018 рік в Європі автопарк каршерінгу налічує 370 тис. автомобілів. Це лише трохи більше 0,1% всіх легкових автомобілів у Європі. Втім, за останні два роки парк каршерінгу виріс майже втричі.
Не менш вражаючим є зростання кількості користувачів послуг каршерінгу. Хоча слід зазначити, що враховані у статистиці користувачі могли користуватися послугами каршерінгу як регулярно, так і лише раз на рік. Та як би там не було, кількість користувачів подвоїлася з 2016 по 2018 рік.
При цьому, згідно з результатами дослідження, приблизно третина громадян Євросоюзу, які мають водійські права, висловлювали зацікавленість в послугах каршерінгу, а 60% автовласників навіть готові були б надавати свій автомобіль, якби вони могли отримувати за це оплату. 43% опитаних заявили, що більше не зацікавлені у володінні автомобілем і готові відмовитися від особистого транспорту зовсім.
І за прогнозами аналітиків ING, до 2035 року кількість автомобілів в автопарку каршерінгу може вирости аж у 20 разів – до 7,5 млн.
Дані: ING
Більшість автопарку каршерінгу керується за схемою peer-to-peer (від приватної особи - приватній особі). У розрізі ж бізнес-каршерінгу більшість користувачів віддають перевагу free float каршерінгу, коли місце початку і закінчення оренди дозволені в будь-якому місці у межах певної зони (3,2 млн осіб).
Дані: ING
За даними дослідження ринку, опублікованого компанією P&S Intelligence, у 2018 році світовий ринок каршерінгу оцінюється вартістю 5,6 млрд доларів США і, за прогнозами, буде зростати на 11% до 10,8 млрд доларів США у 2025 році.
Дані: P&SIntelligence
Що парадоксально: на кінець 2017 року, понад 20% ринку каршерінгу в частині учасників були представлені ініціативами OEM. Наочний приклад. У Німеччині найпопулярнішими сервісами каршерінгу є car2go, DriveNow та Flinkster. І перші два сервіси належать великим автовиробникам. Car2go – це сервіс Daimler, а DriveNow – BMW, і вони охоплюють близько 41% і 33% німецьких користувачів каршерінгу відповідно.
Дані: Університет Твенте
Таким чином, автовиробники інвестують сотні мільйонів доларів в бізнес, хоча теоретично, ця ідея абсолютно їм невигідна. Адже якщо одним автомобілем будуть користуватися 10 осіб, то кожен з них окремо вже не купить собі персональний транспортний засіб. Продажі авто, відповідно, впадуть. Для чого ж автовиробникам підтримувати таку невигідну їм тенденцію?
У Volvo зазначають: «Приватне володіння автомобілями нікуди не зникне, але ми з позиції автовиробника розуміємо, що масштаби приватного володіння будуть скорочуватися, і – що більш важливо – характер володіння автомобілем стане змінюватися».
У Volkswagen говорять приблизно те ж саме. Адже співпрацюючи з каршерінговими компаніями, вони отримають доступ до нової аудиторії, яка вважає за краще мобільність володінню автомобілем.
Більшість виробників автомобілів вже прокладають свій шлях до нового рівняння мобільності з розвитком нових бізнес-моделей – або самостійно, або ж через партнерства.
Обсяг оголошених інвестицій автовиробників у розивток каршерінгу за останні три роки (2016-2018 рр.)
Автокомпанія | Сервіс каршерінгу | Цільовий ринок співробітництва | Розмір інвестицій | Примітка |
Власні проекти | ||||
Volkswagen | We Share | Німеччина | $4 млрд | Розвиток цифрового бізнесу, у т.ч. каршерінгу |
BMW and Daimler
| Share Now | Європа Північна Америка | $1,1 млрд | Створення СП для розвитку транспортної мобільності, у т.ч. каршерінгу (компанія Share Now) |
GM | Maven | США | N/a |
|
Партнерство | ||||
Hyundai and Kia | Grab | Сінгапур | $275 млн |
|
Daimler | Turo | Німеччина | $92 млн | В партнерстві з SKHoldings та іншими інвесторами |
PSA Group | TravelCar | США | $16 млн |
|
PSA group | Communauto | Північна Америка. | N/a |
|
Hyundai | Revv | Індія | $14,3 млн |
|
Hyundai
| Car Next Door | Австралія | $2 млн |
|
Toyota | Getaround | США | $10 млн |
|
GM | Feezu | Китай | N/a |
|
Загалом | $5,5 млрд | З урахуванням загальних інвестицій у проекти транспортної мобільності, якщо окрема частка фінансування каршерінгу не розголошувалася |
Дані: відкриті джерела інформації
Автовиробники мають на меті об’єднати не тільки автомобілі та власність, але й «користування» та мультимодальну мобільність. Кінцева мета – продовжувати продавати автомобілі, навіть за умови радикальної зміни профілю клієнта; і продавати послуги, які стосуються не тільки самого автомобіля, але і його користувача.
І ось тут саме час перейти до причин набуття популярності ідеї каршерінгу. Популярності навіть серед автовиробників.
За інформацією Transport&Environment, середньостатистичний автомобіль не використовується протягом більше 90% часу, тоді як придбання стає все дорожчим, а його володіння коштує приблизно 6 500 євро на рік. Крім того, невикористані автомобілі залишаються припаркованими у вулицях, займаючи місця. Наприклад, у Парижі 70% припаркованих автомобілів використовуються менше, ніж раз на місяць. Це явище погіршує проблему заторів у центрах міст, вартість яких за економікою ЄС оцінюється в 100 млрд євро щорічно.
І ці проблеми можуть бути вирішені завдяки розвитку кашренінгу.
Експерти PwC називають кілька причин, які зумовлюють зростаючу популярність спільного користування автомобілів:
1. Урбанізація
Ріст урбанізації зумовлює збільшення кількості транспортних засобів, що призводить до перезавантаженості доріг. Це, в свою чергу, веде до збільшення часу очікування, росту обсягів викидів і витрат на будівництво і підтримку інфраструктури.
2. Нормативно-правове регулювання
Муніципальна влада реалізує ініціативи зі зниження перезавантаженості доріг і зменшенню обсягів шкідливих викидів (наприклад, вводячи обмеження на рух і парковку в найбільш завантажених місцях міста і стимулюючи користування громадським транспортом).
3. Споживчі вподобання
Зараз відбувається поступове зміщення вподобань користувачів від володіння автомобілем до тимчасового користування ним, і це може бути корисно як самим споживачам (за рахунок суттєвої економії коштів), так і автовиробникам, у яких з’являється додаткова можливість керувати сприйняттям свого бренду.
4. Технології
Розвиток нових технологій в області мобільних додатків, навігаційних систем і телематики значно спростило процеси пошуку, бронювання, користування і повернення орендованого автомобіля.
5. Забруднення атмосфери
Ріст обсягів шкідливих викидів викликає серйозне занепокоєння як влади, так і звичайних користувачів, і одним із способів боротьби із забрудненням може стати прийняття заходів, стимулюючих зменшення числа автомобілів в особистому володінні.
Як і більшість сучасних інноваційних ідей, каршерінг потребує підтримки, зокрема, на державному рівні. З огляду на досвід європейських країн, можна виділити три загальних напрями просування ідеї каршерінгу зі сторони місцевої влади.
1. Нормативно-правове регулювання.
Найчастіше регулювання здійснюється шляхом надання пільгових місць для паркування. Показовим у цьому плані є приклад уряду Німеччини, де з 1 вересня 2017 року вступив в силу закон щодо каршерінгу. Згідно з ним місцева влада може створювати паркувальні місця, які будуть доступні тільки для автомобілів каршерінгу, а також знижувати або звільняти від плати за паркування автомобілі, зареєстрованих за схемою каршерінгу.
В Італії користувачі каршерінгу отримують цілу низку пільг, серед яких – вільний доступ до зони обмеженого руху, можливість використання смуг громадського транспорту, безкоштовне паркування в міських центрах та знижки (30-50%) на щорічну плату за послуги каршерінгу, якщо користувачі мають абонемент на громадський транспорт.
2. Фінансові механізми.
Європейські країни часто не жалкують фінансування у прогресивні сучасні ідеї, розуміючи, що вони повертаються сторицею. Зокрема, в Італії початкове фінансування просування каршерінгу Міністерством охорони навколишнього середовища склало 9,3 млн. євро в 2000 році та ще 10 млн. євро у 2005 році. Крім того, країна впровадила стимули для утилізації забруднюючих транспортних засобів в обмін на підписку на каршерінг (також за фінансування Міністерством охорони навколишнього середовища).
3. Організаційна та інформаційна підтримка
Але не грошима єдиними. Неоціненний вклад дає також організаційна та інформаційна підтримка на урядовому рівні. Наприклад, в місті Бремен у Німеччині розроблено стратегію розвитку каршерінгу, і завдяки тісній співпраці з місцевою владою було виокремлено кілька ключових кроків для поширення сервісу спільного користування автомобілем:
Втім, такі ініціативи можуть мати і більший масштаб –на національному рівні, як в Італії. Тут створено національний консорціум ICS (Iniziativa Car Sharing), який був новатором в секторі каршерінгу в Італії. З 2000 року, завдяки економічному внеску Міністерства навколишнього середовища, ICS підтримала запуск послуг спільного використання автомобілів у багатьох основних італійських містах та сприяла поширенню знань про каршерінг.
Ось перелік основних завдань ICS:
Сьогодні ICS являє собою мережу з 38 муніципалітетів, столичних міст і провінцій, що координуються муніципалітетом Мілана, який є головою ICS.
Каршерінг недарма активно підтримується у багатьох європейських країнах. Позитивний вплив від спільного використання автомобілів отримує і місто, і суспільство, і навіть світ у цілому.
Суспільство:
Місто:
Навколишнє середовище:
В Україні каршерінг перебуває лише на початку свого потенційного розвитку і представлений поки що двома компаніями:
Назва сервісу | Початок роботи | Локація | Парк |
Getman Car | 2018 рік | Київ | Ravon R2, Renault Logan, Skoda Fabia |
Mobile Car | 2017 рік | Одеса | Nissan Leaf (електромобілі) |
Втім, зважаючи на завантаженість українських доріг, відсутність достатньої кількості місць для паркування, каршерінг може стати перспективним варіантом реалізації міської транспортної мобільності в Україні. І потужний поштовх розвитку може дати саме місцева влада, хоча б на інформаційному рівні та рівні нормативних послаблень у питаннях парковки для автомобілів каршерінгу.
Коротко підсумуємо – що ж являє собою каршерінг вже сьогодні?
І нам здається, що це лише початок каршерінгової європейської (і навіть світової) історії. І, що найважливіше – це може стати початком і в Україні.