Автомобили без водителя. Утопия или вызов?
Автомобили без водителя. Утопия или вызов?

Безпілотні автомобілі: уряди по всьому світу мають відповісти на складні технічні, правові та нормотворчі питання щодо повної автономності транспорту.

Якщо раніше безпілотні автомобілі існували лише в рамках фільмів або на сторінках книг, то зараз це не тільки найближче майбутнє, а і стратегія розвитку галузі, що зазнає підтримки на законодавчому рівні у багатьох країнах. Із ростом кількості автомобілів на дорогах збільшується і важливість питань екології та розумної мобільності.

Сьогодні у середньому 90% часу автомобіль не використовується, а займає місце на парковці. Нові системи автономного водіння можуть впорядкувати проблеми з паркуванням автомобілів, зменшити затори на дорогах (на 62-87%) та рівень шкідливих викидів (до 60%), а також знизити транспортні витрати – адже за даними Metinvest Digital, вартість безпілотних автомобілів найнижча серед інших видів транспорту і складає усього 0,16 USD за км.

Як і вся світова економіка, галузь автономних транспортних засобів зіткнулася з наслідками пандемії COVID-19. Незважаючи на це, більшість країн не зупинились на досягнутому і продовжили діяти у цьому напрямку. Та що саме відбувається у світовій регуляторній політиці щодо автономних транспортних засобів?  Хто лідирує серед розробників безпілотних автомобілів? На ці питання неможливо відповісти без класифікації автоматизації водіння.

РІВНІ АВТОМАТИЗАЦІЇЇ ВОДІННЯ ВІД SAE INTERNATIONAL

Безпілотний автомобіль – це транспортний засіб, який використовує поєднання датчиків, камер, радарів та штучного інтелекту (ШІ) для подорожі між пунктами призначення без оператора людини.       У 2014 році SAE International (Співтовариство автотранспортних інженерів) визначила рівні автоматизації водіння: від SAE Рівня 0 (без автоматизації) до SAE Рівня 5 (повна автоматизація автомобіля), які зображені на діаграмі.

СВІТОВА РЕГУЛЯТОРНА ПОЛІТИКА ЩОДО АВТОНОМНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ

Упровадження безпілотних автомобілів набирає обертів, що вимагає розвитку відповідної інфраструктури від країн по всьому світу. Різні країни вирішують це питання по-різному, але регуляторні зміни вкрай важливі на цьому шляху. Dentons, міжнародна юридична фірма, представила нормотворчі досягнення дев'яти країн, які рухаються у напрямку підтримання галузі автономних транспортних засобів, а саме Австралії, Канади, Китаю, Німеччини, Угорщини, Польщі, Південної Кореї, Туреччини та Сполучених Штатів. Найактивніші з них розробили спеціальні закони, стратегії та підходи, які представлено нижче.

Канада

У Канаді питанням безпілотних автомобілів зацікавлені всі три рівні державного правління: федеральний; органи влади провінції й територіальний рівень; і муніципальний. В Онтаріо та Квебеку необхідно дістати дозвіл органів правління, щоб запустити автономні транспортні засоби (SAE Рівні 4-5 та SAE Рівні 3-5) на дорогу. В інших юрисдикціях потрібен дозвіл Реєстратора.

Китай

Китай застосовує глобальний підхід у «Стратегії інноваційного розвитку інтелектуального транспортного засобу», яка передбачає, що до 2025 року технологічна та нормотворча бази стандартних інтелектуальних засобі будуть повністю завершені.

Також уперше можливість випробувати автономні транспортні засоби на автомагістралях у Пекіні буде підкріплена законом.

Німеччина

Німеччина планує зміцнити свою позицію «провідного постачальника та ринку автоматизованих транспортних засобів та транспортних засобів із мережевими можливостями», про що і повідомила у «Стратегії автоматизованого водіння та водіння з мережевими можливостями» у 2015 році.

У 2017 році уряд Німеччини дозволив водієві передати керування авто високоавтоматизованим або повністю автоматизованим системам водіння, до того ж ці транспортні засоби вже їздять на дорогах загального користування.

А у 2020 році Федеральний міністр Андреас Шойер представив законопроєкт про створення нормотворчої схеми для автономного водіння Рівнів 4 і 5, який буде прийнято до кінця літа цього року.

Угорщина

Угорщина має значний потенціал для розвитку мобільності, тому уряд країни опублікував Стратегію розвитку штучного інтелекту в Угорщині у вересні 2020 року. У центрі уваги – розвиток наукових досліджень та інфраструктури для автономного водіння. До 2025 року заплановано побудувати кілька доріг із автономними технологіями. А завершення тестового треку ZalaZone, розвиток сільськогосподарського тестового середовища та розумних міст теж займають одні з перших місць у плані дій уряду.

Польща

Польща підтримує вітчизняний автомобільний ринок та ринок інформаційних технологій і виступає за його ефективне функціонування та конкурентоспроможність, тому у вересні 2019 року уряд країни прийняв «Стратегію сталого розвитку транспорту до 2030 року». У ній підкреслюється важливість створення Національного координаційного бюро CAD, визначення правил тестування та масове використання автономних транспортних засобів.

Південна Корея

Південна Корея зосередила увагу на перебудові відповідної нормативної бази, а також основних доріг та іншої супутньої інфраструктури для повної автоматизації водіння до 2024 року; та введенні автономних авто Рівня 4 на основні дороги по всій країні до 2027 року.

Крім того, у 2020 році було прийнято закон для визначення зон безпеки автономного водіння і створення ескпериментальних зон для безпілотних автомобілів.

Сполучені Штати

У Сполучених Штатах Національна рада з безпеки дорожнього руху (NHTSA) зробила три значні кроки назустріч розвитку автономних технологій:

  1. Огляд федеральних стандартів безпеки автомобілів для автоматизованих транспортних засобів.
  2. Федеральна політика щодо автоматизованих транспортних засобів.
  3. Обов’язковий зв’язок V2V на всіх нових легкових автомобілях.

Департамент транспорту опублікував комплексний план розвитку автоматизованих транспортних засобів та попередив про заплановану нормотворчу діяльність.

Разом з тим, Національне управління безпекою руху на трасах NHTSA закликає ввести більш суворі стандарти для автоматизованих транспортних засобів через занепокоєність  випробуваннями безпілотних автомобілів Tesla на дорогах загального користування, які проводяться з обмеженими вимогами до нагляду і звітності.

Також компанія Dentons створила Загальний індекс автономних транспортних засобів. Цей інтерактивний онлайн-інструмент допомагає легко знайти основні норми безпілотного водіння по всьому світу й провести паралелі між різними юрисдикціями.

Тож світ поступово працює над легалізацією і активним запуском безпілотних автомобілів. Цей процес був би неможливим без провідних розробників такого виду транспорту, які мотивують та надихають своїх послідовників.

ТОП-10 КОМПАНІЙ-РОЗРОБНИКІВ АВТОНОМНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ У 2021 РОЦІ

За даними Allied Market Research, світовий ринок смарт-автомобілів було оцінено в 63,03 млрд доларів у 2019 році і, за прогнозами, він досягне 225,16 млрддоларів до 2027 року з показником CAGR 17,1%. Саме тому акули ринку автономних транспортних засобів не зупиняються і розвивають свій потенціал.

Analytics Insight представляє список 10-ти найбільш успішних у 2021 році компаній, які побудували свій бізнес навколо автономного транспорту.

1.Waymo

Waymo One

Рік заснування: 2009.

Головні інвестори: T. Rower Price, Fidelity Management and Research Company, Perry Creek Capital.

Об’єм фінансування: 3 млрд USD.

Головний офіс: Сан-Франциско (США).

Сфера діяльності: Waymo розробляє різноманітні автономні транспортні засоби: приміські транспортні засоби і безпілотні вантажівки для використання як в особистих, так і в комерційних приміщеннях. Вони оснащені LiDAR, радарними датчиками та мікрофонами для розпізнавання сирен швидкої та пожежної техніки. Раніше компанія була лише частиною дослідницьких проєктів Google, а сьогодні сама постачає перевірені технології автономного водіння.

2. ArgoAI

Безпілотник Argo AI на основі Ford

Рік заснування: 2016.

Головні інвестори: Volkswagen Group, Ford Motor Company.

Об’єм фінансування: 3,6 млрд USD.

Головний офіс: Піттсбург (США).

Сфера діяльності: Спільний проєкт Ford та Volkswagen, Argo AI – це незалежний стартап ПЗ для автономних транспортних засобів, який зародився у 2016 році.

Відомо, що транспортний засіб Argo AI має комбінацію датчиків, а саме LiDAR та радари, що робить його одним із найрозумніших автоматизованих автомобілів. Також планується використання платформи Escape Hybrid для створення безпілотних таксі у майбутньому.

Однак, за прогнозами, Argo зможе запустити автоматизований транспортний засіб лише до кінця наступного десятиліття. Проте вже у цьому році заплановано тестування системи автоматизованого водіння від Argo AI на ID. BUZZ від Volkswagen Commercial Vehicles. Завдяки цьому проєкту Ford та Volkswagen стали на крок ближче до титулу лідерів на масовому ринку безпілотних автомобілів.

3. Aptiv

Aptiv with BMW 5

Рік заснування: 2008.

Головні інвестори: Innoviz Technologies, Affectiva, Otonomo.

Об’єм фінансування: 8 млн USD.

Головний офіс: Дублін (Ірландія).

Сфера діяльності: Раніше відома як Delphi, Aptiv, провідна світова технологічна компанія, пропонує електричні, електронні та технологічні рішення для безпеки автомобілів та комерційних транспортних засобів. У 2018 році Aptiv співпрацювала з Lift, щоб запустити послугу Robo-taxi (модифікований BMW 5 Series) у Лас-Вегасі. У додатку Lift доступні програмне забезпечення, датчики та комп’ютери від Aptiv. Компанія випробовує безпілотні авто у Бостоні, Лас-Вегасі, Пітсбурзі та Сінгапурі і планує розширення автономного центу мобільності в Шанхаї.

4. Cruise

Рік заснування: 2013.

Головні інвестори: Microsoft, General Motors, Honda Motor.

Об’єм фінансування: 7,3 млрд USD.

Головний офіс: Сан-Франциско (США).

Сфера діяльності: Cruise – це компанія безпілотних автомобілів американського автомобільного гіганта General Motors. GM Cruise має один із найбільших у світі парків автономних автомобілів, який вміщує 180 авто.

У 2018 році було запущено напівавтономний Super Cruise, а в 2018 році – Cadillac CT6. Того ж року GM подала петицію про комерціалізацію райдшерінгу із Chevrolet Bolts. Також компанія отримала 2,25 млрд доларів від SoftBank для підтримання проєкту автономного транспорту.

Нещодавно Cruise почала співпрацю з роздрібним гігантом Walmart і доставляє товари клієнтам Walmart на власних безпілотних автомобілях.

5. Nissan

Nissan Ariya

Рік заснування: 1933.

Об’єм фінансування: 1 млрд USD для розвитку безпілотних авто та батерей (Союз Renault-Nissan-Mitsubishi).

Головний офіс: Йокохама, Канагава (Японія).

Сфера діяльності: У 2016 році Nissan представив свою безпілотну систему, відому як ProPilot, що стало важливою віхою для розвитку компанії.

ProPilot – це вдосконалена система допомоги під час водіння (ADAS), яка не тільки дуже зручна у використанні, але й полегшує більшість функціональних можливостей безпілотного автомобіля. Крім того, вже доступна система ProPilot 2.0 з 3D мапами, яка розпізнає навіть обличчя пішоходів. Доступні також функції напівавтопілота як і в Tesla. Однак на цьому Nissan не зупиняється і планує далі удосконалювати свої проєкти

6. Zoox

Zoox robotaxi

Рік заснування: 2014.

Головні інвестори: Threshold, Lux Capital, Blackbird Ventures.

Об’єм фінансування: 1 млрд USD.

Головний офіс: Сан-Франциско (CША).

Сфера діяльності: З 2014 року Zoox, стартап родом із Австралії, розробляє перший у світі повністю автономний, наземний автопарк із обов’язковою екосистемою. Безпілотні автомобілі цієї компанії повністю електрифіковані та можуть рухатись під прямим кутом уперед і назад навіть без поворотів. Вражає те, що авто працює без керма, натомість салон обладнано двома сидіннями один навпроти одного.

У 2020 році Amazon викупили компанію Zoox та представили свій безпілотний автомобіль, що буде працювати як таксі. Його максимальна швидкість – 120 км/год. Завдяки двом двигунам він здатний проїхати на одному заряді 16 годин.

7. nuTonomy

nuTonomy with Renau

Рік заснування: 2013.

Головні інвестори: Highland Capital Partners, Fontinalis Partners.

Об’єм фінансування: 19,6 млн USD.

Головний офіс: Бостон (США).

Сфера діяльності: Стартап автономного водіння nuTonomy займається розробкою автономних транспортних засобів від Бостона до Сінгапуру. nuTonomy співпрацює з групою PSA, власником європейського бренду автомобілів Peugeot SA, щоб доставити безпілотні позашляховики до Сінгапуру.

У серпні 2016 року компанія запустила свою службу автономного таксі, яка складалась із 6 модифікованих Renault Zoes та Mitsubishi i-MiEV. У червні 2017 року NuTonomy об'єдналась з Lyft, а у листопаді того ж року компанія стала невід'ємною частиною команди автоматизованої мобільності Aptiv.

8. Baidu

Baidu and BMW

Рік заснування: 1999.

Головні інвестори: Threshold, Google, ePlanet Capital.

Об’єм фінансування: 3,1 млрд USD.

Головний офіс: Пекін (Японія).

Сфера діяльності: Основним здобутком у сфері автоматизаціїї цієї компанії є Apollo, платформа автономного водіння з відкритим кодом. Із 2017 року Apollo називають «Андроїдом автономної індустрії водіння». Минулого року компанія Baidu запустила послуги служби робо-таксі, яка включала 45 автономних автомобілів. Спочатку авто їхали відкритими дорогами довжиною 50 кілометрів.

Baidu об'єдналась із китайським виробником автомобілів FAW Group і підписала подальші угоди з китайськими виробниками автомобілів BAIC, King Long Motor Group, JAC Motor та NIO про різні партнерські відносини.

9. Tesla

Tesla Model S

Рік заснування: 2003.

Головні інвестори: Tencent Holdings, VantagePoint Capital Partners, US Department of Energy.

Об’єм фінансування: 20,2 млрд USD.

Головний офіс: Пало-Альто (США).

Сфера діяльності: Tesla – найвідоміша компанія, яка була однією з перших у розробці безпілотних авто. Tesla запускає Tesla Autopilot, що є вдосконаленою системою допомоги водієві, яка містить безліч розумних функцій самостійного керування автомобілем, таких як круїз-контроль із урахуванням дорожнього руху, утримання на смузі, автоматична зміна смуги руху, самостійне паркування і  напівавтономна навігація на автострадах із обмеженим доступом.

Крім того, Ілон Маск заявив, що Tesla стане безпілотником 5 рівня вже скоро.

10. Nuro

Nuro R2

Рік заснування: 2016.

Головні інвестори: Greylock, T. Rowe Price, Gaorong Capital, Softbank Vison Fund, Dominoes, Kroger.

Об’єм фінансування: 1,5 млрд USD.

Головний офіс: Маунтін-В’ю (CША).

Сфера діяльності: Nuro розробляє і управляє автопарком безпілотних автомобілів, що забезпечує доставку від дверей до дверей усіх необхідних речей, починаючи від їжі, ліків і документів та закінчуючи одягом із пральні. Їхня остання модель R2 не має педалей та керма, щоб забезпечити максимум місця для пакетів. Під час пандемії Nuro заробила 500 млн доларів та отримала понад 1 млрд доларів від інвесторів.

Нове дослідження Американської автомобільної асоціації AAA показує, що багато водіїв цікавляться передовими автомобільними технологіями, але більшість із них не готові до повністю автономним транспортних засобів. Переважна кількість водіїв (80%)  хочуть, щоб існуючі системи безпеки в авто, такі як автоматичне екстрене гальмування і допомога при утриманні на смузі, працювали краще, і більше половини водіїв – 58% – бажають, щоб ці системи були встановлені в їхньому майбутньому автомобілі. Однак тільки 22% вважають, що виробникам слід зосередитися на розробці автоматизованих транспортних засобів. Така думка американських споживачів. А наскільки різні країни світу готові до окупації автомобільного ринку безпілотниками?

РЕЙТИНГ ГОТОВНОСТІ КРАЇН ДО АВТОНОМНИХ АВТОМОБІЛІВ 2020 РОКУ

KPMG представила «Рейтинг готовності країн до автономних автомобілів 2020 року», який підтвердив, що уряди країн у 2020 році продовжили активно працювати над розробкою та політичними і інвестиційними рішеннями для прискорення розвитку і впровадження технологій автономного водіння.

Перше місце зайняв Сінгапур, обігнавши Нідерланди – лідера двох попередніх щорічних рейтингів. Сінгапур посів перше місце одразу за кількома критеріями – за лояльністю споживачів та політикою і законодавством. Країна акцентує увагу на розробці та прийнятті автономного керування у насамперед у громадському, а не особистому транспорті. Сінгапур вже розширив тестування автономних авто, виділивши на нього у лютому 2020 року 4,3 млн доларів. Більше того – уряд активно стимулює придбання електротранспорту, зменшуючи його вартість приблизно на 11% в рамках схеми довгострокового стимулювання, що діє до 2023 року.

Нідерланди зберігають лідерство завдяки розвиненій інфраструктурі – 3 зарядні станції на 1000 осіб населення, адже 15% ринку нових авто складають саме електричні та гібридні.

Для норвежців автономний транспорт – звичайна справа. У 2019 році вони придбали 56% електромобілів та гібридів завдяки високим податкам на автомобілі з ДВЗ та субсидуванню електрокарів і випробовують автономний транспорт у екстремальних погодних умовах у Полярному Колі.

KPMG представила також індекс готовності країн, який базується на 28 змінних показниках, об’єднаних у 4 категорії-компоненти: «Політика і законодавство», «Технології та інновації», «Інфраструктура» та «Рівень лояльності споживачів». Топ-15 країн за цими показниками представлені нижче.

Докладніше зі звітом можна ознайомитися за посиланням.

А ЯК ЩОДО УКРАЇНИ?

Україна має усі передумови, щоб зайняти свою нішу в розробці автономних автомобілів. Автономне водіння та розвиток розумної мобільності перебуває в фокусі уваги під час розробки Стратегії розвитку автомобільної галузі, яка зараз напрацьовується представниками галузі та влади на доручення Президента України.

Зокрема, Україна може стати майданчиком для тестування систем безпілотних автомобілів, у тому числі у кризових умовах (погані погодні умови, гірські дороги, відсутність дорожньої розмітки тощо). Це можливість України залучити інвестиції для розвитку автономних транспортних засобів та перетворитися на хаб з розробки та тестування сучасних інноваційних рішень.

Але щоб втілити це у реальність, необхідно мислити стратегічно та не боятися сміливих рішень. Адже перехід на автономне водіння – це справа не лише часу. Але також гнучкості мислення країн, які розуміють важливість своєчасного реагування на технологічні тренди.

Автомобілі без водія. Утопія чи виклик?

 
Автор: Пресс-служба ФАУ
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряженные на восстановление
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряженные на восстановление

Смотреть далее