15 вересня 2020 року відбувся круглий стіл «Електромобілі Made in Ukraine: міф чи реальність?» за організації Федерації автомобільної галузі України та Київського міжнародного економічного форуму.
Захід став платформою для обговорення перспектив щодо перетворення України на хаб з виробництва високотехнологічної продукції, якою, безперечно, є електричний транспорт та елементи його інфраструктури, та надання українцям можливості придбати екологічний транспорт.
Автомобільна індустрія сьогодні переживає кардинальні зміни. 17 країн вже анонсували відмову від продажів автомобілів з ДВЗ, а інвестиції Європи в електромобільність лише за рік зросли у 19 разів до EUR 60 млрд. Галузь, яка генерує більше 7% ВВП Європи, зараз виходить на абсолютно новий технологічний рівень, і це не тільки великий виклик для автовиробників, але і гарна можливість, зокрема для України, взяти новий вектор розвитку, включитися у світові тренди та перезапустити власну автомобільну промисловість. І першим кроком у цьому напрямку є прийняття законопроектів №3476 та 3477, які забезпечують умови для старту виробництва високотехнологічної продукції в Україні, а саме – електричного транспорту.
Олександр Онищук, помічник-консультант народного депутата України Роберта Горвата:
«Держава сьогодні має підтримувати розвиток електромобільної галузі, оскільки саме вона може стати тим локомотивом, який виведе нашу економіку з того стану, у якому вона тепер перебуває. Перший блок законопроектів – це стимулювання попиту на електромобілі. Другий блок, на який раніше, на жаль, не зверталася увага, - стимули для розвитку виробництва електротранспорту. Це ті преференції, які надають сьогодні практично всі передові країни світу в рамках вільних економічних зон, індустріальних парків тощо. Ми сподіваємося, що ці законопроекти дадуть потужний старт галузі в цілому в Україні та наша країна стане першою в експорті електромобілів, передових та IT-технологій тощо.»
Дмитро Кисилевський, заступник Голови Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку:
«Наразі Україна стимулює лише ввезення готових електромобілів – це добре для покупця, але погано для виробника та потенційного інвестора. Завідомо невигідно виробляти в Україні автомобілі, якщо є пільги на ввезення готового автомобіля. З точки зору промислової політики, держава має стимулювати саме виробництво електротранспорту в Україні, тим більше, що ми можемо це забезпечити»
Іван Кузовкін, заступник Голови Правління ПрАТ «Концерн-Електрон»:
«Електромобільний ринок має дуже великий потенціал. І ті держави, які сьогодні подумають про свого виробника, у майбутньому будуть від цього отримувати дивіденди. Україна займає 2-ге місце у світі за кількістю електричних систем для тролейбусів. Використовуючи вже діючу мережу, можна охопити зростаючий старт і з меншими витратами забезпечити мешканців екологічним транспортом. Законопроекти 3476, 3477 – це шанс отримати нові робочі місця та виробництво в Україні.»
Олег Боярин, Голова Федерації автомобільної галузі України, Голова Наглядової ради Групи компаній «Єврокар»:
«В Україні виробляти автомобілі немає економічного сенсу. Тож коли мова йде про те, що ми якимось чином намагаємося простимулювати виробництво автомобілів в Україні, насправді це не так. Ми намагаємося зробити схожі умови з імпортом, адже імпорт перебуває у більш пільгових умовах. Економіка без власної промисловості, без створення робочих місць не може існувати. Якщо ми хочемо бути країною, яка виробляє електричні автомобілі, а пізніше – автономні автомобілі, ми повинні змінити підхід, змінити мислення. По-перше, виробник має перебувати у більш вигідних умовах, ніж імпорт. І по-друге, ми маємо бути конкурентоздатними порівняно з іншими країнами, які також розуміють, що за електричною, автономною мобільністю – майбутнє і також конкурують і намагаються залучити інвестора та стати майданчиком для виробництва таких транспортних засобів.»
Марина Китіна, експерт транспортних інновацій в Офісі реформ при Міністерстві інфраструктури України:
«У контексті обговорення стратегічного бачення розвитку і бачення електромобільної галузі в цілому, зараз є дуже багато питань та кроків, які належить зробити. Зокрема, як заряджати електромобілі вночі, щоб вирівняти нашу енергосистему. Також, зважаючи на ріст кількості електрозарядних станцій та електромобілів в Україні, необхідно вирішити питання щодо регуляції цього ринку.»
Вадим Ігнатов, заступник Голови Правління Української асоціації учасників ринку електромобілів EV-UA:
«Кількість електромобілів та зарядних станцій в Україні значно перевищує, ніж у сусідніх країнах Європи. Але ми не можемо стояти на місці, адже за останній рік Польща втричі збільшила кількість електромобілів саме за рахунок державної підтримки. Великий потенціал в Україні я бачу в розвитку легкого комерційного транспорту, який легко освоїти у виробництві. Як показує європейський ринок, цього року продажі такого транспорту склали 150 тис. одиниць, тож тут є потенціал для розвитку.»
Михайло Сокол, Директор із стратегічного планування та розвитку бізнесу ПАТ «Автомобільна компанія «Богдан Моторс»:
«Ми любимо виробляти автомобілі, спецтехніку, автобуси, тролейбуси, але за останні роки наша компанія вимушена зменшувати об’єми виробництва через непорозуміння з владою в підтримці національного виробника. Українські заводи готові виробляти будь-яку техніку, а те, що ми не вміємо – навчимось.»
Андрій Боярунець, державний експерт експертної групи з питань формування політики та аналітичної підтримки прийняття рішень директорату промислової політики та стимулювання розвитку регіонів Мінекономіки:
«Мінекономіки підтримує ідею зміщення акцентів з імпорту електромобілів на виробництво в Україні. Якщо оцінювати можливості виробництва, для цього або вже готові елементи виробничого ланцюжку, або вони можуть бути створені – це, зокрема, наявність покладів літієвої сировини, металургійна база, порівняно високий рівень розвитку інфраструктури, автомобільні підприємства, які за сприятливих умов можуть досить оперативно налагодити виробництво електричного транспорту.»
Сподіваємося на швидке прийняття електромобільних законопроектів №3476 та 3477 у другому читанні, а ще більше – на їх імплементацію, що дасть країні реальну можливість стати частиною тих електромобільних змін, яких зазнає світова автомобільна промисловість