FAU's position on Bills 3704, 3725 and 3706
FAU's position on Bills 3704, 3725 and 3706

Федерації роботодавців автомобільної галузі України надає зауваження та пропозиції до проектів Законів України №3704 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо упорядкування структури акцизного податку» та №3706 «Про внесення змін до розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України», зареєстрованих у Верховній Раді України 19.06.2020 р.

1 .Проектом Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо упорядкування структури акцизного податку» пропонується доповнити Податковий кодекс пунктом відповідно до якого звільняються від  оподаткування операції з ввезення транспортних засобів у кількості не більше однієї одиниці учасниками бойових дій та особами з інвалідністю внаслідок війни. Пропонуємо надати таке право виключно без подальшої реалізації таких транспортних засобів такими особами.

2. Проектом пропонується із переліку підакцизних товарів виключаються легкові автомобілі, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб i більше, транспортні засоби для перевезення вантажів та скасовуються ставки акцизного податку на них.

Скасування непрямого податку, що включається до ціни товару і безпосередньо впливає на вартість товару - це позитивний момент. Але такі законодавчі ініціативи призведуть до втрат бюджету, так як акцизний податок з ввезених і вироблених транспортних засобів є одним із джерел формування спеціального фонду Державного бюджету і компенсувати їх можливо тільки за рахунок збільшення інших податків, які в черговий раз змушений буде сплачувати офіційний бізнес та споживач.

3. Підрозділ 5 «Особливості справляння акцизного податку» пропонується доповнити пунктом 19-1 яким до 31 грудня 2020 року звільняються від оподаткування операції з ввезення транспортних засобів у кількості не більше однієї одиниці особами з інвалідністю, постраждалими від Чорнобильської катастрофи, учасниками бойових дій. Пропонуємо надати таке право виключно без подальшої реалізації таких транспортних засобів такими особами. Крім того, вважаємо що звільнення від оподаткування акцизним податком має застосовуватися до транспортних засобів вироблених до 1 січня 2005 року (екологічні норми Євро 4 і вище), а не як пропонується законопроектом, до транспортних засобів вироблених до 1 січня 1995 року (екологічні норми Євро 2).

4. Підрозділ 5 «Особливості справляння акцизного податку» пропонується доповнити пунктом 19-2 яким до 31 грудня 2020 року (включно) звільняються від оподаткування акцизним податком операції з ввезення транспортних засобів особистого користування, що були у використанні товарних позицій 8703, 8704 (з повною масою не більше 3,5 т) згідно з УКТ ЗЕД, що ввезені на митну територію України до 1 травня 2020 року у митних режимах тимчасового ввезення та транзиту і не були оформлені для вільного обігу, у кількості не більше однієї одиниці на кожну товарну позицію. Така пропозиція – це чергове продовження термінів митного оформлення транспортних  засобів на іноземній реєстрації, яке вже надавалося двічі. Цим правом вже давно могли скористатися і скористалися свідомі користувачі цих транспортних засобів. Нове продовження не змінить ситуацію і слугуватиме демотивуючим сигналом для тих, хто таке розмитнення здійснив. Також вважаємо, що обмеження повинні розповсюджуватися на транспортні засоби вироблені до 1 січня 2005 року.

5. Проектом пропонується внести зміни до Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів», якими пропонуються не розповсюджувати екологічні норми Євро на ввезенні на митну територію України протягом 180 календарних днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо упорядкування структури акцизного податку» транспортні засоби особистого користування, що класифікуються за товарною позицією 8704 (з повною масою не більше 3,5 т) згідно з УКТ ЗЕД, митне оформлення яких для їх вільного обігу на митній території України проводиться відповідно до Закону України «Про внесення змін до розділу XXІ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України».

Вважаємо, що тимчасові звільнення – це чергове збільшення кількості ввезених в Україну вантажних автомобілів повною масою не більше 3,5 т термін експлуатації яких в країнах Європи вже закінчується. Очевидним є те, що такі авто замість утилізації, яку необхідно здійснити за кордоном, продають в Україну, що не покращує екологічні ситуацію наших міст. Разом з тим, для обмеження ввезення в Україну транспортних засобів, які в Європі вже не потрібні та підлягають утилізації, необхідно відновити застосування екологічних вимог Євро 5 до легкових автомобілів, що були у користуванні.

6. Що стосується змін проекту Закону України «Про внесення змін до розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України», то це можливість ще майже рік користуватися автомобілями на іноземній реєстрації, ввезених у митних режимах «транзит» та «тимчасове ввезення» без їх митного оформлення (сплати відповідних податків до бюджету) і застосування штрафів до порушників митного законодавства. Також ця законодавча ініціатива не буде стимулювати розвиток внутрішнього ринку нових легкових автомобілів та легальний бізнес, і в черговий раз змінить структуру первинного ринку легкових і комерційних автомобілів в Україні.

Запропоновані зміни до Податкового та Митного кодексу – це чергові зміни структури оподаткування акцизним податком транспортних засобів, які ввозяться і виробляються в Україні. Попередні зміни, де у формулі розрахунку акцизного податку враховувався віковий коефіцієнт, були прийняті в результаті майже дворічної дискусії з метою зняття соціальної напруги та на вимогу власників автомобілів з іноземною реєстрацією. За час своєї дії вже змінили структуру внутрішнього ринку, на якому доля транспортних засобів, що були у користуванні в рази перевищила продажі нових авто.

Так за п’ять місяців з початку року українську реєстрацію отримали 110,2 тис. од. легкових авто, що були в експлуатації, проти 29,8 тис. од. нових.

І хоча змінив були прийняті з метою врегулювання митного оформлення транспортних засобів, що ввезені у митних режимах «транзит» та «тимчасове ввезення», вони, нажаль, не вирішили питання 75 тис. автомобілів на іноземній реєстрації, які станом на 01 травня 2020 року ввезені на митну територію України в цих митних режимах і значна частина з них до сих пір, орієнтовано 500 тис. автомобілів, знаходиться на території України із недотриманням строків та умов (вимоги) митних режимів тимчасового ввезення або транзиту.

Враховуючи вищенаведені аргументи та кількість кроків, що вже були зроблені назустріч власникам авто на іноземній реєстрації протягом останніх років, пропонуємо відхилити розгляд проектів Законів України №3704 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо упорядкування структури акцизного податку», №3706 «Про внесення змін до розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України», а питання не розмитнених автомобілів вирішувати не через продовження термінів їх ймовірного митного оформлення шляхом додаткових змін до законодавства, а через контроль за його виконанням та дотриманням.

Офіційний лист

Source: Прес-служба ФАУ
REVIEW №87 (15.03.2024) Charged for recovery
REVIEW №87 (15.03.2024)

Charged for recovery

See more
OFFICIAL
Draft laws in focus - 2024 Q1
Report for 2023 and Plan for 2024
List of priority draft laws