Китай став глобальним центром виробництва комерційного електротранспорту. Таксі, автобуси і вантажівки китайського виробництва все більш популярні на Заході - адже поки їм навіть нема з ким конкурувати. У Китаї міста масово переводять громадський транспорт на електротягу.
Міжнародна експансія
За оцінками шанхайської фірми Automotive Foresight, з 2014 по 2017 рік китайські виробники випустили 358 тисяч електробусів, що можна порівняти з 50% всього автобусного парку Китаю. І приблизно стільки ж автобусів на електротязі на даний момент курсує по всьому світу.
Як зазначає Wall Street Journal, в цій галузі у китайських автовиробників немає конкурентів. Вони одноосібно виконують місцеві замовлення і поступово охоплюють зарубіжні ринки.
«Китай - єдиний гравець. Всі автобуси на електротязі виробляються китайськими компаніями », - пояснює представниця Агентства з міжнародної кооперації в Німеччині Сандра Ретцер.
За її словами, німецькі міста також починають впроваджувати пасажирський електротранспорт, але на локальних виробників вони навіть не розраховують. За всі поставки відповідає Китай.
Одним з лідерів ринку в останні роки стала компанія BYD. Вона поставляє продукцію на електротязі в 50 країн. Двоповерхові електробуси курсують вулицями Лондона, а в Каліфорнії BYD володіє фабрикою з виробництва EV-транспорту. Американським замовникам компанія вже продала як мінімум 750 автобусів.
Представники BYD сподіваються, що ранній вихід на ринки дозволить в майбутньому на рівних конкурувати з європейськими та американськими компаніями. Поки китайський гігант навмисно робить ставку на громадський транспорт і таксі. Але в подальшому планує потіснити Tesla, Volkswagen і інших виробників легкових електромобілів.
Локальні перемоги
Бум електротранспорту в Китаї - багато в чому заслуга держави і створених владою стимулів. EV-транспорт - важливий компонент стратегії Made in China 2025, згідно з якою КНР повинна стати максимально незалежною від зарубіжних постачальників.
Продажі електрокарів в країні ростуть. З січня по жовтень компанії реалізували 746 тисяч легкових автомобілів такого типу. За цей же період вони продали 114 тисяч автобусів, таксі та інших видів машин для громадського користування.
Розмір пільг вражає. За даними американського Центру стратегічних і міжнародних досліджень, з 2009 по 2017 КНР витратила на субсидування електротранспорту $ 48 млрд.
Завдяки держпідтримці Шеньчжень до кінця року переведе всі автобуси і таксі на електротягу.
Прикладу послідує і Далянь. З 2020 року в центральні райони міста будуть допускати тільки електротаксі і електробуси. Згодом обмеження торкнеться і приміські території.
Удар у відповідь
Західні компанії поступаються зараз, але не мають наміру відмовлятися від конкурентної боротьби зовсім. А Scania і Volvo планують випускати вантажівки і мінівени на електротязі спеціально для китайського ринку.
Nissan вже випускає електрофури разом з китайським партнером Dongfeng. З місцевими виробникам також працює Renault: там готують три моделі зеленого транспорту для громадського користування, які дебютують до 2020 року.
Аналітики визнають, що у закордонних виробників є суттєва перевага - їх репутація.
Автомобілі китайського виробництва часто критикують і визнають ненадійними, що підвищує шанси конкурентів «відбити» як внутрішній, так і зовнішній ринок.
Сутичка буде спекотною: експерти вважають, що Китаю під силу наростити виробничі потужності і підвищити якість одночасно в спробі раз і назавжди прибрати конкурентів. За прогнозами аналітичної компанії J.D. Power, частка китайських електромобілів на світовому ринку зросте на 40% в найближчі два роки. Вже до 2019 року у кожного місцевого виробника буде хоча б одна електрична модель в асортименті.