What privileges will electric cars get on the road?
What privileges will electric cars get on the road?

За статистикою AUTO-Consulting, кількість електромобілів у нас в країні зростає фантастичними темпами. Але в реальних штуках, збільшення електрокарів в рази, виявляється не таким вражаючим. Щоб стимулювати продажі електротранспорту в Україні, вже затверджені спеціальні зелені дорожні знаки та зелені держномери для електрокарів, а також обговорюється перелік пільг і привілеїв для електромобілів. Якими вони будуть?

Нагадаємо, що в цьому місяці Верховна Рада прийняла Закон №10405 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення доступу до інфраструктури зарядних станцій для електромобілів». Він покликаний захистити право електромобілів на парковку в місцях підзарядки, а також вводить спеціальні зелені номерні знаки для електротранспорту.

Автори цього закону постаралися захистити права власників електромобілів. Тепер за парковку транспорту з ДВЗ в місцях, безпосередньо призначених для зарядки електромобілів, їх власникам загрожуватиме штраф у розмірі від 20 до 30 неоподатковуваних мінімумів, тобто 340-510 грн.

Крім того, в законі передбачено введення спеціальних зелених номерних знаків для легкої ідентифікації електромобілів, а також відповідних дорожніх знаків, яких раніше не було в ПДД.

За інформацією AUTO-Consulting, зелені дорожні знаки, поки копіюють вже існуючі, але в зеленому кольорі на стандартному білому на синьому тлі. Зокрема, це - знак сервісу електрокарів, електрозарядок, і електрозарядок на АЗС.

Чорним залишився тільки знак парковки для електромобілів. Саме той, за порушення якого і будуть штрафувати. У електрокара на ньому замість вихлопу "хвостик" з вилкою.

Зараз у Верховній Раді знаходяться законопроекти №8159 і 8160, які передбачають і пропонують різні пільги для стимулювання продажів і виробництва електротранспорту в Україні. Це, зокрема, право відносити до податкової знижки коштів, витрачених на покупку електромобіля. У тому числі і кредитні, але без відсотків, пропонується давати до 2029 року. Тимчасові (до 2029 року) звільнення від сплати акцизного збору при ввезенні електромобілів. Тимчасові (до 2029 року) звільнення від сплати ПДВ при ввезенні в Україну комплектуючих для виробництва електромобілів. Тимчасові (до 2029 року) звільнення від сплати в пенсійний фонд від 3% до 5% вартості авто при першій реєстрації електромобіля. Також пропонується, щоб платні парковки мали 5% місць, які обладнані зарядними пристроями для електромобілів.

Ще передбачений ряд пільг для підприємств. Це - тимчасові (до 2033 року) звільнення від податку на прибуток підприємств, які видобувають і продають літій, виробляють літій-іонні батареї для електротранспорту, виробляють зарядні станції для електротранспорту або електромобілі. Також пропонується до 2029 року звільнити від сплати ввізного мита товари, призначені для виробництва електротранспорту.

Нагадаємо, що на сьогоднішній день при ввезенні в Україну електромобіля, ввізне мито, акциз та ПДВ не сплачуються.

Навіщо самим електрокарам зелені знаки - зрозуміло. Щоб порушників могли фіксувати відеокамери і здалеку бачити інспектора парковки. Зелені знаки - наочне підтвердження права на пільги. Адже саме зараз проходить громадське обговорення, які пільги надати власникам електромобілів, щоб стимулювати інших автомобілістів до покупки електротранспорту.

Зокрема, начальник Головного сервісного центру МВС Владислав Криклій пропонує перейняти досвід Австрії. Він передбачає, що електрокарам надається безкоштовна парковка. Дозвіл їздити по смугах для громадського транспорту. А також - можливість їздити по трасі з більшою швидкістю, ніж автомобілі з ДВЗ.

Деякі прихильники електрифікації пропонують давати на електромобілі безвідсотковий кредит на 3 роки від держави. А також дозволити електрокарам в'їзд в закриту центральну частину міст і зелені зони. Деякі вважають стимулом - побудувати в житлових кварталах зарядні станції і дати можливість заряджати на них електромобілі за собівартістю. Або на високошвидкісних зарядках за нічним тарифом. Ну і, звичайно, спрощена процедура виділення потужностей для устаткування зарядної станції.

В ході обговорення можливих пільг для електромобілів в Україні, з'явилися й інші пропозиції. Також пов'язані з досвідом, наприклад, в США. Тут покупцям електрокарів у свій час поверталося до 25% їх вартості. А в Китаї - до 35%. У деяких країнах Євросоюзу, наприклад, в Португалії, Іспанії і Франції, при купівлі електромобіля видавалася державна субсидія в 5-7 тис. євро.

Є ще приклад Норвегії, де найбільша кількість електрокарів на душу населення. Тут, в свій час, для стимулювання продажів електротранспорту, крім смуги громадського транспорту і безкоштовної парковки, були і інші бонуси.

Зараз, деякі з цих бонусів в Норвегії скасували. Зокрема, безкоштовну зарядку, і зростання продажів електрокарів різко сповільнилося.

З досвіду відомо, що у нас в країні в першу чергу схвалюються рішення, в які не потрібно інвестувати. А це означає, що вартість електрики для електромобілів знижувати не будуть, відведення комунікацій для облаштування зарядки дешевше теж не стане, не кажучи вже про безкоштовні громадські зарядні станції на муніципальних парковках, а також субсидії в кілька тисяч євро.

Для нас було б непогано для початку вирішити головне, або - найголовніше питання - кількості зарядних станцій. Їх не вистачає, а значить - пересування електромобілів обмежується і зростання їх продажів гальмується.

І, до речі, про стимулювання державою розвитку мережі зарядок для електрокарів, кажуть багато власників електромобілів.

REVIEW №88 (20.03.2025) На низьких передачах. Підсумки 2024 року
REVIEW №88 (20.03.2025)

На низьких передачах. Підсумки 2024 року

See more