Analysts have calculated the chances of Ukraine for the production of batteries for electric cars
Analysts have calculated the chances of Ukraine for the production of batteries for electric cars

Виробництво літій-іонних акумуляторів для електрокарів може вивести нашу країну на передові позиції в розвитку електромобільності в Європі. Тому плани міністра інфраструктури Володимира Омеляна цілком життєздатні. Ось тільки існує кілька каменів спотикання, які цьому перешкоджають.

Світовий ринок літію

Якщо поглянути на ринок літію в цілому, то основні лаври належать Австралії, яка вважається лідером з постачання цього металу. Родовища знаходяться в Китаї і Японії, але в скромних масштабах, а самі азіатські країни споживають його значно більше і часто звертаються за ним до багатшої літієм острівної держави.

На другому місці три країни Південної Америки: Болівія, Чилі і Аргентина. У них є перевага у вигляді бюджетної видобутку металу - не з руди, як всюди, а з соляних озер. Літій звідти їде в Америку і Канаду. Причому Болівія в свої надра не пускає іноземних інвесторів.

Європа має три основних родовища: в Чехії, Сербії та Португалії. За даними консалтингової фірми Wood Mackenzie, європейські виробничі потужності для літій-іонних батарей займають всього 1% ринку, а близько двох третин знаходиться в Китаї.

Найбільшим гравцем у світовій індустрії є китайська фірма CATL. Найближчими суперниками бачать японський Panasonic (PCRFY) і Samsung SDI з Південної Кореї. Panasonic щільно працює з Tesla, яка виробляє свої власні батареї і будує гігантський завод в штаті Невада, щоб виробляти їх у величезних масштабах.

Проте, в Європі з'являються певні ознаки прогресу. Шведський виробник акумуляторів Northvolt, заснований колишніми керівниками Tesla, пообіцяв побудувати найбільший в Європі завод з випуску літій-іонних акумуляторів протягом наступних шести років. Однак, за чутками, їм не вистачає фінансування і зараз вони чекають поки Європейський інвестиційний банк завершить обробку заявки на кредит в розмірі 400 мільйонів євро.

Аналітики відзначають, що Європейська комісія пізно, але приступила до реалізації плану дій, спрямованого на заохочення компаній більше інвестувати в технології акумуляторів. Питання залишається в отриманні руди. Адже Китай починає затримувати поставки літію і кобальту, а джерела будуть необхідні.

Українські родовища літію

Тут в гру може вступити Україна. За попередніми підрахунками аналітичного агентства Magonova & Partners, в країні літій присутній у кількості 232 тисяч тонн або 0,4% всього літію в світі, що виводить нас на третє місце за обсягом в Європі. Але конкретні цифри і дані геологічних досліджень недоступні, оскільки Державна служба геології визначила цей метал, як стратегічно важливий в слідстві чого всі матеріали, що стосуються його видобутку, були засекречені.

Відомо тільки, що на українській території існує три родовища: Шевченківське, Полоховське, а також Станкуватське, розташоване в Закарпатській області та поки маловивчене.

3 квітня 2017 року Полоховське родовище було передано ТОВ «Укрлітійдобича» на 20 років. Шевченківське родовище 21 лютого 2018 року зареєстроване за ТОВ «Петро-Консалтинг». Однак до сих пір триває розслідування по обходу аукціону при видачі ліцензій компаніям від Держгеонадр. І поки остаточного рішення від генеральної прокуратури немає.

Все це досить дивна історія про те, як «Петро-Консалтинг» отримав ліцензію без конкурсу через механізм «апробації». Компанія подала дані про переоцінку запасів Шевченківського родовища, зроблені на основі радянських і давно застарілих документів, які датуються часом відкриття родовища. Самі ж геолого-розвідувальні роботи ніким не були проведені. Крім того, з моменту придбання ліцензії змінився власник і потім керівник компанії. Причому вони заявили, що планують залучити мажоритарного іноземного партнера для розробки Шевченківського родовища і почати видобуток в 2021 році. За розрахунками інвестиції сягнуть суми в 120 млн доларів.

Перспективи розвитку

Якщо вірити аналітикам, наша країна може зіграти важливу роль в просуванні ринку виробництва акумуляторів для електрокарів. І головною її перевагою є те, що вона розташована близько до Європи, що може залучити великих інвесторів.

Міністр інфраструктури Володимир Омелян вже відзначав, що в Україні багатющі родовища літію і кобальту в Європі, які можуть зробити країну одним з основних гравців на ринку.

«Для цього тільки потрібно, щоб Верховна Рада проголосувала наш закон про 15-річної стратегії виробництва електрокарів в Україні (Закон« Про стимулювання розвитку електричного транспорту України », - Ред.) І ми зможемо залучити світових стратегів в створення нової високотехнологічної галузі і десятків тисяч нових високооплачуваних робочих місць », - написав Омелян в соціальній мережі.

Депутат Верховної Ради і глава підкомітету з питань енергозабезпечення та енергоефективності Олексій Рябчин теж вважає, що ситуацію зможе врятувати тільки прийняття законопроектів № 8160 і №8159, поданих на розгляд у парламент в березні цього року. У документах крім імплементації стратегії передбачені серйозні податкові пільги на виробництво і продаж літій-іонних (літій-полімерних) акумуляторів українського виробництва.

І наостанок кілька «АЛЕ». Як зазначив Рябцев, в Європі не вірять в можливість виробництва в Україні літієвих акумуляторів. Деякі представники ринку вважають, що технологія настільки передова, що навряд чи можна втиснутися в цей ринок, тим більше що виробництво складне, а сам запуск обійдеться країні дуже дорого. За попередніми підрахунками державі буде потрібно близько одного мільярда євро на створення заводів. Перспектива може бути тільки в продажу видобутого літію іншим країнам, а це зажадає законодавчих змін.

І що ми будемо робити з нашим корупційним менталітетом, коли розподіл прав на видобуток літію відбувається між «своїми» і не зовсім профільними компаніями, а термін володіння становить 20 років.

 

REVIEW №88 (20.03.2025) На низьких передачах. Підсумки 2024 року
REVIEW №88 (20.03.2025)

На низьких передачах. Підсумки 2024 року

See more